I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-01-12 13:50

Svensk Soul

kan nin nämna några bra soul artister i sverige ...helst neo soul om det nu finns ...

2005-01-12 14:13
kaah
Linn

2005-01-12 21:41
Jaqee!
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::|
|:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|

2005-01-12 23:49
melo!
www.nl-productions.com

2005-01-13 02:36
håller med Zoulfly! Jaqee är soulhoppet
olletagesson.blogspot.com
Hiphop is dead - long live Soulmusic

2005-01-14 04:27
Ingen annan än Kaah
Jag älskar Svergie som iranier älskar matter

2005-01-14 07:58
Aleks e tung. "slappna av"

2005-01-15 12:44
är wendi sue svensk??
Producent

2005-01-15 14:43
Kan rekomendera den här låten som jag o meldeah o ceem har gjort
LÄNK

Lämna gärna en kommentar i Audio forumet oxå..
/Johnik
/ JOHNIK / Producent och Beatskapare / Göteborg /<br>
http://www.johnik.com
Producent

2005-01-15 14:44
http://home2.swebase.com/niklasjohansson ..

Hmm... kom nån konstig tagg med i länken..
/ JOHNIK / Producent och Beatskapare / Göteborg /<br>
http://www.johnik.com
Skribent

2005-01-16 15:03
Tror inte det finns särskilt mycket svens soul från 70-talet. Doris är iofs ett praktexempel, en riktigt grym hybrid mellan pop och soul, och vilken röst sen! Men annars, njae...
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite

2005-01-16 17:34
Usch Doris är väl ändå inte soul...

johnik> Riktigt skön låt! Den gick på repeat hela gårdagskvällen! Känner mig lite dum nu, men... vad betyder "prestine"?
Skribent

2005-01-16 17:45
Doris är väl visst soul! Det hade iaf inte varit någon tvekan om saken om hon var svart...
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite

2005-01-16 17:58
Ska man ens svara på det där... Det handlar väl om vad man har för definition av soul, om du nu tycker att Doris är soul fast jag absolut inte gör det. Det är ju lätt att dra till med det där "argumentet", men jag tycker Doris låter som den mesta popen gjorde på den tiden och har svårt att höra någon soul i det. Det är klart att jag inte kan lova dig att jag sagt samma sak om hon var svart, för det är ju en hypotetisk fråga, jag kan aldrig veta vad jag hade tänkt om jag hade sett en bild på Aretha Franklin samtidigt som jag hört Doris för första gången. Men jag får ändå säga att jag tror att det hade skärt sig ganska rejält, just för att - som du säger - popen var ju vit musik och soulen svart. Och för mih låter Doris som sagt som pop. Men jag tycker t ex att Carole King var soul, i alla fall mycket av det hon gjorde...

Men jag vet att det finns många som har en bredare definition än jag. Dock anser jag att soul är en musikstil som alla andra, och inte en etikett man kan sätta på allt som har någon form av känsla.
Skribent

2005-01-16 18:04

Nej, jag håller med dig om att soul är en musikstil som alla andra. Precis som att man inte kan kalla alla som sjunger om horor och knark för rappare =P

Sen tycker jag att du har en lite elak ton i ditt inlägg, vilket ju känns ganska onödigt. Och jag tycker i allra högsta grad att det är ett ARGUMENT och inte ett "argument" att vita som sjunger soul kallas singer/songwriter eller pop/rock. Exempel på detta är ju som sagt Carole King, som skrivit några av världens bästa soullåtar, samt allas vår Remy Shand dom ska kallas "blue eyed soul" eller "singer/songwriter" av den enkla anledningen att han inte är lite mörkare i hyn. Jag tycker det är musikrasism. En svart snubbe som gör hårdrock sägs vara inspirerad av Hendrix eller whatever, fast han mest lyssnar på Metallica.
Förstår du vad jag menar? Det jag skrev tidigare var inet personligt mot dig, utan mot klassificeringsmodellen i stort.

Och visst, vi har väl alla individuella definitioner, men om jag hade sett Aretha men hört Doris så hade förmodligen inte jag tyckt att det skurit sig.

2005-01-16 18:14
bara Kaah och Walz jag köpt
Men Melo kommer nog få mig att köpa svenskt igen

2005-01-16 23:24
Agnes

Jag har en annan åsikt än dig, som du ifrågasätter eftersom vi tycker olika. Naturligt. Men när jag blir ifrågasatt med de orden tar jag illa upp. Jag definierar inte musik olika efter hudfärg, jag tycker det är självklart att sånt är ganska betydelselöst. Jag vill inte bli kallad "musikrasist" bara för att jag inte tycker Doris är soul. Det är ju du som drar in hudfärgen. Jag håller med dig om att det är komiskt att kalla Remy Shand för singer/songwriter, om det är vad du vill höra.

Och förlåt om jag låter otrevlig, det är inte meningen.
Skribent

2005-01-17 01:31
Alva.

Jag kallade inte dig musikrasist heller. Inte någonstans. Jag tycker det är ganska uppenbart vad det är jag kritiserar, och att det inte är dig.

2005-01-17 02:25
Make Love not war ladies,

det är bättre, elle rvad säger Ni killar? =)

2005-01-18 01:38
whaat? =)

2005-01-18 14:20
hahaha, bra