I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2008-06-29 23:31

Death in June?

Fick nyss detta youtube-klipp länkat till mig med låten "All pigs must die" av, det tydligen välkända, "Death in June".



Första reaktionen var att musiken kändes skönt melankolisk och jag nynnade snabbt med. Dock så var texten minst sagt tveksam så jag var tvungen att söka upp lite källor rörande bandet. Vad jag fick ut var att de i mångt och mycket uppfattas som nazister/fascister, speciellt i Tyskland. Detta ska bero på symboliken som bandet använder sig av, exempelvis SS-symbolen "Totenkopf", och på texterna som ofta handlar om andra världskriget och det Tredje Riket.

Jag fann även en intervju med personen bakom bandet där han förnekade nazismanklagelserna men samtidigt försvarade såväl texter och symbolik som ett intressant område att fokusera på vid skapande av musik. Speciellt med tanke på att "Nazi-Tyskland har betytt så mycket för världen som den är idag".

Även om bandet, enligt intervjun, förnekar nazistiska sympatier så känner jag ett visst obehag av att gilla musik som så starkt "propagerar" för nazism. Detta trots att jag till vardags lyssnar på elitistiska band såsom Marduk, vilka också lägger mycket fokus på skönheten i krig och speciellet då WWII, om än ur ett mer objektivt perspektiv. Att gilla Death in June känns dock obehagligare på något sätt.

Är det någon som har någon som helst kunskap kring det här bandet och känner för att upplysa mig lite om deras ideologi samt skivsläpp som kan vara värda att kolla in? Kanske har ni även egna erfarenheter av att gilla musik som ni egentligen inte "får" gilla, enligt era egna principer.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.