I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2009-11-05 00:06

Den lilla pedalen?

Hejsvejs gott folk!
Ligger till som så att jag har spelat akustisk gitarr ett bra tag nu och har fått upp ögonen lite för el-gitarr.
Så, jag har börjat lite smått att kicka, men så har jag fått för mig att jag har sett på olika videos och liknande att det ska finnas nån sorts form av pedal man kan koppla ihop med gitarren eller nått för att få ett annat ljud? Stämmer det eller är detta till något helt annat?
Vad heter en sådan isf?

Simma lugnt.

Du har en fågel!

2009-11-05 01:27
Finns en massa olika effektpedaler. Mest vanligt för gitarr är nog distortion, overdrive och liknande, samt diverse reverb- och delay-effekter och wah-wah. Men det finns digitala pedaler med massor av effekter i en också. Så svaret är: Allt möjligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-05 10:22
Aha, där ser man...
Men vad ska jag fråga efter då utan att låta dum när man kommer in i musik affären?:)
Något som passar en nybörjare som vill leka lite?
Du har en fågel!

2009-11-05 18:27
Tror nog du ska lära dig spela gitarr först innan du börjar slänga pengar på tillbehör du inte ens vet vad de är till för. Vet du inte vad det är så vet du inte om du behöver det, och att slänga pengar på nåt du inte vet om du behöver är betydligt värre än att låta dum: Det är att vara dum.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-06 00:07
concreteheart: Beror ju på vad du vill göra med ljudet. Är det någon speciell låt var det finns sådant gitarrsound som du letar efter?
Still in the bridge

2009-11-06 11:46
Fleppo2
Kanske inte märks med tanke på att jag frågar som om jag var färsk, men jag började spela gitarr för 9 år sen, så lite klinkande kan jag ;) Anledningen till att jag frågar är för att jag är som sagt intresserad av att få reda på vad det är för nått innan jag kastar in det i min lya, men nu har jag förstått att det värkar som att det går att göra massa olika grejjer med den. För övrigt så har jag aldrig vart intresserad av el-gitarrer från och med nu, så det är anledningen till min okunnighet.

Clydisch
Ne, har inte hittat något specielt riff eller nått, utan är mer intresserad av olika ljud.
Just nu är vi 2 st som spelar tillsammans, men försöker få in så mycket ljud som möjligt i våra låtar. Och om jag fattade rätt så går det att ena stunden ha ett ljud med gitarren och sen genom att trycka ner pedalen så kan man få ett till? Om det är så det funkar så är det perfekt.
Men det värkar som att jag kanske ska ta mig en sväng in till musik affären och ta mig en titt så man vet...

Men tack för insatsen ändå mina kära vänner.
Trevlig fredaf förövrigt!
Du har en fågel!

2009-11-06 18:15
concreteheart: Du har fattat helt rätt. Ljudet går från gitarren genom pedalen, som ändrar ljudet, och ut till förstärkaren. Som du själv säger så är det säkert bäst att gå en sväng till musikaffären och testa olika pedaler för att se vilken sorts effekt är något för dig. Sen kan man ju också koppla flera olika effekter ihop, man är inte bunden till att använda endast en pedal åt gången. Trevlig fredag på dig själv!
Still in the bridge