I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låtstölder och låtar som liknar varandra

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-05-13 17:35

Låtstölder och låtar som liknar varandra

Jag postade en tråd nyligen om att Simple Plan snott Green Days "Boulevard Of Broken Dreams" i deras nya singel..

Den här tråden är till för att posta låtar som är skrämmande lika varandra..

Jawbreaker - Boxcar

Green Day - She's A Rebel (lite VÄL lik föregående?)

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-05-13 19:41
Florence Valentin

påminner om både

The Clash - Bankrobber

samt

The Clash - Rudie Can't Fail

Dock är det ganska säkert medvetet. Håkan har ju också rätt många låtar som påminner om andras låtar, men han verkar också rätt medveten om det. Oftast blir det rätt bra om dom lyckas göra något eget utav det dom lånat/stulit tycker jag!

2008-05-14 19:56
Jag vet inte om det bara är jag, men är inte låten som spelas i 3-reklamen väldigt lik The opposite of Hallelujah av Jens Lekman?!
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2008-05-14 21:07
märia F21

exakt vad jag tänkte när jag hörde den också. värsta reklamlåtsstölden måste väl ändå vara knorr-versionen på there she goes, där det enda dom gjort är att byta ut texten there she goes mot nananana:I

2008-05-14 21:19
Är det inte Chairman of the Board-låten som Lekman samplat som är med i reklamen?

Återigen: Alla snor.
http://www.toptensomething.blogg.se

2008-05-14 22:08
SP Det är mycket möjligt. Tänkte att det kanske var så men jag kände inte till låten i reklamen. Det är oftast okej att sno, så länge man inte hymlar med det *host*Timbaland*host* ;)
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2008-05-14 22:45
...och 99% av alla andra samplande producenter.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-05-17 01:11

Måste hålla med Hooth gällande Florence Valentin och Knorr-reklamen!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-17 13:20
Sen har väl Babyshambles snott någon låt så gott som rakt av av The Kinks - All day and all night? Någon som vet får gärna slänga upp låtnamnet.
Still in the bridge

2008-05-19 11:45
när vi ändå talar om florence..

samma vindar, samma brackor. den låten har klara samband med contacts gamla progglåt samma vindar, samma dofter, detta har dock florence sångaren erkänt...

sen har ju dom en låt som heter 16 ton (vad får jag då?)

då drar jag klaaaraaa paraleller til

Tennessee Ernie Ford-Sixteen tons

där han sjunger

You load sixteen tons, and whattaya get?...

känns väldigt likt, men de e bara min tanke..någon annan som märkt detta?
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-05-20 02:22
16 ton är väl en vanlig cover, om jag inte minns helt fel? när jag ändå skriver här så kan man ju alltid ta upp jens lekmans likheter med jonathan richman, samt jakob hellmans likheter med elvis costello. återigen så har jag inget problem med det, då det oftast slutar i gammal musik i ny tappning. det kan dock vara roligt att diskutera!

2008-05-20 07:22
ah jag har inte köpt den skivan än så jag har inte kunnat kolla i konvolutet..får göra de..
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-05-20 09:19
det räcker att köpa fergies skiva så har man en blandskiva från diverse artister