I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det man måste gilla/hata

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-01-26 16:23

Det man måste gilla/hata

Efter att ha gått i estetiska programmet i gymnasiet i 1½ år så har jag lagt märke till ett beteende jag inte gillar - de oskrivna reglerna om vad man måste gilla och vad man måste hata.
Vi kan ju börja med reggae: det känns som att jag är den enda som ogillar denna musikstil. Man måste åtminstone tycka att det är "chill".
Som gitarrist så kollar alla konstigt på mig när jag säger att jag avskyr Jimi Hendrix och övrig 70-talshårdrock. Man måste ha respekt för dessa gubbar.
Jag blir direkt dumförklarad eftersom jag gillar basshunter.

Nån mer som känner igen sig? Nåt mer att tilläga?

2008-01-26 16:33
Basshunter är en nolla utan som helst begåvning eller musikalitet.

Din klass låter som ett gäng stereotypa estetare.

I min estetklass tror jag ingen gillar reggae eller jimi hendrix.

nej

2008-01-26 16:51
Haha, jag visste att folk skulle hoppa på basshunter.

vart går du?

2008-01-26 17:02
Strömbackaskolan.
nej

2008-01-26 17:45
Tycker reggae är irriterande. Men om du gillar rock överhuvudtaget så är det inte direkt intelligent att säga att man hatar Jimi Hendrix: kan lova att nästan alla stora gitarrister önskar att de vore lika bra som Hendrix. Basshunter är bara skrattretande och ska i mina ögon inte klassas som musik. Obegåvad attentionwhore är vad han är.
•pave paradise•

2008-01-26 18:11
Jag tycker hendrix är ganska tråkig och enormt överskattad.

Men jag gillar inte någon rockgitarrist över huvud taget.
nej

2008-01-26 18:16
Stort måste-hata-objekt: Kent.

Jag har gått way förbi att bedömma dem utefter musiken utan hatar djupt och innerligt Kent och alla handledscuttande fjantar som lyssnar på dem.
HMOR

2008-01-26 18:17
Det konstiga är att ingen jag känner som skär sig/har skurit sig (och jag känner ändå några stycken) lyssnar på kent.
nej

2008-01-26 18:21
Jag ogillar Kent för att de är dåliga, svenska kopior av ett tiotal bättre band. Hendrix är inte svår att kalla överskattad även om jag personligen tycker att det är väldigt fel att kalla honom det. Smaksaker, mina vänner.
•pave paradise•

2008-01-26 18:45
aa men Kent är inte direkt accepterade på samma sätt som hendrix

2008-01-26 18:50
Man kan inte direkt förvänta sig att alla generationer ska kunna uppskatta och förstå vilken innebörd Hendrix har haft för rockmusiken. Eller ens tycka om att lyssna på hans musik.
Jag personligen tycker att vissa Hendrix låtar är jävligt softa, vissa är bara tråkiga.

Men att säga att man "hatar" Hendrix är lika dumt som att förvänta sig att dagens kids måste gilla/förstå hans musik.
"I lay chicks like mother goose"

2008-01-26 19:18
Jag gillar lite av hendrix spelstil, typ som han spelar på little wing när han bryter upp ackord och blandar små fills med lit emer vanligt komp.

Men hans fuzz/wah fyllesolon är inte kul att lyssna på, även om de var nyskapande för 40 år sedan.

Jag växte ifrån klassisk rock för flera år sedan. De flesta verkar tro att Zeppelin, Sabbath och Pink Floyd är det enda 70talet har att erbjuda.
nej

2008-01-27 10:03
Kör ditt eget lopp och lyssna på det som du gillar. Under hela högstadiet/gymnasiet träffade jag inte på en enda som lyssnade på samma slags musik som mig. De få som verkade lyssna på samma slags musik besatt dock inte samma ideologi som mig utan hakade på tillsynes helt irrationella trender (läs: klä sig i svart, sminka sig, vara allmänt sämst i skolan och en "skit i allt"-attityd). Musik är för mig något högst personligt, ingen kan bestämma vilken slags musik jag "borde" gilla.

Ett intryck jag fått av estetare, dock inte alla, är att det ofta är dem som ägnar mest tid åt sitt utseende (jeans-/skinnvästar med pins och "lappar" med olika bandnamn, piercingar, ringar och andra pinaler) trots att många av dem förespråkar en uppenbar motpol till just utseendefixering och överromantiserade kroppsideal.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-27 11:42
Det är ju inte konstigt. Det är ju uppenbart något fel i huvudet på dig eftersom du ogillar reggae men tycker om Basshunter. Jag har en polare som hatar reggae också, det är jävligt konstigt tycker jag. Jag tycker det skulle vara mindre konstigt att se någon äta baj än att hata reggae.
njut

2008-01-27 11:59
"Ett intryck jag fått av estetare, dock inte alla, är att det ofta är dem som ägnar mest tid åt sitt utseende (jeans-/skinnvästar med pins och "lappar" med olika bandnamn, piercingar, ringar och andra pinaler) trots att många av dem förespråkar en uppenbar motpol till just utseendefixering och överromantiserade kroppsideal"

Fast ingen i min klass ser ut så. Vi ser bara vanliga ut.
nej

2008-01-27 12:09
Det skiljer sig med största säkerhet skolor emellan. På många skolor som jag besökt förefaller i alla fall min förförståelse stämma överens relativt bra.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-27 13:37
Folk som berättar för sina kompisar att dom cuttar sig i handlederna borde fan få akut dödshjälp. Creddiga jävla uppmärksamhetshoror.
Angående vad man måste gilla/hata så är ju basshunter en självklar "hat" om du går i en musikklass. Annars hade jag fan blivit orolig för sveriges framtida musikscen.
Shooo bree

2008-01-27 16:41
Känns lite skumt att hata alla reggae då det är en väldigt bred genre, som dessutom är underbar :)
 DIF!

2008-01-27 16:46
"Angående vad man måste gilla/hata så är ju basshunter en självklar "hat" om du går i en musikklass."

Det är precis den här attityden jag snackar om!

2008-01-27 16:55
the decemberists - the mariner's revenge måste man älska om man har läst/förstår hela texten. utan tvekan den en av de bästa texterna som någonsin skrivits. fyfan så bra. ryser varje gång i slutet.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-01-27 17:05
Det är precis den här attityden jag snackar om!

Hade du gått i konstskola och påstått att lisa 4 års tolkning av ett hus är bland det bästa som hänt inom konstvärlden så hade nog de andra klassmedlemmarna ifrågasatt din smak och insikt i det ämne du inriktat dig i.

I min åsikt är tex Warhol ingen vidare konstnär men jag förstår att vissa gillar hans saker eftersom faktan finns att han kan måla raka sträck iallafall. Lilla lisa ändrar sig dagen efter och döper om sitt "hus" till "pappa" och har inga som helst konstnärliga förmågor.

Handlar inte om smak utan sunt förnuft.
Shooo bree

2008-01-27 17:13
Är man gitarrist och hyllar Basshunter men avskyr Hendrix är det inte så konstigt ifall man blir dumförklarad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-27 17:29
farbrorbla, det finns en jävligt stor skillnad mellan att göra väldigt simpel musik och att göra en väldigt skön melodi.

3rdsoul P22, i mitt fall värderar jag en melodi högre än förmåga att spela gitarr med tänder, så jag ser det inte som konstigt att jag föredrar techno före 70-talsrock.

2008-01-27 18:47
Vänta lite, du går musikklass och kallar basshunter för techno?

Vafan lär dom er där egentligen?
nej

2008-01-27 19:54
Det är också ett problem - vi får inte lära oss nåt om techno/trance! allt ska vara så jävla blues/jazz/rock

2008-01-27 22:25

Jag gillar långt ifrån allt som Hendrix har gjort. Hans mer flummiga grejer tycker jag är mest irriterande. Men han gjorde "Little Wing", vilket enligt mig är en av historiens absolut bästa/mest välskrivna, låtar. Gitarrintrot är lika odödligt som det är briljant.

Basshunter är inte musik. Men det är ju en annan diskussion.

Viss reggae är ok. Mestadels av reggaen är tråkig. Ska gillar jag däremot.

Jag gillar inte heller det elitiska måste gilla/måste hata-fenomenet. Men sen finns det också det omvända fenomenet att hata nånting som alla gillar eller gilla nånting som alla hatar, just for the sake of it. Införskaffa sig en radikal åsikt för att framstå som intressant. Det är bara fånigt.

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-01-28 00:07
Även om de lärde er om techno/trance så skulle Basshunter förmodligen ALDRIG komma upp kan jag lova dig.
•pave paradise•

2008-01-28 02:54
lhabia X0, men jag hade haft tillräckligt med kunskap för att inte kalla basshunters musik för techno

2008-01-28 06:03
Du skulle kanske också haft tillräckligt med kunskap för att inte kalla det basshunter håller på med för "musik".

Skämt åsido. Du borde gräva lite djupare vad gäller musik och så. Speciellt elektronisk musik om du nu gillar det.
Väldigt ofta så tycker folk om skitmusik eftersom de inte hört så mycket annat. De hör bara den mainstream dynga som de blir "utsatta" för i radio/tv och antar att det är bra musik bara för att de lättlyssnade melodierna suttit sig på deras hjärna.

Både underground och mainstream-scenen för elektronisk musik har bra mycket mer att erbjuda än basshunter(en mening som egentligen aldrig ska behöva sägas ahah). Vare sig det är techno, trance, electro, house osv.
Gör lite nytta av ditt internet och gräv runt lite mer.
Om du säger att du har hört "massa annat" men fortfarande föredrar Basshunter så är tyvärr allt hopp ute för dig, min vän. haha

peace
"I lay chicks like mother goose"

2008-01-28 08:05
farbrorbla, det finns en jävligt stor skillnad mellan att göra väldigt simpel musik och att göra en väldigt skön melodi.

I detta fall nej.
Shooo bree

2008-01-28 09:38
Man måste inte tycka om Hendrix, man måste dock respektera vad han gjort för musikvärlden och hans talang. Basshunter har inte gjort något annat än att förpesta musikvärlden, du kommer inte att hitta artister om 30-40 år som nämner basshunter som en inspiration. Däri ligger skillnaden.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-01-28 10:13
PenDragon: Well put!

2008-01-28 13:31
PenDragon P23, Det är klart, jag säger inte att världen vore bättre om han inte hade levt (tvärt om, jag lyssnar på väldigt mycket musik som är inspirerat av honom), men jag har all rätt till att hata hans musik. Jag förväntar mig inte att framtidens artister gillar Basshunter, jag menar bara att basshunters musik har större påverkan på mig än Hendrix.

Jag börjar ångra mig för att jag tog upp just basshunter :P Mår ni bättre om jag säger... Alice Dj?

2008-01-28 15:27

Jag tycker det är sorgligt när folk bygger upp sin identitet kring deras musikexpertis och ser ner på folk som inte delar deras smak eller kunnande. Man behöver inte tycka om någons smak men att se ner på och dumförklara någon för att de inte tycker likadant är lite väl patetiskt. Att tro att man är smart och överlägsen som människa för att man lyssnar på viss sorts musik är ett löjligt fenomen, visst kan man skojbråka om musik men när det förs diskussioner på blodigt allvar så blir man lite mörkrädd.

Music is supposed to unite not divide!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-28 16:08
i mitt fall värderar jag en melodi högre än förmåga att spela gitarr med tänder, så jag ser det inte som konstigt att jag föredrar techno före 70-talsrock.

åh.

2008-01-28 17:49
JanieJones F23, Håller med!

2008-01-28 18:01

Hippie
Shooo bree

2008-01-28 18:14
"Music is supposed to unite not divide!

Hippie"

ja, jag ville nästa lägga till ett "dude" eller "man" efter den meningen.

2008-01-28 18:41

Beror väl på vad man lyssnar på? I mitt fall blir det bådadera.

2008-01-29 15:19
jag älskar lundell, därför måste jag hata lars winnerbäck
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här