I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på musik som enligt ER är "tung" och stämnigsfull..

Övrig musik - Rock, pop & annat

   

2007-09-07 23:32

Tips på musik som enligt ER är "tung" och stämnigsfull..

Tipsa om band som ni anser spelar "tung" och stämningsfull musik. Motivera också varför ni anser att bandet är just "tungt" och vad låten/låtarna väcker för känslor när ni hör dem. Nu menar jag självklart inte att det ska bli en tråd där det enbart kommer inlägg om extrema band, utan förhoppningsvis ska det komma förslag på band/låtar från många olika genrer. Skriv gärna vilken genre det handlar om så blir det lättare att orientera sig.

Börjar med att tipsa om en skiva från ett lite udda enmansband från Danmark:
Nortt - Gudsforladt (2004)

En skiva som man måste lyssna på i dess helhet. Låtarna vävs ihop genom skivans gång och därför är det svårt att välja ut en speciell "favorit"-låt. Med tanke på att det handlar om en slags Funeral Doom här så är Nortt knappast musik för alla. Här rör det sig om extremt långsamma riff som drar ut i flera sekunder samt sega, domedagsbringande trummor och ett slags ångestfyllda, människohatande "stön".
   Blir minst sagt lite nervig av att sitta och lyssna på den här skivan just nu. Musiken är komponerad på så vis att den tilltalar det allra mörkaste inom människan och kan väl enklast beskrivas som det mest depressiva jag någonsin hört.
   Nortt, som han kallar sig, har en fantastisk känsla att bygga upp en mardrömslik stämning som håller i sig genom skivans hela längd. Som sagt, det här är inte lättlyssnad musik utan det krävs att man vågar se de motiv som ligger bakom själva låtarna.
   Avnjutes bäst när man befinner sig ensam i ett stort och mörkt rum utan närhet till andra former av liv. Om det nu inte är möjligt så blir antagligen en av effekterna av musiken att man känner sig instängd och ensam ändå. Håll er undan från vassa föremål om ni nu är lagda åt det hållet :P

Nu kom jag med förslag på ett "extremt" band ändå men det behöver definitivt inte bli en trend i tråden.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.