I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[CD] Lillasyster - Hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Övrig musik - Rock, pop & annat

2007-11-21 21:33

[CD] Lillasyster - Hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Året är 2002. Det göteborgska hårdrocksbandet LOK gör (efter sju års aktivitet) sin sista turné, och därmed lämnar efter sig en handfull album och singlar i bagaget, för att inte tala om besvikelsen. Lyckligtvis tog det aldrig slut där.

Två år senare så startar gamla LOK-medlemmarna, sångaren Martin Westerstrand och basisten Daniel Cordero, ett nytt band, men ny trummis och (lite oväntat) elcellist. "Rallypack". Vad som var nytt och defnitivt gav en fräsch fläkt med Rallypacks första platta ("Sod of God! We belive in our rockband!") var just att den var helt på engelska. Martin gjorde sig minst lika bra, men jag saknade väldigt mycket att det aldrig kördes på svenska, det blev liksom ingen "LOK-feeling". Skivan fick ändå en hel del välförtjänt speltid, både radio och tv spelade singlarna "Luke Skywalker" och "Traktor" högfrekvent. Men sen vart det tyst - igen.

Lyckligtvis var aldrig väntan på nytt "LOK-material" lika lång denna gång. Året är 2006, och Rallypack är i full gång med att planera nästa skiva. Vad jag personligen blev hutlöst glad över var att Rallypack skulle släppa sin andra platta helt på svenska, och även byta ut namnet på bandet till "Lillasyster". Året är nu 2007, och Lillasyster släpper sitt efterlängtade album "Hjärndöd musik för en hjärndöd generation", och jag var inte sen med att införskaffa skivan.

Soundet i sin helhet är något mörkare på den här plattan jämfört med "Sod of God! We belive in our rockband!". Elcellisten Max Flövik kör numera elgitarr och har (för det här albumet iallafall) lagt elcellon åt sidan, och basisten Daniel bjuder nu på baslinor som för tankarna åt en del Korn-låtar (bl.a låten "Barn utan ben"). Mörkt, men jag är allt annat än mörkrädd, jag är snarare i extas. Refrängerna är desto hetare och ljusare. Martin gör en strålande insats med att visa vem det är som bestämmer, med spydiga dra-åt-helvete-vrål och überskön sång så blir kombinationen slående, och man får ett jävla sug till att festa järnet och skaka sönder skallen tills en whiplashskada sätter stopp för det.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-21 21:34
Dock är jag lite besviken på att det kanske inte innehåller så mycket intelligens i de flesta av texterna. Låten "Kometen" kan dock räknas ur den stämpeln, och i min mening skulle den ha suttit fint som en av Lillasysters dragplåster om den hade släppts som singel, eftersom dom redan visat vad dom går för i tidigare singlar attitydsmässigt ("Berätta för Lina", "Hårdrock" och "Barn utan ben"). En synthaktig start, Martins helmysiga röst om hur han bildar sig själv som en ensam komet uti rymden, och det alltmer stegrande draget gör låten till en av min skivsamlings mest spelade på mycket länge. "Kometen" är underskattad, rocksverige behöver en komet i bilstereon på väg till jobbet.

Vill även passa på att slå ännu mer ris på Lillasysters fingrar. Senaste singeln "Umbrella", som är en cover på Rihannas RNB-hit, borde fan ha hamnat på albumet. Att behöva byta och stoppa in CD-singeln för att få spela den, plus två andra låtar som redan finns på albumet, "...det gör mig jävligt förbannad!!!" (textrad ur låten "Kräkas").

Ingen låt är egentligen dålig, men kan dock låta något monoton i längden, eftersom det ändå inte skiljer så mycket på låtarna, vare sig text- eller musikmässigt. Och ska jag spekulera i detta så tror jag inte tanken var att göra en s.k "intelligent skiva", men istället bjuda på det där öset som bara gamla LOK kunde ge oss.

Dra hem ett par goda vänner, knäck några hövdingar och dra på "Hjärndöd musik för en hjärndöd generation" på din stereo. Du tar garanterat nattbussen hem med nackvärk.

Betyg: 7/10

/ Charly Söderqvist

Relaterad länk: www.myspace.com/bandetlillasyster

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-21 23:44
Gillade LOK det kändes orginellt och... jag vet inte.. men jag gillade det när det begav sig.. en kompis hade samma producent som rallypack så jag fick reda på att de skulle forma nytt band men sjunga på engelska.. (annars hade jag nog aldrig fått reda på deras återuppståndelse) när dom släppte CDn lyssnade jag lite, men tykte inte att det var lika bra på engelska.. inte dåligt.. men inte LOK.

Lillasyster har jag inte hört något av, men jag såg en intervju med dem på MTV.. müsli tror ja de va. Det verkade lovande, men jag har ännu inte hört något faktiskt..

Kanon recension, kul att det kommer in lite här. intressant att det ännu inte har kommit något hiphoprelaterat =)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-11-22 11:55
Låter intressant, har ofta haft en rätt svår relation till LOK mest för att jag haft såna stora problem med att faktiskt stå ut med sång på svenska (jag vet, det låter helt rubbat..) men detta kan ju ändå vara värt att kolla upp.

Om recensionen då: du skriver på ett betydligt mer personligt sätt än vad jag gör, vilket är en fräsch vind måste jag säga. Tycker dock att du upprepar dig själv lite med ditt ordval ibland, så det är något att kanske tänka på till nästa gång. Sen..vet jag inte vad mer jag har att tillägga, fint att se och läsa!
•pave paradise•

2007-11-22 13:32
:D           
Skivsamlare

2007-11-24 11:04

dom spelade här i övik igår och vi var förband. sjuuukt vad dom kan ösa alltså! så otroligt fet spelning! och publiken:O jag hade ingen aning om att örnsköldsvik kunde ösa så mkt! dom körde lite gammla LOK-klassiker med. Riktigt tungt.

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2007-11-24 13:55
> INOK
Jag vet! Dom är helt insane dom där! :O

2007-12-13 08:52
Blir så störd på att dom heter lillasyster, varför?
Annars så tycker jag dom låter riktigt bra i sin klass, gillar inte alls sånt här skräl men Umberella covern är ju störtskön

2007-12-13 19:04
Deras texter är ju verkligen tagna ur rövhålet..
jag hörde "Berätta det för lina".. sjunger han verkligen "resväskabur"? isåfall har han hittat på ett nytt ord.. grattis!

" Släng ditt liv och hitta nytt i en annan stad
lämna all skit kvar och bli glad som choklad
men när du väl åker, glöm fan inte katten
annars blir resten av ditt liv som natten"

seriöst?.. jag ger upp
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2007-12-14 00:12
> Filbunke
Som jag även skriver i recensionen så verkar dom inte ha lagt mycket energi och tanke bakom texterna, och snarare verkar vilja få fram ett tryck i musike istället. Visserligen skulle man ju kunna kombinera vettig lyrik med musik med tryck i, men den egenskapen/tiden/whatever besitter dom väl helt enkelt inte.

2007-12-14 07:13
Klockan12: mm.. en kombination av de båda hade ju varit att föredra.. texterna är på sån låg nivå att jag undrar ifall det är en femåring, alternativt Dia Psalma, som skrivit dom..

2007-12-14 17:59
LOK har aldrig varit särskilt hårda på texter.. men de e liksom inte de som är dras grej...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-12-14 18:01
friktion: ok, jag kan halvt köpa att det "inte är deras grej".. men det är fortfarande kasst om du frågar mig.. textmässigt alltså. Och för mig är det en viktig punkt.

2007-12-29 17:18
LOK var kung. Lillasyster funkar, gillar umbrella.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2007-12-29 19:43

Bara namnet på bandet får en att inte ens vilja lyssna på skiten

va?

2007-12-30 17:46
nu har det släppts en ny version av albumet vilken inehåller Umbrella

2008-01-02 21:15
Umbrella!
Live Hard, Die Young

2008-01-07 15:04
Soundet o så är ju sjukt härligt o skönt o promenera med alt. skrika med i låtarna :) men textkvalitén är ju grymt låg :/

"...För du är dum som en fisk"

2008-01-07 17:33
Haha, jag förstår inte om det är göteborgshumor eller bara en ren jävla ovilja till att skriva vettiga texter.