Neil Young
Blev glad över Elliott tråden att det fanns folk som lyssnade på annat än hip-hop här. Så nu över till Neil Young Finns det några fans här? själv har jag Neil som en av dom absoluta top 3 favoriterna. Skönt att få så många sidor av samma musiker. Neil är nog den enda personen vid liv som jag känner att jag måste se live (inte lyckats göra det ännu). Men han kommer till Roskilde i sommar och av hitills spelade konserter 2008 så är jag överaskad av hur bra hans set list är From Hank To Hendrix Ambulance Blues A Man Needs A Maid Harvest After The Gold Rush Mellow my mind Don't Let It Bring You Down Heart of gold Old man Mr. Soul Down By The River Hey Hey, My My Oh Lonesome Me Cinnamon Girl Rockin' In The Free World Ungefär så har set listan sett ut, och det är dom flesta av mina favoriter. Fler som ska till Roskile, har ni några låtar ni önskar kommer upp?
Jag VILL till Roskilde men jag tror mina chanser är rätt körda. *ångest* Jag skulle gärna vilja höra Heart of gold och Old man live.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Janie, mina chanser är också körda, måste nog jobba då också har jag inte så mycket pengar heller.. men har bestämt att jag ska dit i vilket fall, får sälja nån kär ägodel eller nått hehe heart of gold och old man verkar han ha spelat flitigt senaste turnen, så dom dyker ju förhoppningsvis upp
Ja, finns ju annat man vill se, Radiohead, My Bloody Valentine, Grinderman, etc... Jag måste sälja någons mormor eller något (jag skulle sälja min om hon inte vore död), jag måste dit! Annat vore ju konstigt om han inte spelade dem låtarna, så kända som de är.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har ganska nyligen upptäckt Neil Young och är helt såld. Började som de flesta andra, antar jag, med Harvest men har nu fixat 34 album. Jag har inte hunnit lyssna igenom mer än några stycken men fan vad bra det är. Nästan lika bra som Dylan ;)
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
Janie, jo sant mycke bra i år! hehe a men fan leta upp någons farmor att sälja, lätt värt det affeaffe, låter ju bra det, var samma sak för mig har länge varit helt såld på Dylan, så tipsade en kompis mig om Neil. Så jag började lyssna på harvest och tyckte det var bra, sen fortsatte jag med after the goldrush och när jag sen hörde down by the river och cowgirl in the sand på everybody know this is nowhere så var jag helt såld. Ett bra tips är att forsätta i just den ordningen, After the goldrush är omtalat som youngs bästa album, och det är helt klart jävligt bra. Själv är jag ganska inne i hans depp tid, han hade en gitarrist i sitt band som hette Danny whitten som började med heroin. Med tiden så blev han bara mer och mer sliten, och efter ett tag kunde han inte ens komma ihåg vilka ackord han skulle spela. Neil ville så gärna ha kvar honom i bandet så dom började ge honom papper med alla ackord och så. Men det blev bara värre oc värre. Så neil kallade till bandmöte och alla i bandet tyckte samma sak. Att det inte gick att ha kvar Danny längre. Så Neil köpte en flygbiljett hem till honom och gav Danny pengar till mat och avgift för rehab. Dagen efter hittades Danny död, han hade köpt heroin för fickpengarna han fick av Neil. Efter det här så blev neil hur deppig som hellst och det tog nästan 10 år tills han slutade anklaga sig själv för Whittens död. Men ur allt ont kommer ju något gott, och just i den här depp tiden efter det här så tycker jag musikhistoria har skrivits. Neil har hela album där han i stort sett sitter och gråter framför en mick och spelar gitarr, och många låtar handlar om danny. The needle and the damage done är nog den kändaste låten om whitten
En annan tuff grej är att Danny han skriva ett par låtar just före han dog, en av dom är I dont wanna talk about it (som nu har blivit uppkänd och är rod stewerts kändaste låt). En annan är Come on baby lets go downtown som är en av mina favoriter. Den handlar om att han ska åka ner på stan och köpa heroin och är med på Neil youngs skiva Tonights the night.
Får nog påstå mig vara ett fan. Han har gjort idel tidlösa klassiker... men i samma veva kommer jag på mig själv med att ständigt spola förbi låtarna skrivna av honom på CSNY's album, vet inte riktigt hur jag ska tolka det hela. Måhända är det inte för att hans insatser är dåliga, utan bara att CSN's instatser är så mycket bättre?
Look with your own eyes - See with your own mind
Pendragon Oj, jo jag har hört andra som tänkt så också, men Neil är ju helt klart den som inte passar in i bandet när det gäller CSNY. Med sin gnälliga röst och så, det passar ju inte alls för deras lena fina stämmor. Men jag tycker samtidigt att han gör mycket för dom, Neils gitarrsolon höjer ju upp många av dom rockiga låtarna. Och låten Ohio är ju förbannat bra från den tiden :) Neil passar ju helt klart som soloartist, men äg något jag älskar med Neil och Stephen Stills på scenen. Tungt gung redan på buffalo springfield tiden http://youtube.com/v/BWTqj5lvkFs
skulle kanske länkat som youtube, såg inte var man gjorde det med nya funktionerna :)
Men jag tycker att CSN är bra som kompband till neil
Kan nog inte säga att dom gjort nånting bättre än just det här :)
kjello P23 Jo alltså jag älskar hans del av CSNY, just hans underbara solon och gitarrspel i allmänhet, det är bara det att låtarna han skrivit för bandet i fråga är direkt skittråkig country :D Hans insats i låtar någon av CSN skrivit är så skitbra. Det är skumt dock, för hans solomaterial är skitbra.
Nu måste jag ju dock protestera vilt, det där är ju låååååångt ifrån höjdpunkterna med CSNY :) Dessutom måste jag erkänna att Stills är en bra mycket bättre gitarrist än Young, även om jag gillar den sistnämnda skarpt. Snarare skulle jag säga att Young kompar väldigt bra i CSNY, och i viss mån utbyter solon med Stills. Men att CSN skulle vara ett kompband för Young? Not a chance in hell ;)
hehe oj, a men vi har kanske lite olika syn på det hela
Jag tycker att stephen stills är en bättre gitarrist på en dl sätt sätt. Men på många sätt tråkigare också, tycker nästan det blir för skolat.^
Men Stills på bas är en jävla bra grej det.. och det där med CSN som kompband menade jag ju just för down by the river.. och tycker det är den rollen dom har där eftersom att det är youngs låt och han även kör den me crazy horse.. så är ju bara lite ombytta roller
jag har svårt att säga vad jag tycker är det bästa under CSN tiden. Ena stunden tycker jag Stills är bäst.. nästa stund diggar jag loss till någon crosby dänga som Almost cut my hair..
och precis i den här stunden känner jag starkast för simple man när nash spelar den live på BBC
Almost Cut My Hair är en evigt återkommande favorit, no doubt ^^
Like A Hurricane är ju en annan odödlig klassiker som ni inte nämt! Men vilket av hans rockigare album tycker ni är bäst då?
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
shit, jag har som nyårslöfte att ta tag i neil..ja köpte harvest moon för nått år sen men den har inte riktigt satt sig, men ska köpa harves på nästa skivrunda..men de har ja sagt några gånger nu, men det är jobbigt o tungt o ta sig an honom, så de krävs tid..
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
The needle and the damage don e kommer hamna på min ev. framtida "fastnat i horsche och kommer o.d. vilken dag som helst"-playlist. :P