I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Söker episka/atmosfäriska/naturromantiska låtar

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-08-16 22:43

Söker episka/atmosfäriska/naturromantiska låtar

Jag har musiktorka.

Vill främst ha "meditativ" musik som man kan dagdrömma till. De enda kriterierna jag har är väl att det ska vara låtar som framkallar en slags naturromantisk känsla, exempelvis en låt som ger en bild av orörda skogar, och att det inte är någon slags diskodunk. Det behöver inte vara ett lugnt tempo hela vägen, men vissa partier lär dock gå lite långsammare som kontrast. Akustiskt får det gärna vara, helst med någon som sjunger till också.

Exempel:

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-08-16 22:53
Fleet Foxes.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-08-16 23:07
Kollade in Fleet Foxes - White Winter Hymnal men fann inte riktigt den där episka känslan (vilken är jävligt svår att förklara tyvärr). Det känns lite för positivt på något sätt, söker mer en nostalgisk ton där det ges uttryck för saknad av någonting som inte längre finns kvar.

Den här förmedlar väl i och för sig inte någon naturromantik men jag tycker att den har en hypnotiserande effekt som kan vara riktigt behaglig att lyssna på:

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-08-16 23:17
Sigur Rós - Sæglópur
•pave paradise•

2008-08-17 02:51
Blue Öyster Cult- Astronomy (möjligtvis)

För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli

2008-08-17 05:29
Ihabia

Sigur Rós lyssnar jag redan på, men tack ändå för tipset! Det var precis sådan slags musik jag sökte. Skulle sitta fint med ett band som Sigur Rós fast med en något mörkare atmosfär.

2008-08-17 05:33
Blue Öyster Cult- Astronomy var skön, fast inte tillräckligt "mystisk" för att passa in i sammanhanget ;P

2008-08-17 12:26
Jethro Tull. Skivorna Songs from the wood och Heavy horses är lite sådär.
Finns ju massa sånna låtar som den första i massa filmsoundtracks.
njut

2008-08-17 16:46
Finns ju massa sånna låtar som den första i massa filmsoundtracks.

Alcest - Tir Nan Og handlar om en betydelsefull plats i den irländska mytologin och jag tycker att Neige (som är Alcest) lyckas få till en riktigt bra atmosfär som är både hoppfull men samtidigt melankolisk. Det mesta jag har hört från filmer är rätt intetsägande tyvärr, men det kanske var någon specifik låt du hade i åtanke?

2008-08-18 00:09
coldcut - timber?
http://www.kommandot.se/wp/

2008-08-18 00:23
Hade inget i åtanke, tyckte bara det påminde om sånt man hör i filmer ibland.
njut

2008-08-19 08:10
kolla upp de senaste tre albumen med earth..
you can't scare me, i'm sticking to the union.

2008-08-19 08:29
Länk till http://en.wikipedia.org/wiki/Neofolk

Genren Neofolk kan vara det du söker, oftast är den ganska politiskt inkorrekt vet dock inte hur du ställer dig till det.

2008-08-19 11:13
Prankster

Jo, har lyssnat på en del Neofolk faktiskt men det mesta är skit. Vilken ideologi artisterna bekänner sig till blev jag tvungen att ignorera för längesedan när jag märkte att så gott som all bra naturromantisk/episk musik kommer från nationalistiska band. Så länge det inte framgår i texterna så är det dock lugnt.

Buisness

Är det drone/doom-bandet du syftar på? Hittade faktiskt en av deras skivor på datorn, "Hibernaculum". Helt okej, fast som vanligt med band från den genren så går det lite väl långsamt och är ganska känslolöst.

2008-08-19 19:25
precis dom, ja..
haha, långsamt kan jag gå med på men känslolöst?
you can't scare me, i'm sticking to the union.

2008-08-19 21:46
Känslolöst var väl att ta i, men det är inte den svårfångade känsla som jag söker ;P

2008-08-21 04:43
Vangelis - Song of the Seas

Idel Buddha Bar-skivor :) Bra exempel är Seventh Heaven av Dreamcatcher, följt av Deja Vu av Michalis Nikoloudis.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-11-18 19:16
För var dag blir det bättre, men bra lär det aldrig bli