I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Band som bygger på intressanta koncept?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2007-10-16 12:07

Band som bygger på intressanta koncept?

Har ni några tips på band som bygger sin musik utifrån ett visst koncept? Kom att tänka i dessa banor då jag fann en skiva med Doom Metal bandet "Ea", ett band som nästan ingenting är känt om. Enligt Ea själva så bygger deras musik på ett "dött språk" som de(?) genom arkeologiska undersökningar på något sätt rekonstruerat.

Från bookleten till skivan "Taesse":
Dead Language

"Bandets" sida på metal-archives:
Ea

Allting låter mycket episkt och stämningsfullt, riktigt mystiskt blir det eftersom lyssnaren inte har en aning om vad de tre låtarna (som är från 12 till 22 minuter långa) handlar om.

Tycker ni att det låter intressant och vill höra projektet så kan ni skicka ett PM..;)

Så, nu vill jag ha fler tips på band som på något sätt bygger sin musik på ett annorlunda koncept, bespara mig ICP/Twiztid, Slipknot/Cradle of Filth m.m. då jag redan känner till de banden och inte finner något intressant i koncepten. Helst något som skiljer sig från mängden.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-10-16 13:51
tool kanske

2007-10-16 14:04
Tillägg:

Beskriv gärna kortfattat konceptet..
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-10-16 14:10
Hm...vet inte om detta räknas men post-hardcorebandet Thrice har precis släppt en platta som är delad i fyra delar där varje del representerar en av de klassiska naturliga elementen och är döpta därefter: Fire, Water, Earth Air. Skivan med Fire & Water
(alltihop går under namnet "The Alchemy Index") släpps idag faktiskt.

Annars sjunger/låter ju Sigur Ròs sångare på "hoppländska", ett påhittat språk som bara består av ljud och förvandlar sjungandet till inget annat än ett nytt instrument i princip.

Det är väl de två jag kommer på nu såhär på rak arm, vet inte om det var sånt du menar men där har du det iaf!
•pave paradise•

2007-10-16 14:13
Precis sådant som jag menade :)

2007-10-16 17:03
The Mars Volta släppte ju ett helschysst album för ett antal år sen, De-loused in the comatorium, som är en konceptskiva i princip. Handlar om deras polare, någon mexikansk konstnär, som överdoserar och hans väg mellan liv och död. Kommer inte exakt ihåg om det var så här, någon av TMV-fantasterna här på forumet kan kanske ge bättre upplysningar. Hur som helst är det en fantastisk skiva och skivkonvolutet är fullspäckat med skitsnygg surrealistisk konst.
Still in the bridge

2007-10-16 18:13

Symphony X - The Odyssey.  Konceptet går väl inte ta miste på. Stämninsfullt och progressivt utan dess like och jag får gåshud varje gång Russell Allen går upp i tonarter. Magiskt minst sagt.

Vision Divine - Stream of Consciousness. Första delen av två, där den handlar om en "mad man" som sitter inne på ett psyke. Hans schizofrenetiska sidor tar över mer och mer och det hela slutar, senare, i en tragedi. Det här är också progressivt och stämningsfullt och lyriken är top-notch om du frågar mig. Om du gillar Stream of Consciousness då kommer du att behöva lyssna på upptrappningen, 25th hour.

Just nu står det still men jag återkommer med fler konceptplattor, om du diggade detta dvs.

Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2007-10-16 18:24
laibach är väl annars konceptuella på ett intressant och förvirrande vis
SKYSCRAPER - MILLION VIBES
http://www.myspace.com/martinnordbeck
http://www.myspace.com/millionvibessound

2007-10-16 19:57
Gaaah! Hur fan kan man missa The Mars Volta när alla tre skivor står 22cm från datorn...

Fråga j-adD om TMV, han kan en hel del.
•pave paradise•

2007-10-16 20:26

locust släppte ju en av sina skivor i fyra olika färger för att representera de olika kroppsvätskorna, snor, blod, kiss och sperma. fast det kanske inte riktigt är vad du tänkte på, men kul är det iaf

http://www.kommandot.se/wp/

2007-10-16 21:14
Bra bra, fortsätt att ge exempel, kommer att kollla upp så många band som möjligt så fort jag får tid för det.

Kan väl ge ett exempel själv:

Dimmu Borgir - In Sorte Diaboli
Handlar om en medeltida präst som, av diverse anledningar, börjar tvivla på sin tro. Han kastar sitt guldbelagda krucifix åt sidan och tar istället motsatt parti. Skivan slutar med att prästen blir en form av "Antikrist". Personligen så tycker jag inte att skivan är så värst bra, men som sagt så är det koncept vi pratar om och inte rescensioner.

2007-10-18 02:16
Urga

http://www.silence.se/urga/

Saxat från hemsida:
"Vad spelar de? Inte vet vi vad det ska kallas, men nån sorts rock är det, fast utan regler. Det finns också inslag som får en att tänka på zigenska lägereldar, hetsiga danser i nåt fjärran land och vilda hästar över prärien. Temperaturhöjande party-musik kan vi i alla fall enas om!"

"Eget språk - Urganska. Barndomsvännerna Savannah och Irya skriver det mesta av musiken och all text - på urganska!!? Jo, du läste rätt, men du har troligen aldrig hört talas om detta språk, för det har de hittat på själva. Mest för att få konsonanter och vokaler på rätt plats till musiken."

Energipiller i musikform!
Det är inte hur viktig man är utan hur viktig man verkar

2007-10-19 18:54
Coheed & Cambria bygger väl på ett intressant koncept även om bandet är halvdant själv. De skriver skivor som följer en historia i ett påhittat universum, i stort sett en serie i musikform.

Och som sagt är The Mars Volta mästarna på konceptalbum nu för tiden. Jag föredrar Frances The Mute framför De-loused som lhabia nämnde. De kommer med nytt i januari som också är ett konceptalbum, "The Bedlam in Goliath".

Jefferson Starship kan du ju kolla upp om du gillar 70talet, de har gjort en konceptskiva om en rymdresa som vann ett stort stort sci-fi-pris.
12.

2007-10-19 18:56
Även Emerson, Lake & Palmer's konceptalbum "Tarkus" är gammal go psykaledika när det är som roligast. Berättar en historia om tillbakagående evolution för att människan har gått för långt i sitt sökande.
12.

2007-10-19 20:37
Den enda jag kommer på såhär på rak arm är Dissections sista platta Reinkaos. För alla er som gillar Death Metal är detta en given platta!
Dock så skiljer sig just denna skivan från deras tidigare alster och även från annan vanlig döds metall då dom spelar vad dom kallar för Anti-Kosmisk Döds Metall (Anti-Cosmic Metal of Death) vilket inte alls är detsamma som vanlig döds metall.

Hela skivan är ett Svart Magiskt projekt ur ett Traditionellt Anti-Kosmiskt Satanistiskt system.
Skivan är baserad på den svenska satanist gruppen MLO's (Mistantropiska Luciferianska Orden) bok Liber Azerate och innehåller en del satanistiska formler från boken. Den är även uppbyggd efter ockult musik teknik dessutom.
I grunden handlar den om "Reinkaos" dvs "Själens" återvändande till Kaos vilket är allas vårat egentliga ursprung enligt MLO's lära.
Den handlar om hur vi människor blev skapade mot våran Vilja av Demiurgen som anses vara ond eftersom vi som sagt blev skapade mot vår Vilja.
På den sista låten på plattan Maha Kali så är den Hinduistiska guden Kali och hennes mytologi invävd och jag antar att låten mer eller mindre är dedikerad till just henne.

Skivan är för övrigt riktigt jävla rå bra, finns inte ett dåligt spår på hela plattan!! Har lyssnat på den bokstavligen varje dag nu sen jag upptäckte att dom hade släppt en ny platta för någon månad sen. Får inte nog av den! :)

http://www.Dissection.nu

En annan skiva som även den är en Anti-Kosmisk Döds Metall platta är Watain - Sworn to the Dark.
Har dock inte lyssnat igenom den så noga än ska kolla den nu bara för det. Dock så verkar tyvärr sångaren inte ha ett särskilt bra engelska uttal vilket gör att den känns lite halv lam :/

http://www.templeofwatain.com/

/HS! 11!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-19 22:46
mastodon har väl en skiva som ska vara som en berättelse med egna påhittade varelser och så. läste en intervju iaf där jag tolkade det så

2007-10-19 22:53
bperb:

Mjo, fast jag vet inte om man kan kalla det koncept direkt. Mastodon är framför allt instrumentalister, och sångaren själv tycker att texterna bara finns där för sakens skulle, för att det blir som ett "instrument" det med om man säger så..."Leviathan" handlade nog till största delen om Moby Dick iaf, så jag fattar vad du menar.
•pave paradise•

2007-10-19 22:53
bperb - Leviathan är väl Moby Dick i metalform?
12.

2007-10-19 23:17
Pusherman

Har dock inte lyssnat igenom den så noga än ska kolla den nu bara för det. Dock så verkar tyvärr sångaren inte ha ett särskilt bra engelska uttal vilket gör att den känns lite halv lam

Det finns väl inget fel i sångarens engelska uttal heller? Har lyssnat igenom plattan hur många gånger som helst och finner inte ens en antydan till brytning i det engelska uttalet. Sen är ju Watain allmänt kända för att vara seriösa med det som de gör, det är med andra ord ingen image utan de predikar sin tro.

2007-10-21 10:58
lhabia o j-add
ok, lyssnar inte på dem själv, läste bara en intervju inför släppet av nån av sina skivor och kanaske missförstod lite

2007-10-21 13:34
lhabia X0

han sjunger bara det påhittade språket på en av deras skivor.

Clydisch P21
på deloused in the comatorium skivan så handlar alla låtar på ett eller annat sätt om deras avlidna kompis.

2007-10-21 14:22
nedrans:

Njae, på den nya också.
•pave paradise•

2007-10-25 20:28
lhabia - det sjunges på isländska på "Takk..."

nedrans - idén och inspirationen är tagen från en före detta medlem och kompis, och sättet han dog på... Men historien är jävligt mycket mer än så och en enda lång historia. Om du letar kan du hitta hela historian på en 25 a4-sidor med massa berättande förutom låttexterna.
12.

2007-10-28 23:10
För övrigt, det här är galet. För alla pink floyd-fans: http://en.wikipedia.org/wiki/Publius_enigma

Kan också vara länkat till Mars Voltas frances the mute då en av pusseldelarna (se wikipediaartikeln) är OTROLIGT lik FTM's omslag
12.

2007-10-28 23:12
j-adD:

Jag vet, det är inte den nya jag snackar om. Catch up on your news, man ;)
•pave paradise•

2007-10-31 19:19
sorry florry uncle molly
12.