I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-09-05 16:33

saxofon hjälp!

grant green - time to remember
vad för typ av sax används i den låten? tenor eller sopran och vad är det för skillnad på dem? om jag som nybörjare vill köpa en sax.. vad bör jag köra på?
tack för svar!

2008-09-05 19:43
hittar ingen video eller ljudfil med den låten, kan du lägga upp?
baryton är mörkare än tenor som är mörkare än alt som är mörkare än sopran.
nybörjarsaxen är som regel altsax, som ser ut såhär.

kollade upp grant green på youtube men hittade bara sookie sookie. där låter det som att man i början spelar med sopran men fyller i med en altsax.

2008-09-05 19:44
just det, sopransaxar ser ut som klarinetter fast mässing.

2008-09-05 23:24
har ni koll på modeller och namn så posta lite sånt också.. vill ha en som låter lite som den i ljudfilen!

2008-09-08 19:12
Om jag inte har helt fel är det där en tenorsax.

Om jag var nybörjare och köpte en saxofon skulle jag inte tänka så mycket på hur de olika märkena låter osv. Köp en som funkar bra och är relativt lättspelad och inte är för dyr. När jag gick i musikskolan rekomenderade min saxofonlärare Yamaha till det ändamålet. I början kommer det ändå låta skit innan du lärt dig att använda munnen. Ska du ta lektioner eller?

I fråga om vilken sort skulle jag välja en alt eller tenor. Sopran har jag förvisso aldrig provat men Barryton tycker jag är mycket svårare att spela.
Gerdaman

2008-09-09 15:24
kör på det som clarence clemmons kör på..då är allt kirrat
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-09-09 15:25
btw så är jazz inte okej
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-09-12 01:57
clarence clemmons är absolut inte ok!!!
i remember when originality was the key!!

2008-09-25 23:47
Additional notes:

Album Notes: Personnel: Grant Green (guitar); Claude Bartee (tenor saxophone); William Bivens (vibraphone); Ronnie Foster, Neal Creque (organ); Idris Muhammad (drums); Joseph Armstrong (congas).

Grant Green är tung i övrigt. Jazz är gött.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.