I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som lyssnar på klassiskt här? Om inte, varför?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2009-11-26 00:18
Appropå musik som är vanlig i filmer:

Wagner ska fan ha cred för att ha förnyat musiken under sin tid, sen att han antagligen var antisemit (eller inte) kan man debattera, jag väljer att lyssna på musiken, nothing more, nothing less.

Ett par riktigt bra nordiska kompositioner:

Sibelius (Finland) - Valse Triste

Grieg (Norge) - Morgenstemning

Franz Berwald (Sverige) - Piano Concerto in D-major

Från Danmark och Island vet jag inte, kanske nån annan lyssnat på något därifrån?

2009-11-26 13:06
Jag tänker sällan att jag väljer något ur en viss epok och att jag ska lyssna på den för den sakens skulle. Därför är jag sällan medveten om vilken epok jag lyssnar på när jag väl lyssnar på något men om man ska lista upp kompositörer jag tycker om så är det ganska många som var verksamma under romantiken.

Tjajkovskij är absolut en kompositör jag gärna lyssnar på även när det egentligen gäller balletter. Tror inte jag hört så mycket av Brahm och Lizt men det jag hört än så länge verkar lovande. Jag tror jag är lite lat när det kommer till att utforska klassisk musik eftersom det finns så jävla mycket så jag vidgar utbudet i en ganska långsam men ändå stadig takt.

Är du bekant med symfoniska dikter? Tyckte det var ett jäkligt häftigt koncept första gången jag lyssnade på en sådan. Programmusik överhuvudtaget (som utvecklades under romantiken) är något jag tycker om som koncept. Strauss är väl det största namnet inom den stilen (symfoniska dikter) som jag vet. Det handlar om att m.h.a. musik skildra en berättelse eller beskriva något.

Men det är knappast så att man lyssnar på sådan musik varje dag då det faktiskt krävs en viss koncentration. För mig är det alltså inte direkt bakgrundsmusik till MSN och surfing utan då lyssnar jag hellre på mer lättlyssnad klassiskt om det ska vara klassiskt.

Hur menar du när du säger att Wagner förnyade musiken? Det är nog ganska sjävklart att han var antisemit kan jag tycka och ibland kan man även tolka det som att han har antisemitiska budskap i hans operor men jag har aldrig riktigt varit intresserad av gubbens politiska åsikter och värderingar, hehe. Gäller nog det mesta inom musik faktiskt dvs. att budskap som jag inte håller med om inte nödvändigtvis behöver utesluta att jag tycker om att lyssna på det.

2009-11-26 18:46
Det är väl mest att han skapade verk som var tätt knutna till ett specifikt tema. Nästan som opera eller filmmusik idag. Dvs att att han bygger en hel opera kring ett specifikt spår eller en person (man kan knyta en viss känsla till ett visst sound därav att kalla något wagnerskt). Tycker också att han tog de dramatiska effekterna, som också speglar av sig i nästan all teater och filmmusik idag, till nya nivåer. Min personliga åsikt är att musiken inom samma fack fram till Wagner var lite för formbaserad. Det är antagligen av samma skäl som Claude Debussy och de andra impressionisterna gjorde vad de gjorde.

2009-11-27 21:55
Detested

Hehe ja helvete, bara att börja öva. När du är lika gammal som honom kanske du kan spela låten i alla fall ;) Riktigt tung

Asså, det kommer aldrig till att hända oavsett hur mkt jag än skulle öva, en vanlig människa kan inte spela gudars verk, haha (se denna för exempel):

Finns inte en chans liksom.. De få som klarar av att spela den idag klarar knappt ens av att spela den flawless, ta bara den Kempff-videon jag först länkade till, man hör ett och annat fel här och där. Nu lever ju knappast Kempff längre men som sagt, han var övermänsklig, Beethoven, så hur mkt man än skulle vilja kunna spela det så är det fysiskt omöjligt, ;)

//Peace
Poet

2009-11-29 00:07
Varför jag inte lyssnar på klassiskt (det gör jag, bara inte tillräckligt ofta för att jag ska kunna säga att jag är något större fan):

Avsaknaden av lyrik ihop med musiken, har fruktansvärt svårt att lyssna på musik överhuvudtaget som inte innehåller någon form av poesi. Oavsett hur fin själva musiken är så tycker jag att det är fruktansvärt ointressant.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2009-11-29 00:15
Virre

Hur är det med verk som t.ex. Mozart's Requiem? Där har de olika delarna skriven text på latin (postas ofta på youtube med översättning till flera olika språk) eller opera? Dvs, där de också säger något, berättar en historia eller liknande.