I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-12-03 20:01

Fransk jazz

Är ett stort fan av fransk musik överlag och jazz har på sistone börjat ligga väldigt varmt om hjärtat.

Hur ser (såg) den franska jazzscenen ut? Lite tips på artister/grupper som man kan söka efter?

Jazz är ju en ganska bred genré, typen jag söker är lugn, tillbakalutande jazz med mycket saxofoner, gärna lite melankoliskt över det hela. Älskar jazzen som har släppts genom motown.

Frågorna som jag gärna söker svar på är...

1. Vad kallas den typ av jazz som släppts genom motown, när gränsen mellan soul och jazz är ganska hårfin och består av dom där sköna harmonierna :)

2. Finns det några franska motsvarigheter inom denna genrén?

3. Tipsa gärna om övriga jazzmusiker som släppt liknande som motown släppt :)

Hoppas någon orkar ta sig tid. Fridens!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-03 23:00
1. Vilka artister tänker du på typ?

2. Haha, ingen aning typ.

3. Kan kanske tipsa när du svara på min fråga så att man vet vad som gäller:)

2007-12-03 23:49
Jr. Walker & The All stars - skivans titel hittar jag inte?
Den här plattan släpptes 74 genom Tamla Motown och är delvis producerad utav Stevie Wonder.

Jazz i den här stilen är vad jag söker, använd iaf detta som riktlinje så att säga. Saxofoner, diskreta visptrummor, sakta tempo och melankolik är vad som sökes.

ska försöka återkomma med ett ljudklipp, men tills dess kanske någon kan luska ut lite svar åt mig :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-06 20:46
Någon?

2007-12-07 11:30
Det är vissa namn som poppar upp i mitt huvud. Typ Cannonball Adderley och Stanley Turrentine. Båda kör sax. Kanske inte typ ständigt nötande av visptrummor och melankolik men jag tror att det kan vara lite i samma kategori som Jr. Walker & The All Stars. Donald Byrd också kanske. Fast han körde trumpet.

Jag vet inte, kan ha helt fel. Ska försöka gå in och checka plattan på allmusic sen när jag kommer hem. De har blockat sidan här på jobbet haha. Skitdrygt.

För övrigt heter genren du letar efter soul-jazz eller jazz-funk.

2007-12-08 13:34
Tack så hemskt mycket för dina svar. Ska kolla upp artisterna du pratar om och posta gärna fler artister om du kommer på några :)

2007-12-08 16:47
Haha, lungt:)

Btw, jag kanske är lite överengarerad här hehe men jag vet inte, jazz är så sjukt tungt.

I alla fall, jag checkade plattan på allmusic - "Jr. Walker & The All Stars"  från 74. Det lät som typ gammal god R & B? Kunde inte höra den viben som du pratar om...Kanske var en platta? Jag vet inte.

2007-12-09 01:00
Hm skumt. Jag vet ju inte om vi snackar om samma skiva riktigt men jag ska fixa lite snippets så skickar jag över till dig imorgon :)

2007-12-09 01:56
Nej, inte jag heller hehe.

Men yes, kör på det:)