I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låtar som fångar känslomässiga tillstånd helt jävla perfekt?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2007-12-09 01:47

Låtar som fångar känslomässiga tillstånd helt jävla perfekt?

Det känns som om många artister försöker göra sådana låtar men misslyckas helt ovh hållet med att fånga känslan. T.ex "breakup songs", många känns ju jätte löjliga och man undrar ifall de ens upplevt stökiga breakups?

Exempel på tvärtom är däremot:

Radiohead - Creep
Om att vara olyckligt kär, jag kan relatera till exakt ALLT som ledsjungaren sjunger om.

Cranberries - Dreams

Kultursnobb

2007-12-09 01:48
ahhh råkade trycka på "skicka" för tidigt!

Jag tänkte säga att Cranberries låten fångar perfekt hur det känns däremot att vara lyckligt kär i någon....

Vad finns dte för andra exempel?
Kultursnobb

2007-12-09 02:40
de flesta av bright eyes tidiga verk fångar känslan av total förvirring och en känsla av osäkerhet jävligt bra.

finns väl 100 tals exempel men orkar inte tänka nu.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2007-12-09 11:18
Känns som att jag drar samma exempel oavsett topic men..

John Mayer - Slow Dancing In A Burning Room  - (Kärlek man behöver, älskar och kämpat länge för, men som är dömd till att ta slut)

Sigur Rós - Untitled #8 -
(Låten avslutar en platta utan texter, som är uppdelad i en ljus och en mörk halva. Låter som det som möjligen kan spelas när världen rasar samman, och får en att känna att just det händer när man ser den live)

Foo Fighters - Everlong (acoustic) -
(Fångar den längtan och vilja att behålla saker exakt som de är i detta nu som Dave sjunger om på ett ypperligt sätt)

Say Anything - Alive With The Glory of Love -
(Glad Poppunk om sångarens morföräldrar som träffades i Treblinka, och sångaren sjunger om hur allt raserades runtomkring ur sin morfars ögon, men att det inte spelade någon roll, eftersom han funnit kärlek)

Elliott Smith - Going Nowhere -
(Kunde i princip valt vilken låt som helst av honom men vi kör med denna; man känner i princip att man inte är på väg någonstans när man lyssnar, allt står still och man kommer inte iväg någonstans).

Får räcka för nu.

Upup,and awaaaay...!
•pave paradise•

2007-12-09 12:11
mange schmidt "glassigt" - för när det är glassigt
skriv kort, helst inte alls

2007-12-09 16:15
elliott smith - everything reminds me of her - den exakta känslan av att inte kunna sluta tänka på någon..
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2007-12-09 17:02
Nortt - Hinsides
Misantropi exemplifierad.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-12-09 18:27
Det mesta som Darren Hayman rör vid (hefner, the french...).
han har ett sätt att fånga våran smutsiga, gråa vardag.
"the phone isn't broke, she just isn't phoning you"
det är så enkelt utan en massa eufemismer, men det är så svårt att få till det så perfekt som han gör.

Hefner-"the Repression song"
the French-"Nestbuilding"
the French-"Wu Tang Clan"

sedan är jag ju otroligt svag för Martin Gore och Depece Mode.

Depeche Mode-"Somebody"
är bland de mest innerliga kärlekslåtarna som skrivits
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2007-12-09 22:06
Imogen heep - hide and seek. jag gråter så fort jag hör den, o ingen aning om varför.

2007-12-09 22:13
Jag blir sådär skönt deppig när jag hör Sam, as in Samantha med Tiger Lou.

Jag blir somrig och glad när jag hör Fenetyletylamin med Kungers.

När jag ska festa så sätter jag gärna på nån ösig orginal-ska eller Familjen eller liknande.
Anima Sola

2007-12-26 02:17
Kan lika gärna hålla det här för det har endå med ämnet att göra: vad finns det för "kärleks tributes" i stil med Petshop Boys - Miracles och Cranberries - Dreams?

Alltså kärleks låtar som inte bara säger "lol jag älskar dig" utan istället expressivt förklarar känslorna inblandade´...låtar som känns som om de var menade specifikt till en person
Kultursnobb

2007-12-26 03:46
Hilmar Örn Hilmarsson & Sigur Ros - Minning

Beskriver känslan av en ensam, lätt duggregnig, vemodig gryning någonstans på landsbygden med ett hav som utsikt och kalla fötter mot vått gräs.

you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2008-01-28 23:26
Millencolin - The ballad

Låten handlar om en ensam (tonårs)pojke utan vännder etc. Han kan inte vända sig till någon annan förutom sin mor. En väldigt simpel låt, men den väckte vissa tankar och känslor inom mig när jag fick höra den för första gången.

2008-01-28 23:28
John Legend - We just don't care.

Jag blir typ kär i världen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-28 23:29
Organism 12 & Dj Large - Halv sex

Fångar känslan av att komma hem efter att ha jobbat häcken av sig en hel dag.
I tego arcana dei!

2008-01-28 23:38
Pearl Jam - Black

Jag vet inte, jag kanske misstolkar texten, men som gammal besatt, olyckligt kär stalker känner jag igen mig å det grövsta.

Yes - Wonderous Stories

Kanske inte låter som en viss känsla, men den är så underbar att drömma sig bort till. Jag börjar alltid fantisera att jag är en liten pojke i ett fjärran land, och att en trollkarl (läs: gandalf) berättar fantastiska sagor om avlägsna länder.

nej

2008-01-28 23:49
Radiohead - Videotape.

Handlar om allt. Vad man än vill att den ska handla om. Underbar på alla sätt och vis.
•pave paradise•

2008-01-29 19:40
Kenta - Just Idag är jag stark

Fångade exakt känslan av ha tagit studenten, Jag har väntat så länge på just denna dag!!!
Men lika glad är jag för det!

2008-01-29 20:08
neapaal P19

Den låten beskriver känslan av det man vill, jag blir alltid lycklig av den.
I tego arcana dei!

2008-01-29 23:43
Håkan Hellström - magiskt, men tragiskt

fångar känslan av kaos väldigt väl
 DIF!

2008-01-29 23:44
bob:

Vilka låtar har han snott idéer från för att skriva den?

Ohhhhhhhh snap!! No, he didn't!!!

Förlåt, var tvungen. Carry on.
•pave paradise•

2008-01-30 00:43
Hehe ingen aning ;D

Men hur är det med det där, är det utbrett för honom att sno/låna från andra?
 DIF!

2008-01-30 00:44
bob:

Personligen tycker jag att det är otroligt löjligt och fult och dumt att sno så uppenbart, men hans fans håller inte med om att han gör det så...ja, jag vet inte.
•pave paradise•

2008-01-30 22:15
han nämner ju i alla fall Morrisey som en stor inspiraionskälla.

Fast det är väl mest Johnny Marr han snor av.
nej

2008-02-01 19:03
lhabia: Brukar inte du tjata om att ingen beskriver tonårskärlek så bra som billy joe armstrong i nån gammal green day låt? men du har inte nämnt den låten i tråden :)

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-02-01 19:05
Det minns jag ingenting om, men så kanske det är, minns inte på rak arm nu.
•pave paradise•

2008-02-01 19:06
lhabia: I'm pretty sure.. då snackar vi tiden innan dookie.. förmodligen kerplunk

2008-02-01 19:09
Säkert någonting från 1,039 Smoothed Out Slappy Hours...Going to Pasalacqua eller 1000 Hours eller Paper Lanterns...
•pave paradise•

2008-02-01 19:13
Coldplay - fix you

får en ju att känna sig sjukt otillräcklig

2008-02-01 19:46
lhabia: självklart ska ju jag ha fel.. :) well, så bra kan han inte ha beskrivit tonårskärlek om du inte minns vilken låt det är :)

2008-02-01 19:47
Filbunke:

Fel och fel, det har du väl inte...jag minns bara inte vilken jag snackade om då jag inte lyssnat på de låtarna på år och dar.
•pave paradise•

2008-02-01 19:47
lhabia: aight :)
Hangaround

2008-02-02 10:26
Feeder - Feeling a moment
Låttiteln är ju nästan övertydlig.

Denna sköna låt är med i "Goal" filmerna med Kuno Becker, jag som älskar fotboll är uppe på molnen och drömmer när jag hör denna låt.

Filter - Take my picture
Även denna låt är från en film, "Girl next door". Låten spelas när Emile Hirsch skippar skolan för att vara med sin tjej, och bara "vara".

Kent - Den döda vinkeln
Jag hatar Kent, MEN...denna låt är från en Battlefield 2 film jag såg en gång för längesedan...och då fastnade den...men bara den ;-)
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2008-02-02 19:59
den battlefield filmen har jag också sett. Känner likadant..

Hangaround

2008-02-03 06:23
Grymt rolig film btw. :)
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2008-02-11 23:40

lhabia X0

HUH?

Hur kan en låt som handlar om att dö/ självmordsbrev handla om "vad som helst" ?

Kultursnobb

2008-02-17 02:20
Gillar man Kent - Den döda vinkeln så rekomenderar ja att man tankar lite kent endå oavsätt hur säker man e på att dom e avskyvärlda... ja hatade dom innan ja "råkade" bli tillsammans med en kent fanatiker... i början va de OLIDLIGT men sen hittade man typ 5-6 st favoriter som va okej den döda vinkeln brukar vara en början för många... nu ett bra tag senare gillar ja ganska många låtar o vågar säga att dom är ett gäng genier...
Kent kan va sjukt knepiga för många(presis som bokaspers) men de är värt tiden...  knepig musik och svårförståd musik e den ja hatar men oxå älskar mest, förknippar med känslor och sjunger på till slut.
Om man vågar ta ett tips från en främling så ta de från någon som gått igen samma sak:)

2008-02-17 11:13
da_herbman:

Radiohead skriver inte låtar med en enda mening och en enda betydelse. Låtarna är vidöppna, hur uppenbara meningarna än verkar vara.
•pave paradise•

2008-02-17 14:39
Ron pope - drop in the ocean

Tråd dödadar!

2008-02-19 14:52
lhabia X0

Så...trots att Yorke sjunger om att han ska dö och säger farväl till sina nära o kära på kamera så handlar låten lika mycket om judarnas uttåg från Egypten och när Moses delade på det röda havet?
Kultursnobb

2008-02-19 20:06
da_herbman:

Grattis, du har nått nya höjder av tråkmånshet. Han har själv sagt att även om låtarna är rakt fram med sina texter så kan de betyda vad som helst för vem som helst. Så visst, den ska bara och föralltid BARA handla om att han ska dö.
•pave paradise•

2008-02-19 20:13
Ingenting- Liden

känslan av bakfylla.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-02-19 23:40
manics: 4st 7lb.
alla som har haft eller har ätstörningar blir slagen på käften varje gång.

coldplay: fix you
otillräcklig som någon tidigare skrev. har ett dåligt förhållande till den just pga den anledningen.

coldplay: yellow
vet du inte hur du ska förklara din kärlek till någon så spela in den på ett blandband och ge personen i fråga.

assid: habibi
när du bara är så jävla sugen på tokfest och inte vet hur du ska fixa biffen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-20 14:12

depeche mode - when the body speaks
sjukt sjukt vacker låt om en önskan att någon är din.
"oh I need your tenderness, oh I need your touch, oh I dream of one caress, oh I pray too much, to the souls desires, the body listens, what the flesh requires, keeps the heart imprisoned"

amy winehouse - tears dry on their own
bättre låt efter att man blivit dumpad finns inte.

alicia keys - lesson learned
en låt om att det kommer något gott ur allt typ, även ett dåligt förhållande.

finns massor.

2008-02-24 19:23
Paolo Nuttini - Thes Streets beskriver mitt tillstånd just nu

2008-02-29 19:34
Terence Jay - One Blood

2008-03-05 19:02
Billie the vision and the dancers - summercat
åh jag kunde inte lyssna på den på ett år tror jag, kan det knappt nu heller

2008-03-08 12:23
The Beatles- I'm Only Sleeping

När man precis har vaknat och ligger och slöar i sängen som jag gör precis nu.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!