I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är det bara jag eller försöker Kent låta som....

Övrig musik - Rock, pop & annat

2008-01-12 14:53

Är det bara jag eller försöker Kent låta som....

...Muse i sitt sound?

De misslyckas fett iaf

Kultursnobb

2008-01-12 16:24
Syftar du på nyaste plattan nu eller? Har iofs. inte alls lyssnat på den, men på Du&Jag Döden tycker jag att de försöker låta lite som The Cure på vissa ställen.
Still in the bridge

2008-01-12 17:08
Nej, har inte hört något från deras senaste platta.

jag menar helt allmänt, speciellt på sättet Jocke sjunger.
Kultursnobb

2008-01-12 18:01

mkt svårt att säga, kent e bäst i svergie iaf

2008-01-12 23:22
snarare sisters of mercy, och misslyckas TOTALT.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-01-13 02:28
Radiohead.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-01-13 04:12
Det finns inte så många likheter med Muse, nej. (Även om det hade gjort senaste plattan gott). Det där synth och Depeche-komplexet verkar dom aldrig bli av med, dock.
skriv kort, helst inte alls

2008-01-13 15:42
etna P23

ja, jag tänkte på det med. Men vågade inte ritkigt säga det. kent försöker hårt att ha samma sorts djup i sin musik som Radiohead.
Kultursnobb

2008-01-13 15:45
Radiohead
Muse
Depeche Mode
Sisters of Mercy
The Cure

För att nämna några.
•pave paradise•

2008-01-13 15:46
tycker den där nya låten låter sjukt mycke radiohead på sina ställen.

2008-01-13 15:54
Sen skulle man kunna gå så långt som att säga att huvudriffet i Max500 är snott från There There (The Boney King of Nowhere) av Radiohead.
•pave paradise•

2008-01-13 15:56
Varför kan inte sångaren i Kent sjunga så man hör vad han säger? Av alla Kentlåtar jag har hört, har jag inte kunnat utskilja ett enda ord. Han sjunger konstigt på nått sätt, tyst och mummel, utdragna ord, laaaaaaaaaaaaaaaaa typ.
Jag har aldrig gillat den gruppen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-13 16:03
Jag tror att de försöker låta som Slipknot men misslyckas fatalt.
I tego arcana dei!

2008-01-13 22:11

Jag har alltid tyckt att de låter lite Radioheadish. Och "kärleken väntar" eller så var det någon annan låt minns jag att jag tyckte lät lite som Visage - Fade to grey.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-13 23:12

det blir bara långsökt om man ska sitta och säga hur lika band försöker låta varandra, det finns genrer och band i de genrerna låter oftast likadant.
jag vet dock inte vart jag ska placera kent, men de måste ju inte "härma" muse bara för att de låter som dom. 

.. vart ska man placera kent förövrigt?

2008-01-13 23:18
sugartastic:

Det är skillnad på influens och plagiat. Kent sysslar med saker som näst intill kan ses som plagiat, som förvisso har skapats med stil och smak.
•pave paradise•

2008-01-14 07:12
de har alltid försökt låta som RUN-DMC men misslyckas totalt.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-01-14 08:41

lhabia:

Från vilka då? Muse?

2008-01-14 11:40
jag har alltid tyckt att de verkar försöka låta som vilket kvalitativt band som helst men misslyckas fatalt.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2008-01-14 12:30
sugartastic:

Från samtliga band jag nämnde innan.
•pave paradise•

2008-02-06 12:57
Kent har själva sagt att dem är uppväxta under arena rockens storhetstid, The Cure, The Smiths, U2, m.m    m.m    Så det är ju självklart att dom låter lite som dem banden ibland, men vadå. Ska man uppfinna en helt ny musikstil eller, annars hittar man ju likheter mellan alla nad, överalt=P

Ciaoo!

2008-02-06 23:34
DavidZ X0

jag har aldrig hört en låt med kent som varit i närheten av the smiths dock. inte the cure heller.

kent är för mig ett slags svenskt radiohead-plagiat som inte funkar, med en fanskara som byts ut varje årtionde. på 90-talet var de rätt poppis bland sofistikerat popfolk, på 2000-talet byttes det ut mot fjortisar, senare emos. idag fungerar de väl som ett slags svenst svar på my chemical romance rent visuellt sett.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-02-07 00:36
Roligaste tråden sedan Ringsjön brann.
http://www.toptensomething.blogg.se

2008-02-07 00:36
CiL said it.
•pave paradise•

2008-02-07 16:34
sugartastic

.. vart ska man placera kent förövrigt?

I papperskorgen såklart!

2008-02-07 16:56
amfetaminpsykos X27

whut?

varför är du i den här tråden om du inte gillar kent det minsta?

2008-02-07 17:13
vad ser folk hos Kent?
Dom är ju faktiskt sjukt dåliga
 www.soundcloud.com/lirzproductions

2008-02-07 19:49

Haha, de enda som tycker sånt här är roligare än jag själv är troligen kent själva.

Lustigt att när man ska klanka ner på en artist eller ett band drar man alltid till med att de låter som någon annan. Alla influeras av andra. Alla snor. Alla låter nån gång som nån annan.

2008-02-07 19:50
SP:

Ja, alla låter någon gång som någon annan. Men att jämt låta som någon annan är en annan sak. Vilket alla som "klankat ner" påpekat.
•pave paradise•

2008-02-07 20:41

Hehe, jo men då 10+ plattor senare är det kanske dags att acceptera att dom helt enkelt låter på det sättet. Fast det är klart, gillar man inte det från början så blir det halmstråna man greppar efter.

Folk klagar alltid på att Paul Banks från Interpol låter som Ian Curtis när det helt enkelt är så hans röst låter. 

2008-02-07 20:49
SP:

Det handlar även om att deras musik verkar sno sidor från andras böcker även från nyare band, därför blir det inte direkt svårt att fortsätta hävda detta år efter år. Sen så kan Paul Banks sjunga på ett annat sätt, det märks på Our Love to Admire. Men att låta som någon och att sjunga som någon är också två skilda saker, där Jocke Berg väldigt uppenbart försöker sjunga som Thom Yorke väldigt ofta. Han kan sjunga på ett annat sätt men väljer att sjunga som han gör.
•pave paradise•

2008-02-07 21:06
Okej. Våra åsikter går isär. Själv har jag aldrig ens hört något som ens låter som Radiohead i kents musik, och jag tycker Jockes röst förändras för varje låt. Så detta kan vi diskutera till döds.

Men å andra sidan så har jag aldrig hört likheten mellan Oasis och The Beatles heller (finns det någon, förutom där dom samplat?).

Nu ska jag lyssna på Isola och dricka mer rött än vad jag borde. Keep on truckin'.

2008-02-07 21:10
Jag förväntade mig inte att Kent-fan skulle hålla med mig ändå liksom. Men visst, vi håller inte med varandra.
•pave paradise•

2008-02-07 23:32
"Jocke Berg väldigt uppenbart försöker sjunga som Thom Yorke väldigt ofta"

du kommer göra illa ryggen snart om du fortsätter reacha så jävla hårt hela tiden

2008-02-07 23:34
Jaså?
•pave paradise•

2008-02-08 09:07
one

Jag missade att topicen var "Officiell tråd för Jockes Fanclub, outsiders step off!". Om man tar en titt på första inlägget så förmedlar det inte att man måste lovprisa Kent i samtliga inlägg. Kent utan herr Berg skulle säkert funka bättre.

2008-02-08 09:42
Soulchild: Att han sjunger på det där halvt otydliga, mumlande sättet som kännetecknar Yorke går ju dock inte att förneka.

Har aldrig sett den här videon förut..men vafan...han försöker ju t.o.m sno hela kroppsspråket.

2008-02-10 11:14
etna:

Sånt är rätt uppenbart för oss som inte direkt är så förtjusta i Kent, men för resten så...ja, du ser själv. För mig har det alltid varit uppenbart att Jocke Berg och hela Kent kopierar det Radiohead gör, men det är inte enkelt att få deras fans att vilja tro på det eller inse att det faktiskt är så.
•pave paradise•

2008-02-10 17:50
lhabia: då är det ju tur att vi mindre vetande har dig, denna musikens objektiva och allvetande auktoritet, som kan tala om för oss andra hur det EGENTLIGEN förhåller sig...

2008-02-10 22:56
Soulchild:

Men grina inte, snälla. Så jävla löjligt. Ta saker och ting med en nypa salt och inse IRONIN i det hela. Herrejävlar, inte så jävla konstigt att man ger sig in i diskussioner om Kent när man VET att någon kommer reagera som du gör varenda.jävla.gång.
•pave paradise•

2008-02-10 23:17
haha jag håller med lhabia. fan vad kul det var när kents officiella forum blev inavderat av pokemonligan från spchan.org.

i den videon som etna embade så kan enbart en idiot inte se att jocke berg tagit ALLT från yorke.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-02-11 11:17
lhabia: vad är det för sorts ironi du försöker förmedla? det lustiga är ju att du uttalar din iakttagelse som om den var nån sorts universiell sanning. sen dampar du ur på det du kallar kent-fans när folk inte håller med dig.

alltså, detta kanske är svårt för dig att förstå, men det finns förmodligen fler än bara du i den här tråden som har lyssnat på radiohead och thom yorke...jo, det är sant! jag tror vi med säkerhet kan konstatera att jag har lyssnat mer på radiohead än du har lyssnat på kent, till exempel, så jag tror jag är i minst lika bra stånd som dig att bedöma huruvida kent vill "kopiera" radiohead som du uttrycker det.

och en annan sak, när du slentrianmässigt häver ur dig anklagelser om plagiat kanske du bör göra det på ett mer analytiskt sätt än "för mig har det alltid varit uppenbart". kent har haft en i princip lika lång karriär som radiohead och joakim bergs sångröst har haft en egen utvecklingskurva som har ganska få likheter med thom yorke. från indie-ylandet på de första två skivorna, till det mer medvetna användandet av rösten som ett instrument på isola och hagnesta hill, till den mer kompletta sångare han är idag där han artikulerar tydligare (knappast särskilt likt det "halvt otydliga, mumlande sättet som kännetecknar Yorke"). men det kanske inte funkar att göra en mer ingående analys för dig?

2008-02-11 18:31
Soulchild P23
ja, för på kents första skivor var de inte ett radiohead-plagiat. de blev det senare, de kanske inte hade upptäckt radiohead på de 2 första plattorna, men när de väl gjorde det så började jocke berg sjunga som yorke. det är inte raketforskning direkt.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-02-11 21:37
Har ingen aning om när 747 kom, men jag kan fan sätta 1000 spänn på att den kom efter The Bends. Gjorde den inte det tänker jag inte diskutera mer, men det känns som en omöjlighet.

2008-02-11 23:46
Jag tycker inte alls Jocke låter som Thom när han sjunger på engelska.

När Jocke sjunger på engelska låter han som en sluddrande och läspande lodis
Kultursnobb

2008-02-12 01:33
Soulchild:

Jag behöver ju inte svara på något annat sätt än genom att kopiera det CiL skrev:

ja, för på kents första skivor var de inte ett radiohead-plagiat. de blev det senare, de kanske inte hade upptäckt radiohead på de 2 första plattorna, men när de väl gjorde det så började jocke berg sjunga som yorke. det är inte raketforskning direkt.

Väldigt enkelt. Och jag har lyssnat väldigt mycket på Kent för att kunna vara objektiv nog för att skriva det jag skriver. Och dampar loss när ingen håller med mig? Är du ett Kent-fan eller inte? Svara på frågan innan du snackar om att dampa loss. 747 kom två år efter The Bends, och om jag inte misstar mig kom Kents elektroniska eskapader alla efter släppet av The Bends, Kid A och Amnesiac, med få undantag. Tro inte för en sekund att jag är ensam om att ha dessa tankar, för då har du väldigt fel. Jag säger inte att jag har rätt, men jag har inte fel heller.
•pave paradise•

2008-02-12 09:11
ja, för på kents första skivor var de inte ett radiohead-plagiat. de blev det senare...

Ahaaa, så det är så det ligger till? Hahaha. Från Wikipedia.

Detta blir ju bara roligare och roligare.

2008-02-12 10:19
Vad gäller just låten 747 så är det ju arenarock enligt konstens alla regler. Knappast något som Radiohead ensamt har patent på. Precis som Thom Yorke inte är den enda som sjungit med otydliga fraseringar eller falsetter. Jag tänker minst lika mycket på ett band som U2 när jag hör 747.

Alltså, i mina ögon är det så här: Självklart har Kent influerats Radiohead, precis som de influerats av en rad andra band. Men att reducera ett av Sveriges största och mest banbrytande band till ett plagiat eller nån som "försöker kopiera" ett visst band/sångare tycker jag är fruktansvärt okunnigt och onyanserat.

2008-02-12 11:14
Soulchild:

Well...jag är rätt oförstående till hur Kent ens kan vara ett av Sveriges största band. Det kanske förklarar saken.
•pave paradise•

2008-05-02 20:13
Haha, lustig tråd.
Alltid kul med folk som ska hata, det gör allt genast mycket roligare.
Kent är Kent. Det behövs ingen djupare analys i det. De låter precis som de har lust med och vill. Senaste skivan är mer elektronisk (i det hela taget) än tidigare plattor. Det är fortfarande samma kaka, med annat arr. Bara för det är tung synthbas och d-drums som tuggar igenom många låtar betyder inte att de vill låta som Muse och andra rymdrocksband.

Berg och Sköld är genier. De behöver inte ens tänka tanken att de vill låta som ett annat band. För det gör de inte heller. De är helt själva i sitt lilla rockfack.

2008-05-02 20:17
Haha...right...
•pave paradise•