I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nybliven gitarrist. Tipsa mig om allt!

Övrig musik - Rock, pop & annat

2009-03-30 17:14

Nybliven gitarrist. Tipsa mig om allt!

Japp, mitt nyblivna intresse är att spela gitarr och jag tycker att det är hur kul som helst.
Jag har tränat lite på basackorden och mest på fingerspel(heter det ens så?). Jag tränar en halvtimme till en timme om dagen, detta för att jag måste bli bra och för att det är så jävla roligt att plinka. Inspirationen är stor!
Jag har plinkat i två veckor snart..

Jag försöker lära mig själv och har en kurs på dvd som jag trivs med. Har ni några roliga och lättförståliga tips på sådana dvd-kurser som går att ladda ner/är gratis? Jag vill gärna ha en kurs att jämföra med den går nu.

Sedan vill jag ha tips på allt annat. Hur gjorde ni för att utveckla era förmågor? Vad ahr varit svårt och vad har varit lätt? Är ni självlärda? Vad tycker ni jag ska ha för plan( exempel: steg 1, lä'r dig detta, steg två, gör detta, steg tre bla bla)? När slutade ni få ont i fingarna?
Jag vill veta allt!

Ps: Om du bor i Oslo och vill bli min lärare irl så skulle det vara sjukt värt!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-31 17:41
aukustisk eller elgitarr?

ett tips om du använder plektrum är att försöka lära dig alternate picking från början och använd det till i stort sett allt...

sen beror det ju lite på vad för sorts musik du spelar,vilka tekniker du vill lära dig osv...

fingrarna blir härdade efter ett par veckor om man spelar ofta

har inte så många tips,men det finns många bra lektioner på youtube annars

är självlärd,har spelat i drygt 2 år och spelar allt möjligt både el- och akustisk,men det blir mest metal/punk då jag mest är bra på att spela jävligt fort :p
För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli

2009-04-02 17:05
Länk till http://www.gitarrkurser.net/

lärde jag mig rätt mycket på :)
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2009-04-04 11:43
Den sidan verkar fan rätt schysst. Ska kolla in den när jag har lite mer tid över..

2009-04-05 02:24
lär dig spela kvinter och halsa kir sen går du till närmsta kängpunkare så har du skaffat dig ett band också

2009-04-08 21:22
devilock
Akustisk gitarr lirar jag. Jag vill lära mig spela alla låtar med ola magnell, det är därför jag vill kunna lira gurra. Ola magnell är en sjukt stor inspirationskälla. Han är så härligt ironisk ibland :) Sedanb vill jag lära mig spela välarrangerad och snabb reggae, det vore kul!

Jag tycker mer om mina fingrar än plektrum. Men jag måste väl träna mer på det med antar jag.. Jag tycker bara det låter lite plastigt med plektrum, men det är väl en teknik som man måste lära sig helt enkelt.

niickees P17 Tack för tipset! Skitbra länk :)

brainstorm P20 Kvinter? Jag har ingen som helst aningen om vad det är för något :)

Mitt största problem just nu är att stämma gitarren.
, då jag ahr snabbt för att lära mig nya ackord o sånt, men bromsas av min ostämda gitarr. Jag ahr köpt en elektronisk aprat som visar när en sträng är stämd, men ändå lyckas jag inte.. det är sjukt svårt occh jag ahr inte ett tränat musiköra. När jag väl har lyckats stämma min gitarr, finns det något instrument/huskur för att hålla fast stämskruvarna så att jag slipper oroa mig jämt. För min gitarr blir snabbt ostämd...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-08 21:23
Är det någon av er som bor i oslo?*hint hint*
Poet

2009-04-08 21:28
Den här vill jag att du spelar för mig nästa gång du är i stan. Tack tack.

Ett allmänt tips för att lyckas med guran annars är att försöka se ut ungefär såhär:

http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2009-04-08 22:31
Mår lite dåligt över min gitarr som jag fylleköpte.
Var rå intresserad i 1 vecka sedan insåg jag att jag var för dum för att spela något.
Tom dummare än Steve Jones...
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2009-04-10 04:00
Måne

testa att skruva de en liten bit längre och sen tillbaks till stämt läge så brukar de inte stämma ur
För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli

2009-04-22 13:49
__virre__ :

Herre min jesus! Jag får se till att inte komma tillbaka till ume på ett tag då...
Föresten spelar jag akustisk gitarr och är liten, så jag komemr tinte se tuffare ut än så här

Enola
Mäh! He tror jag int. Folk med bra självförtroende lär sig alltid att spela gurra ;P Icke ge up!

devilock
Jag har lärt mig att stämma gitarren nu! Känner mig stolt som fan. Tykcer att det är så kul att jag stämmer ur den bara för att få äran att stämma den.

2009-04-22 13:53
Nu vill jag ha tips på lätta låtar jag kan lära mig. Jag håller på att lära mig johnny cash-hurt, men det är en rätt så tråkig emolåt. Det får gärna vara något som är minimalt svårare än den låten och mindre deppig.

2009-04-23 03:02

Den är rätt lätt
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-04-23 17:09
Ja, jätte! Ge mig ett bättre tips!

2009-04-23 22:12
Nirvana - about a girl
Neil young - helpless
Bob dylan - knocking on heavens door

Är bra att ha någon att spela med också. Någon som ser en utifrån och ser vad man kan utveckla. Ofta krånglar man till det mer än nödvändigt

2009-05-15 00:32
Hjalper att kunna lite teori om du vill komponera egna latar o sa.
Sa man vet vad som funkar i hop vad som inte gor det.
Youtubelektioner ar ocksa bra om man vill lara sig spela nagon enskild lat.

Nagra latar att lara sig:

The beatles - Blackbird
The Beatles - Help
Bob marley - Jamming
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2009-05-18 23:38
Kjello: Ska kolla in låtarna du tipsade om. Jag tycker det är mycket roligare att spela med någon, man lär sig mycket lättare. Min plan är att börja någon gitarrkurs till hösten av den anledning(samt den pedagogiska hjälpen så klart)

moffacurry
Jo, du har helt rätt om teorin. Jag märkte det när jag stötte på en musikstudent som jag bad lära mig lite teori. Det är väldigt, väldigt mycket att lära sig. Men det gav mig mycket, den lilla teori hon lärde mig. Har du tips på en bra, pedagogisk bok om det?

2009-05-18 23:46
Jag har ett sånt jävla problem med att lära mig byta från b7 till c. Vilket är ett stort hinder för mig när jag känner att jag måste kunna spela ola magnell- när jag dör(vilket kräver dom ackorden). Jag tränar varje dag en stund på att bara byta mellan c och b7, men det skulle vara kul med tips som hjälper mig. Kanske ska man börja med att ett specifikt finger på en specifik sträng för att förenkla bytet? Eller kanske hålla handen på ett sätt? Ja, såna tips.

2009-05-19 01:28
Det ar javligt krangligt med noter specielt om man vill veta varfor dom sitter dar dom gor osv..
Du far fraga pytagoras ;)

Ingen aning om nagon bra bok, sitter med min notbok som min larare skriver i at mig ( bara blanka rader alltsa)

Barrea akord kan vara kluriga att bytra snabbt till, men nar du ovar sitt o not just det moment enda till det sitter mer elr mindre o sen forsoker du ova laten som helhet.

Sorry kom pa att det inte ar nagot barre akord men det spelar ingen roll.
Nar du spelar barreaakord satt ner fingrarna som markerer varje strang forst o sen pekfingret.

Aja mkt om barreakord hoppas du forstog iaf.

Lycka till fraga om du behover hjalp med nagot mer ska jag forsoka hjalpa till sa gott jag kan :)
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"