I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varfor far fel band uppmarksamheten i sverige?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-07-31 16:33

Varfor far fel band uppmarksamheten i sverige?

Kan man bli trottare pa annat i dagens sverige, vi har riktiga band pa uppgang och vissa star redan pa sin topp. Men det enda som skrivs om i 90% av dagens media ar antingen det dansbands inriktade hallet (allsang och hela den skiten) eller sa ar det popmusiken och dom 25 idol deltagarna som pumpas ut for att floppa.

Var fan ar hypen runt In flames, Dead by april, Entombed och Marissa burns trey? det maste ju finnas plats for dom ocksa.

Om man ska forsoka lansera en artist utomlands inom popgenren sa ar det ju 1 lat som haller (oftast) sen faller dom inom 1 hit wonder genren och sjalvdor. Medans da In flames faktiskt ar hyffsat stora och valkanda varlden over.

Kanns ju inte riktigt som att tex Idol olof kan mata sig mot Usher om dom nu skulle ta det till usa niva, eftersom framst Usher ar en otroligt mycket battre artist och har en karriar som varat langre an 5 veckor. Sen att han inte ar nan produkt vilket da idol deltagarna ar.

Vad tycker folk om detta egentligen? jag tycker det ar helt fucked och det maste fan bli nan andring pa skiten.

fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-07-31 18:27
* "Var fan ar hypen runt (en massa band som har ett relativt smalt publiksegment i Sverige)? det maste ju finnas plats for dom ocksa."
- Visst finns det plats för dem (och in flames hamnar ju på uppslag lite allt som oftast), men one hit wonders-popparna är ju inte främst musiker utan "kändisar". Om metalfolket riktade in sig på att bli hushållsnamn som halvpuckot E-Type eller Idol-Måns skulle det finnas mer om metal i media. Samma sak om metalfansen skulle få tummen ur och göra en drive genom att skriva mail / brev / SMS och önska mer metal i media.

Kent hade inte varit hälften så mediaattraktiva om inte deras fans var psykbryt med maniska tendenser (och eftersom detta är ett publikt forum går det att hitta detta inlägg via google och därmed kommer ett antal av dem snart att finnas kamperade utanför huset med rakblad och snedlugg med skyltar om att jag är en dålig, dålig, människa).

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-07-31 20:04
Nej Nej, låt extremmetal förbli orörd. När Watain och Marduk springer runt och gör "tuttchocker" med en Cola i handen så tar jag livet av mig.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-07-31 20:15
"Kent hade inte varit hälften så mediaattraktiva om inte deras fans var psykbryt med maniska tendenser (och eftersom detta är ett publikt forum går det att hitta detta inlägg via google och därmed kommer ett antal av dem snart att finnas kamperade utanför huset med rakblad och snedlugg med skyltar om att jag är en dålig, dålig, människa)."

- nu är min dag fulländad. tack :)
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-07-31 23:23
Haha siktar ju mest inte pa tuttchocker och sant, det star popvarlden for. Vill bara att band ska fa den uppmarksamhet dom fortjanar.

Mabande du far akta dig nu nar alla kent fansen kommer :P inte alltid latt att saga sin asikt nar folk har en annan
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-08-02 18:14
kanske kan vara lite så att vissa inte är så intresserade av att hittas på skvallerpressens sidor utan vill satsa på musikkvalité istället. att du drar upp in flames och entomed är ju lite kul ändå då det måste vara några av de största rock/metal-band som kommit från sverige. nä, vill man ha bra musik och spelningar med mer nischad musik är det ju inte direkt svårt att hitta, nästan lättare då independent-bolag inte satsar hela sin förmögenhet på att hitta nya britney utan faktiskt satsar på rätt många band i förhoppning att nåt av dem ska dra in lite pengar (nu spekuleras det iofs för fullt)

att sen majoriteten av befolkningen har en flockmentalitet som skulle göra ett får grönt av avund är väl rätt tydligt inte bara genom vilken dyngmusik pöbeln väljer att lyssna utan också att en övervägande majoritet köper partipolitik med hull och hår
http://www.kommandot.se/wp/
Skivsamlare

2008-08-03 11:31
Håller inte alls med om att Entombed, In flames och liknande band skulle vara så himla i skymundan. Mer hype från indie- och metalscenen i Sverige har det ju knappt varit maken om förutom när det gäller gamla Refused, i princip.

Jag skulle vilja referera till en diskussion jag hade med en vän för ett tag sedan. Det finns liksom i grund och botten två olika typer av människor när det kommer till musik: de som gillar musik och de som gillar att lyssna på musik. Den sistnämnda kategorin rymmer majoriteten av alla de som lyssnar på mainstream musik, köper en skiva på åhlens-rean ibland alternativt tankar lite musik till en bland-cd för bilen och kanske går och ser idol-måns sjunga i nordstan eller går på metallica och bruce springsteen i globen utan att för den sakens skull vara några "musiknördar". Den förstnämnda däremot är de som verkligen gillar musik, spenderar halva sitt liv med att rota i vinylbackar och tycker det är värt att vänta tre timmar på en rökig krog för att se ett demoband som eventuellt kan vara något att ha. Det känns inte som att det är någon hemlighet att de flesta guldkornen aldrig når en annan målgrupp än dessa musikfetischister.

Å andra sidan tycker jag det är ganska trivsamt att det fungerar så. Det ger artisterna jag tycker om och vill se utvecklas en mycket större möjlighet att få göra det de vill utan att någon ska blanda sig i. Jag slipper också höra mina favoritlåtar bli sönderspelade på radion eller bli en del av det obehagliga fenomenet absolute music-skivor.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-08-03 12:03
Tack rotlös!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2008-08-03 12:06
ModernDrunkard

:)

2008-08-03 12:56
rotlös
jag hänger med i ditt resonemang, men musiken blir ju inte dålig bara för att många lyssnar på den. ok att det finns en fantastisk charm i att vända på stenar och gå med pannlampa i risiga lp-second hand-affärer för att hitta ett nytt grymt band, men sen missar man ju lite poängen med det här att dela med sig av sitt intresse. jag vet inte hur många gånger på fyllan jag vart på fest och verkligen stått i flera timmar för att spela upp all fantastisk musik som finns för en inte alltför entusiastisk skara:) hade ju vart mycket roligare om alla hade kunnat gasta med i inte bara gamla refused-dängor utan även senaste ds-13 sjuan
Skivsamlare

2008-08-03 13:26
Bperb

Nja, jag håller inte med där. De som förstår vad man snackar om - förstår, och resten behöver kanske inte förstå. Ser inget självändemål i att sprida min musik bara för att jag tycker den är bra. Jag lyssnar hellre på den fantastiska musiken i fred än blir tvungen att trängas framför en äcklig Rix FM scen med tusentals hormonstinna fjortonåringar som också råkar tycka att MSTRKRFT är något utav det bästa idag.

Kort och gått får pöbeln gärna dra åt helvete i mina ögon med alla sina Bag in da box och Trollkarlen Lurifix-låtar, så kan jag lyssna på mina dammiga vinyler för mig själv i många år till.

2008-08-03 13:33
jag har en ungefär lika elitistisk inställning till musik som rotlös. Något som kan försätta mig i svåra situationer när jag väl hamnar i en diskussion med nån kompis. Men det är ju bara att inse att den stora massan inte är intresserade av musik utan sväljer glatt det radion och teven säger åt dom att tycka om.

Är man intresserad hittar man till sina band ändå trots att dom inte finns på löpsedlar eller skrivs om i kvällspressen.

2008-08-03 13:50
Det finns väldigt många svenska band som är enorma utomlands men helt osynliga här. Tror man. Vi har inte samma enorma mediebredd som andra länder och därför antar man att ett band inte får den uppmärksamhet det förtjänar. Inom metal så är det framför allt Close Up som står för rapporteringen och så men utöver det så finns det ju inte så mycket. Sen när In Flames får uppmärksamhet i Expressen och Aftonbladet så klagas det jävligt mycket, haha.
•pave paradise•

2008-08-03 13:52
som sagt.. ofta är ju anledningen till bands osynlighet att det inte finns nån scen här. Men däremot turnerar dom runt i såväl Europa som Usa och Japan. Trots att dom på sin höjd får spela som förband på Kafé 44 här..
Poet

2008-08-03 13:57
Man får väl se det med lite perspektiv, inte som att metalband får procentuellt mer uppmärksamhet utomlands (ofta) än vad dom får i Sverige. In Flames t ex är ju skapligt stora runtom i världen, och tycker att man läser "mycket" om dom i svensk press, för att vara ett metalband. Sen känns det lite som att dom flesta metalband inte siktar på att kamma hem ett mittuppslag i t ex Aftonbladet, utan nöjer sig med en artikel i Close-Up istället.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-08-03 14:23
rotlös
hehe ville bara ha igång en diskussion. men det vore skönt att efter att ha frågat på festen eller krogen om det finns nån bra musik nån gång slippa höra "ja, jag ska nog ha en kent-skiva här nånstans"...

2008-08-07 03:17
Nej men klart dom inte ska synas i tuttchocker och liknande, vill bara att banden ska få uppmärksamhet.

"att du drar upp in flames och entomed är ju lite kul ändå då det måste vara några av de största rock/metal-band som kommit från sverige."

Och jag drog upp dom därför att tror du?

Dieallot

2008-08-16 20:47
Det här med att dåliga band får uppmärksamhet och säljer mycket skivor stärker min teori om att större delen av jordens befolkning är totalt jävla korkade, mänskligheten sjunger på sista versen.

Kort och gått får pöbeln gärna dra åt helvete i mina ögon med alla sina Bag in da box och Trollkarlen Lurifix-låtar, så kan jag lyssna på mina dammiga vinyler för mig själv i många år till.

Rotlös inlägg i denna tråd ger mig dock lite hopp om framtiden.