I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Psychedelic rock.. tips?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-05-14 18:47

Psychedelic rock.. tips?

Jag har inte så jätte stor koll men har hört gimme shelter med Stones och child in time med Deep Purple och skulle vilja slänga ihop en mixskiva med liknande låtar..

Här är det senaste tillskottet..
Blue Öyster Cult - The reaper

fyfan vad bra!! puss och kram

2008-05-14 19:50
om du vill ha från sent sextiotal/tidigt sjuttiotal så kolla upp:
13th floor elevators
the united states of america
blue cheer
fifty foot hose
gong (ganska klassisk progg men dom är jävligt skruvade)
quintessence
the electronic hole
the pretty things
tomorrow

och sen givetvis dom självklara:
the doors
grateful dead
jefferson airplane
jimi hendrix
country joe & the fish etc..

finns även mycket nyare musik som tar en tillbaka till den eran, exempelvis:
orange sunshine
sun dial
dead man
baby woodrose (lite poppigare)
siena root
the beginning (rekomenderas starkt!)
danava
colour haze osv..

sen annan nutids-psych som:
mammatus
green milk from the planet orange
la ira de dios
tia carrera
wooden shjips
morkobot etc..

ah, just det.. kolla in hidria spacefolk också!

you can't scare me, i'm sticking to the union.

2008-05-14 21:15
Checka den andra cdn på DJ Shadows Diminishing Returns.
http://www.toptensomething.blogg.se

2008-05-15 09:16
Ah lite flummit inlägg.. Tänkte mig mest tips på sköna låtar som låter som de förslagen jag lagt fram. Förslag på artister fanns det ganska bra lista på wikipedia, men orkar inte gallra igenom allt :D

Men din lista, business, ska naturligtvis tas i beaktande! Tack!

2008-05-15 10:56
för lite ny psychedelia kolla in younger brother - last days of gravity.

2008-05-15 13:03
"....och skulle vilja slänga ihop en mixskiva med liknande låtar.. "

oj, missade helt det. sorry (:

2008-05-16 23:51
odyssey - societys child !!
goda nyheter från uncle ben's spännande värld!

2008-05-17 15:51
Arzachel
Khan
Steve Hillage
Pink Floyd
Led Zeppelin
Ozric Tentacles
Nektar
King Crimson
Gong
Roky Erickson
m.fl.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-05-18 04:37
PenDragon P24

du gillar canterbury-scenen? (:

2008-05-18 12:03
Buisness X3

Hell yeah :) Eller ja, det är mer att jag älskar allt Hillage varit inblandad i, vilket innefattar 4 av de ovannämnda ^^ Sen tycker jag även att Hillage och Stewart är en otroligt bra kombination!

2008-05-20 18:06
ja, men det är bra grejer indeed (:
du lyssnar inte på egg någonting?
det utvecklades väl ur delar av arzachel har jag för mig?

2008-05-21 03:56
Faktiskt väldigt dåligt inlyssnad på Egg. Jo, det stämmer väl, alla beståndsdelar utöver Hillage more or less :) Det är ett band jag planerar att lyssna in mig på på sikt, har så klart hört något litet dock, men ja, inte kommit till skott ännu.
Moderator

2008-05-21 10:57
Precis den tråden jag gick in här för att hitta. Utan att ens veta att den fanns.

Jag är dock mer ute efter hela album. Så skriv gärna tips på artister, vilka album som är bäst och om ni orkar får ni gärna skriva lite info om artisterna också.

Har "beställt" några skivor med några av artisterna Buisness tipsade om. The Doors är det enda jag egentligen har lyssnat på tidigare.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-05-21 15:32
dom två första skivorna med pink floyd rekomenderar jag helt klart, ur en psykedelisk synvinkel så att säga.. det var dom två skivorna syd barrett hann med, om man inte räknar med live-skivan som kom efter dom två första (rätta mig om jag har fel) ..

sen måste du kolla upp "unonou" med danava.
klassisk 70tals-progg (fast från 2008) innehållandes en hel del psych..
danava är några utav mina absoluta favoriter och dom kommer från portland, oregon.

du borde även kolla upp ett gammalt texas-band från slutet av sextiotalet som hette bubble puppy och deras album "a gathering of promises" .

grateful dead kan nog vara det bästa av det bästa (enligt mig alltså :b) och om du vill få ut det mest psykedeliska ur dom så borde du lyssna på albumen: "aoxomoxoa" och "anthem of the sun" ..
grateful dead stod även för mycket av musiken under merry pranksters vilda lsd-turne (läs the electric kool-aid acid test) i mitten av sextio-talet (sommaren '64 för att vara exakt)

2008-05-22 04:15
Nektar - Journey To The Centre Of The Eye - Ett mästerverk som likt så många andra psykedeliska album är uppbyggt som en resa, den är helt enkelt otroligt bra.

The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland - Ännu en gång en psykedelisk resa, en skiva som inte behöver någon ytterligare presentation, ett måste i var mans skivsamling.

Ska vi rekommendera lite nyare musik som ändå håller psychedelic-fanan högt rekommenderar jag samtliga 3 skivor med Kingston Wall, det bästa som kommit från Finland sen Jukka Tolonen.

Kingston Wall was a psychedelic/progressive rock group from Helsinki, Finland, originally formed in 1987. Influenced by such artists as Jimi Hendrix, Led Zeppelin and Pink Floyd, the group combined eastern themes, mysticism and vivid psychedelia with acid-rock.

Och det är precis så jäkla bra som det låter :)

2008-05-22 04:26
Meddle med Pink Floyd är ju för övrigt ett av deras mer psykedeliska alster också, behöver egentligen inte säga mer än Echoes, den låt jag sannolikt skulle välja om jag bara fick lyssna på en låt i resten av mitt liv.

2008-06-05 17:50
ultimate spinach!

2008-06-09 17:35
Har inte mycket vettigt att tillföra, ville bara visa min
tacksamhet, så tack som fan till er som kom med tips!
Har känt att jag lyssnat på samma gamla vanliga musik
av vana nu ett tag, men nu blir det lite nya saker. Tack!
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2008-06-10 11:59
The Bellrays, The Black Keys, The Casanovas, Dead Moon, The Del-Gators, The Detroit Cobras, The Fleshtones, Gaza Strippers, Grand Island, Love, The Maggots, The Maharajas, The Peepshows, The Sewergrooves, The Soulshake Express, VA - Be A Caveman (The Best Of Voxx Garage Revival)

Lite mera garage rock dock, men det funkar fin fint det med!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-10 22:35

Pendragon och Buisness kom med bra förslag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.