I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2011-03-24 17:16

Musikmissbruk

Jag vet inte hur jag ska börja.. men jag vill klargöra att jag är seriöst över denna term som missbrukas i dagligt tal: musikmissbruk
det här är alltså ingen "jag är en riktig musik missbrukare!!! tycker nästan synd om min ipod som aldrig får en lugn stund xDxDxD vad lyssnar ni på????"-tråd.

jag är övertygad om att allt som är njutbart kan missbrukas. i den här texten kan man dra tydliga paralleller med nikotinmissbruk. musik är dock en relativt harmlös drog, och det är relativt enkelt att bli kvitt beroendet...

...eller?

jag har nu i 4 månaders tid försökt att undvika musik och... det har varit en kamp. de första två veckorna var lätt, men sen började jag hitta på en massa ursäkter "meh. 2 låtar kan väl inte skada?"

2 låtar blev 3. som blev 5.

helt plötsligt var jag där igen. samma beteende. men efter två dagar av intensivt missbruk (ni vet den känslan när ni varit utan ciggen ett bra tag, och faller tillbaka och kedjeröker som aldrig förr?) uppenbarade sig ödet i skepnaden av två rånare som rykte bort min ipod + kosshörlurar.

min största kran var nu borta. jag försökte ta det som en lärdom, men musik finns överallt. i tv, reklam, affärer.

jag kunde gå förbi en affär, höra en justin bieber-låt och känna hur en del av mig inte ville gå ifrån.


nu efter 4 månader märker jag hur jag har börjat med den dåliga vanan jag hade förut; att bita på naglarna/fingrarna. har stora sår nu. dessutom har jag börjat storkonsumera godis, jag som tidigare nästan aldrig åt godis. man säger ju att ett missbruk ersätter ett annat, så jag har två frågor:


Jag kan inte vara ensam. Nån där ute som känner igen sig? Känner du att du överkonsumerar musik till den grad att den knappt betyder något längre?

Har du tips om hur man blir kvitt sitt beroende, utan att falla för andra frestelser?



jag tänkte först posta på flashback, men det finns så många internetalfahannar som hellre hittar fel än för diskussion.