I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att sortera sin musik.

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-04-14 23:20

Att sortera sin musik.

Ett av minna största I-lands issues jag har, är att sortera min musik på datorn.
Jag har under många år försökt hålladet så rent som möjligt, men som ni säkert vet, så är det jobbigare än att hålla sitt boende rent! Jag pratar inte bara om att sortera efter genre, artist, osv. Utan att ge rätt namn till rätt fil också. Man vill ju inte att det ska stå "03.BacKstreeT-boys-031-get_down-LOL-1337.mp3", utan "Backstreet Boys - Get Down". Ahh, jag tror ni förstår vad jag menar.

Just nu sorterar jag efter genre och sub-genres till dem.
Och sitter tyvär och skriver om många av låtnamen själv.
Jag döper filerna följande: Artist - Låtnamn.

Så, jag skulle vilja veta hur ni gör när det kommer till det här problemet.
Har ni något spännadne program? Sitter ni och gör allt för hand?
Ja, hur sorterar ni egentilgen?

Läste även om "MusicBrainz" i Metro för någon vecka sedan. Skummade bara igenom det snabbt, men tycker grejen låter sjukt soft. Om det nu funkar.
Länk

Tänkte kolla om någon har testat det? Om du har, är det bra/dåligt?
Sen också om ni tror det är någon oskön grej för att få tag på fildelare?

Jag är tackar och tar emot allt med en stor öppen famn!

Love Music And Dance

2008-04-14 23:30
Kändes som att jag var den enda som döpte om t.ex. 01-lorem_ipsum_-_dolor_sit_amet till Lorem Ipsum - Dolor Sit Amet, hehe.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-04-15 00:03
iTunes såklart. Det där är ju bara dumt..
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Poet

2008-04-15 00:05
Jag höll på att sortera in allt efter iallafall artistens namn för ett par år sedan, men gav upp tillslut. Skiter numera i allt, har 91.000 låtar liggandes i ofta fult döpta mappar i /musik bara. Använder ändå jump to file när jag vill lyssna på något speciellt, så klarar mig fett bra.
Fast när någon scenepersons-kompis är och snokar i min mainframe blir det rätt pinsamt såklart.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-04-15 10:15
etna P24

Fast iTunes är rätt oskönt tycker jag. Dem tar ju sakta men säkert över allt. Precis som allting annars som har med "i" att göra. Sen känner jag mig alltid oskäer om den råkar döpa fel, så man inte hittar låtarna igen. Äh, jag vet inte. Det känns lite skeptiskt.

Bästa skulle vara ett program som funkar som Track ID; att den söker efter artist och title genom att lyssna av låten, på något sätt.
Love Music And Dance

2008-04-15 12:49
Artist - Titel

Har en mapp med Album, och där i Genre så som hiphop, rock, Elektroniskt osv. Samma sak med Låtar. Använder iTunes, men egentligen hatar jag skiten. Vill köra winamp men den började hänga sig och hålla på.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-04-15 22:55
IceBerg: Vad menar du med att den råkar döpa nåt fel? Det är ju du själv som döper låtarna. Om dina låtar får dåliga namn är det låtarna som är feltaggade, inte iTunes som döper dom fel.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-04-15 22:58
jag ha a till ö mappar. hatar mig själv varje gång jag ska lägga in musik på mp3 för ja måste gå igneom varje mapp. enklare att ha allt i en o samma. fan ta ordning och reda. dock gillar jag rena fil-namn. inte massa spårnummer osv.
brb, mailing my eyes

2008-04-16 00:12
jag sorterar efter genre helt enkelt..
tycker om spårnummer iomed att jag bara har hela skivor och blir knasigt om man skall lyssna på en skiva med fel låtordning.
däremot i winamp så är feltaggade låtar bland det mest irriterande som finns, mest pga last.fm kanske..
you can't scare me, i'm sticking to the union.

2008-04-16 00:17
Jag är också otroligt kåt på att musikmappen ska se snygg ochr en ut. Med ren menar jag inga understreck, bindesstreck, paranteser och dyl.
Jag har två mappar: en "Album" och en "Övrigt". I övrigtmappen ligger lösa låtar.

Jag sprang på ett program som jag älskar mer än min mamma:
Tag & Rename

Tar bort understreck och allt sånt med enkla knapptryck. Du kan även bestämma själv hur du vill att programmet ska döpa om skivan/låten.

Håll din musikmapp snygg.

(Jag spyr på folk som sorteras sin musik i a-ö-mappar. No offence!)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-16 01:04
"däremot i winamp så är feltaggade låtar bland det mest irriterande som finns, mest pga last.fm kanske.."

Du kan fixa id3tags i Tag & Rename också. Man väljer skivan med fucked up tags, trycker F10. Då kan man söka efter skivan på Amazon.com och hämta tagsen därifrån. Klart.

Som sagt, guld värt program.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-16 01:43
ooh, tackar!
tankar direkt.

2008-04-16 02:15
Hoppas du blir nöjd :)

2008-04-16 07:39
Jag måste ju säga att det knappast ser snyggt ut om man har space i filnamn. Men det är jag!

Själv sorterar jag inte alls, jag gillar lite röra. Allting ligger i I:\mp3, J:\ och G:\mp3

Små lösa mp3or som skickas över MSN och liknande ligger självklart i en skräpmapp eftersom de inte är kompletta.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-04-16 08:05
Jag gillar inte heller mellanslag i filnamn. Ser väldigt nittiotal ut, på något vis. Sen borde det för övrigt vara dödsstraff på att inte tagga ordentigt när skivan rippas.

Alla mina mp3or ligger i Downloads-, Album- eller Blandatmappen. iTunes.
Göteborg på låtsas.

2008-04-16 11:05
Hur menar ni när ni säger utan mellanslag i filnamn? Ni kan ju inte köra med understreck?!

"Britney_Spears_-_Oops_I_Did_It_Again_.mp3" Är ju bara fucked.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-04-16 14:28
Klart man har underscore; 01-joel_alme-in_your_arms.mp3
jagvillocksåhaenblog.com

2008-04-16 14:39
Jag har först efter genre och därefter artistnamn....albums etc sätt si artistmappen

men bra diskussion för jag vill också jätte gärna slippa onödiga siffror....

Winamp har en funktion t.ex där man kan döpa om filnamnet efter ID taggen...har jag för mig...
http://teachmesoul.blogspot.com

2008-04-16 16:46
Midas: Åhfan. Hade aldrig kunnat leva med det. Speciellt inte "01" innan :P

2008-04-16 19:30
Haha... Men det ser helt galet ut när man kollar i mappen om låtarna inte är numererade? Då ligger de ju efter bokstavsordning.

När jag gjorde en skiva till mp3 nu, blir det så här;

Zeigeist-The_Jade_Motel-(SPEGEL6)

Jag gillar det så helt enkelt.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-04-16 19:57
Självklart ska låtar som ligger i album vara numerade. Sånt skiter jag i för jag kollar aldrg i albummapparna så mycket. Jag tänkte mest om man har en mapp (som jag) med några hundra lösa mp3's. Då ska det absolut inte vara 01-heil_alla_-_på_whoa-2008-Whoa.Mp3.
Inte heller albumtitlarna ska se ut på detta sätt, de ska vara cleana.

2008-04-16 20:09
I en mapp med hundra lösa mp3s bryr jag mig inte alls, det är ju dump-mapp bara.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-04-17 00:49
Midas P26

håller med dig till fullo angående mellanslag osv.

2008-04-17 14:08
Döper inte om några filer eller mappar alls, kastar upp dom på servern och låter den skapa genvägar till artist/genre/year etc istället.
Och så in med allt i foobar2000.
Inget krångel!

2008-04-17 16:32
jag har en mapp för albums där döper jag om albumen så att dom är rena Typ Lightspeed Champion - Falling Of The Lavender Bridge.
vilket är kanske inte är korrekt skrivet för jag har stor bokstav på varje nytt ord.
men i albumen ändrar jag inte filnamnen.

sedan har jag mappar efter genrer, hip hop, elektro, chill , world/övrigt och rock
där är filerna skrivna som albumen artist - låttitel.
för att filen ska få hamna i dom mapparna ska jag verkligen gilla låten.
så alla mina olyssnade låtar ligger i mappen där jag har alla genremappar och efterlyssningar så läggs dom i rätt mapp eller kastas.
i'm always telling the truth even when i'm lying.

2008-04-17 16:38
Jag har mina mp3or ordnade såhär: Musik->Bra Musik-Amerikansk hiphop-Svensk hiphop-Reggae-RnB-Pop-Rock->Artist->Låt

2008-04-17 21:18
usch.. jag hatar understreck och sånt. mellanslag fo shizzle.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-04-20 06:55
Jag trodde ni menade att sortera skivor, inte döpa filer. Att döpa filer måste vara det tråkigaste sättet att sortera musik, om än nödvändigt, så ens MP3-spelare beter sig hyggligt. Anyhow, då sorterar jag så här:

År -> Artist - Albumtitel -> Nummer Artist - Låttitel

2008/Britta Persson - Kill Hollywood Me/02 Britta Persson - At 7.mp3

2008-04-22 01:29
http://rapidshare.com/files/109085780/TAR345S.rar

hittade det här programmet idag av en slump
ni kommer att älska mig

2008-04-22 13:35
_Genre -> Artist-AlbumUtanMellanslag -> LåtnamnUtanMellanslag

Underscoren gör att genre-mapparna alltid toppar katalogen för att skilja dem från eventuella lösa mappar.

2008-04-22 16:09
Funkade inte o ändra alla namn, men många, mitt största i-landsproblem är ju nästan borta !
tack Woorya

2008-04-22 17:19
jo  jag märkte också av det men å andra sidan så är det ca 5-10 % av låtarna som inte går att ändra

2008-04-23 09:11
Jag är allergisk mot de där understecken och siffrorna i låttitlar!
Klarar inte av när artist- eller låtnamnet är med endast små bokstäver heller..
Om en skiva eller massa låtar jag lägger in i iTunes är så kör jag cmd+I och ändrar där, då kan man fixa allt i samma ruta..

Det hära programmet Tag&Rename, finns det för Mac OS X också?
One chapter a day

2008-04-23 12:40
Förstår inte gnället över undertecken och sifror, har du dom i itunes så märker du inte av dom ändå?
Sifrorna gör att dom hamnar i rätt ordning(såvida det är tex 01, och inte 1).
Sen att det gör det kompatibelt med alla operativsystem och annat skadar ju inte heller

2008-04-23 21:18
Nej men jag menar om det syns i låttiteln när låten ligger i iTunes. Grymt störigt.
One chapter a day