Söker BRA covers.
Några förslag Jag och en polare sitter och sammanställer en lista med BRA covers, alltså låtar som man lyssnar på för de är så jävla bra och inte för att det är en rolig cover. Genre spelar väl ingen större roll egentligen. Någon som kan hjälpa?
Redaktionschef
2008-10-09 18:24
Guns And Roses har väl alla fall gjort ett antal? Fan, får fundera på detta :)
kolla dom här två från Rodrigo y Gabriella också:
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Kan inte kolla på youtubeklipp just nu, (FF strular) Dessa har jag kommit på än så länge, alla är väl kanske inte givna hits men nu är det bara ett "draft". Ane Brun - Big in Japan Jose Gonzales - Heartbeats Ulver - Solitude, Thives in the Temple, Strange Ways Looptroop Rockers - Livin' on a Prayer Johnny Cash - American Recordnings Anathema - Hope Pipilottie Rist - Wicked Game Nina Gordon - Straight outta Compton Mental Overdrive - Run to the Hills The Cardigans - Iron Man Apoptygma Berzerk - Cambodia Pet Shop Boys - Allways on my Mind Grendel - Zombie Nation The Kovenant - Space Man Zeromancer - Send my an Angel Otyg - Holy Diver The Residents - Viva Las Vegas
Joshua Radin - Girlfriend in a Coma Ben Harper - Drugs Don't Work Ben Harper - Sexual Healing The White Stripes - Jolene Ryan Adams - Wonderwall Mozella - Say It Ain't So John Mayer - Free Fallin Ben Folds - Bitches Ain't Shit Iron & Wine - Such Great Hights Marit Bergman - Highway to Hell Alicia Keys - Wild Horses Cake - I Will Survive Daniel Cirera - Anarchy in the UK Dynamite Hack - Boyz in the Hood Nouvelle Vague - Dancing With My Self Peter, Paul & Mary - Don't Think Twice It's All Right Ben Barnett & Ben Gibbard - Joga Karen Souza - Creep Sen allt med Richard Cheese men det kanske räknas som skämt? Tycker det är rätt skönt dock.
Killswitch Engage - Talk Dirty to me Children of Bodom - The final countdown rätt hård metal, men sjukt bra är dem.
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor! http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx
Jeff Buckley - Hallelujah för bövelen.
Still in the bridge
dryice P27: Där fick jag något att grotta i ett tag, tack tack.
niickees P16: CoB är väl snarare mjukismetall än "hård metall"
Ten Masked Men - Gangster's Paradise Ten Masked Men - Beat It
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Metallica-Last Caress
För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli
johnny cash - hurt jimi hendrix - hey joe jimi hendrix - all along the watchtower aerosmith - dream on bob dylan - house of the rising sun neil young - oh lonesome me elliott smith - thirteen
Bruce springsteen - Jersey girl
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
Den här Daniel Johnston covern är grym också.
Eels - living life
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
The Postal Service- Grow old with me.
kjello P23: det är väl aerosmith som gjort "dream on" från början?
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!
The Clash - Police & Thieves (Junior Murvin) The Clash - Police On My Back (Eddy Grant) The Hellacopters - The American Ruse (MC5) The Hellacopters - 455 SD (Radio Birdman) Social Distortion - Under My Thumb (The Rolling Stones)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
The Jazzyfatnastees - I don't know (ruth brown) Deftones - Simple man (lynyrd skynyrd) Green Day - My generation (who) Johnny Cast - One (u2) Nirvana - The man who sold the world (Bowie), Where did you sleep last night (Leadbelly) Kano - Fighting the nation (Junior Murvin - Police & Thives, inte en riktig cover kanske..)
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!
Joe Strummer - Redemption song Alternativt Johnny Cash & Joe Strummer med samma låt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Big Black - The Model, He's a whore Stickboy - Total eclipse of the heart Destroy All Monsters - Killing me softly Killdozer - massa låtar, t ex Sweet home Alabama Hederos & Hellberg - Nästan allt de släppt, lysande! Peter LeMarc - De sista ljuva åren Refused - Voodoo people Laibach - Leben heisst Leben Stina Nordenstam - Det mesta på People are strange-plattan Ensamma Hjärtan - Folk är så väck Pere Ubu - Surfer girl Sonic Youth - I wanna be your dog Dag Vag - Sånt är livet Flying Lizards - Money Manic Street Preachers - Suicide is painless Ebba Grön - Tyna bort Wannadies - Children of the revolution Hoods - Mama said knock you out Monster - Girls just wanna have fun Ciccone Youth - Burnin' up, Into the groove(y) Devo - Satisfaction Residents - Satisfaction 1/2 Japanese - Tracks of my tears Jesus & Mary Chain - Surfin' USA Sebadoh - Yellow submarine Sid Vicious - My way Docenterna - Puss Pust, finns ju hur mycket som helst. Sen har ju sköningarna i Anal Cunt gjort några fina också, checka t ex I'm still standing, American woman och Stayin' alive (Oi! version).
...ser ut som en påse blandfärs direkt ifrån kylen...
david sandström - get on with your life (stina nordenstam) monster - ex-factor (lauryn hill
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Pain - Behind The Wheel (Depeche Mode)
Pain - Eleanor Rigby (The Beatles)
Godhead - Eleanor Rigby (The Beatles) Lacuna Coil - Enjoy The Silence (Depeche Mode) Nine Inch Nails - Dead Souls (Joy Division) Johnny Cash - The Mercy Seat (Nick Cave & The Bad Seeds) Kommer även ihåg att det var något mindre band från Boston som hade framfört en cover på The Cranberries' Zombie live en gång som var riktigt grym.
Kultursnobb
*Martin L Gore-Counterfeit (EP) fylld med fina covers bland annat på Sparks-Never Turn your back on mother earth. *Sisters of Mercy gör en riktigt apokalyptisk cover på Stones "Gimme Shelter". *Pascal har gjort 3 bra covers Jonnie (Kal P Dahl) Hungrigt Hjärta (Bruce) och Smärtstillande (Judas) *Strawberry Switchblades cover på Sunday Morning är bättre än Velvets original. *Glasvegas tolkning av Be My Baby (Ronettes) *The Cramps är okrönta cover/tolkning kungar , de har en förmåga att göra låtarna till sina egna, ett axplock: Strychnine (the Sonics) the Way I walk (Jack Scott) She Said (Hasil Adkins) I Aint Nuthin' But a Gorehound ("I got a Rocket in my Pocket"- Jimmy Lloyd) Faster Pussycat (the Bostweeds) Lonesome Town (Rick Nelson) Primitive (the Groupies, som själva snott musiken från Howlin' Wolf-"Smokestack Lightnin') Psychotic Reaction (Count Five) Det är bäst jag slutar nu men listan kan göras hur lång som helst
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Saul Williams cover på U2´s Sunday Bloody Sunday är grymt också.. Det var förövrigt något magazine som gjorde en sån lista förra året...
Postal Service har också gjort en cover på against all odds, som nästan gör det till en helt osentimental låt.
PlayerJoe hehe jag tänkte också på david sandström låten, men tänkte att ingen skulle känna igen den .. men bra cover! Han har även spelat en bra cover live några gånger Come on baby lets go downtown (skriven av danny whitten, men som är med på tonights the night med neil young)
Metallica - Whiskey in the Jar
prankster, fett av dig att gilla Ulver :D
kjello: alltid trevligt med folk som gillar bra musik. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Utan att ha läst igenom tråden, med risk för dubbletter. Vissa av dessa är grejer jag sett live, så jag kan inte garantera om de finns på youtube eller inte: Elliott Smith - Thirteen (Big Star) Dustin Kensrue - Round Here (Counting Crows) Dustin Kensrue - Creep (Radiohead) Damien Rice - Creep/Cannonball (Radiohead) Jeff Buckley - Hallelujah (Leonard Cohen) The Dillinger Escape Plan - Come To Daddy (Aphex Twin) The Dillinger Escape Plan - Hot For Teacher (Van Halen) Gnarls Barkley - Reckoner (Radiohead) Alkaline Trio - Rooftops (Hot Water Music) Hot Water Music - Radio (Alkaline Trio) Metallica - Turn The Page (Bob Seger) Elliott Smith - Because (The Beatles) Chuck Ragan - God Deciding (Hot Water Music) Jo, det är en cover, han säger det själv! Deftones - Simple Man (Lynyrd Skynyrd) Deftones - No Ordinary Love (Sade) Deftones - The Chauffeur (Duran Duran) Deftones - If Only Tonight We Could Sleep (The Cure) Deftones - Please Please Please Let Me Get What I Want (The Smiths) John Mayer - Bold As Love (Jimi Hendrix) John Mayer - Kid A (Radiohead) Thrice - The Earth Isn't Humming (Frodus) Refused - Voodoo People (The Prodigy) Elliott Smith - All My Rowdy Friends Have Settled Down (Hank Williams, Jr.) The White Stripes - Jolene (Dolly Parton) Elliott Smith - Plainclothes Man (Heatmiser) Lagwagon - Brown Eyed Girl (Van Morrison) Pearl Jam - Masters of War (Bob Dylan) Pearl Jam - I Won't Back Down (Tom Petty) Pearl Jam - Little Wing (Jimi Hendrix) Pearl Jam - Fuckin' Up (Neil Young and Crazy Horse)
•pave paradise•
lhabia tycker inte man kan säga att Plainclothes man skulle vara en cover då det är elliott själv som skrivit den
Den är skriven för Heatmiser med annan instrumentation, således en cover. Den skrevs inte som solomaterial och det är därför jag tycker att det är en cover.
•pave paradise•
så kurt cobain körde nirvana covers när han spelade sina låtar ackustiskt? näe det där kan jag inte hålla med om
Hela Nirvana spelade MTV Unplugged-giget, och det med omorkestrerade versioner av sina egna låtar för att passa den akustiska mallen MTV tvingade banden till för att få spela. Elliott Smith som soloartist och som medlem av Heatmiser är två helt olika saker. Det här är dessutom en live-grej. Precis som det kallas för covers när Velvet Revolver, +44 och Angels and Airwaves spelar sina låtar från tidigare band, så kallar jag "Plainclothes Man" för en cover av en låt som fanns på ett album av Heatmiser.
•pave paradise•
var inte mtv unplugged jag snackade om när velvet revolver kör tex guns n roses cover så är det ju en helt annan sak, då har dom ny sångare och axl skrev mycket av texterna. Så det blir ju självklart covers Elliott skrev ju plainclothes man och spelar den ju bara exakt som han gjorde i heatmiser, men utan att bli compad av bandet. Är ju precis samma sak som att Ray davis åker runt och spelar kinks låtar, han spelar ju bara låtarna han skrev i kinks, och det blir ju på så sätt inte covers. Samma sak med John fogerty eller om Paul mccartney spelar någon av sina egna beatles låtar så är det ju knappast covers!
Tom Waits - Danny Says (Ramones)
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Elliott Smith - Plainclothes Man (by Heatmiser). Så står det i dokumentet som följde med livespelningen. Och med din logik så är musikanterna alltså bara bisittare. Varför är det en cover bara för att Axl skrev texterna? Vem skrev musiken i låtarna, och varför räknas inte det med i dina cover-kriterier? Sen så äger väl McCartney inte ens rättigheterna till sina egna låtar så han spelar sällan Beatles-låtar för att det kostar honom rätt mycket att göra så, men det är en annan diskussion.
•pave paradise•
Ska tilläggas att han även själv säger "this is a Heatmiser song" innan han börjar spela. Så det handlar egentligen om ungefär samma grej som när man säger att Noel Gallagher gör en cover på "Wonderwall" bara för att han spelar den version Ryan Adams spelade på "Love is Hell".
•pave paradise•
Nej dom andra är inte bisittare, men Neil gust och Elliott Smith skrev ungefär hälften av låtarna var och sen hade dom en basist och en trummis på det. Så det är ganska exakt samma sak som jämförelsen med kinks! Sen var det stod i nån internet fil är väl en helt annan femma. Men just plainclothes man och även see you later spelade Elliott ganska flitigt under en period och han ville väl att folk skulle veta att det var hans gamla låtar Men nu har den här diskussionen spårat lite
Jag skriver det ändå som en "cover" av Heatmiser, av exakt samma anledning som han hade för att spela dem. Rätt logiskt.
•pave paradise•
Jag är inne på Ihabias linje Bowie gör ju en covers på Iggys "China girl" och Mott the Hooples "All the Young Dudes" som han har skrivit till nämda akter.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Klart det är en cover!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Fantastisk låt är det iaf. Så mycket kan nog vi alla hålla med om.
•pave paradise•
hehe nu verkar jag få alla emot mig, men enas om att det är en bra låt kan jag absolut göra! Elliott kör den jävligt bra på sina live spelningar också! julgran P21 Nej aerosmith har köpt låten dream on, men det var oasis som skrev den från början.. men aerosmiths version låter bättre i mina öron
http://en.wikipedia.org/wiki/Dream_On_(Aerosmith_song) Den är ju från 1973...? Vad har jag missat?
•pave paradise•
att det fanns ett band som hette oasis på 60 talet som både har blivit bestulna på en av sina låtar och sitt namn ;)
Aha. Jamen jag visste om bandet Oasis (Thank you AMG!) men inte om låtstölden, som ändå står i Steven Tylers namn på Wikipedia...hm.
•pave paradise•
som jag förstått det så har dom köpt låten och på så sätt står den väl i hans namn, hade oasis skivan hemma förut som den var med på och om jag inte minns fel så var den från 69 är väl samma sak med rod stewerts låt I dont wanna talk about it, som egentligen är skriven av danny whitten (neil youngs gamla gitarrist) Tråkigt när fel folk får massa credd för saker dom inte gjort
Hoho...kommer inte på några direkta exempel på samma grej, förutom möjligen Bittersweet Symphony som inte är exakt samma sak men lustig ändå. Liksom att så så många tror att Hurt är skriven av Cash.
•pave paradise•