I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på musik som enligt ER är "tung" och stämnigsfull..

Övrig musik - Rock, pop & annat

2007-09-07 23:32

Tips på musik som enligt ER är "tung" och stämnigsfull..

Tipsa om band som ni anser spelar "tung" och stämningsfull musik. Motivera också varför ni anser att bandet är just "tungt" och vad låten/låtarna väcker för känslor när ni hör dem. Nu menar jag självklart inte att det ska bli en tråd där det enbart kommer inlägg om extrema band, utan förhoppningsvis ska det komma förslag på band/låtar från många olika genrer. Skriv gärna vilken genre det handlar om så blir det lättare att orientera sig.

Börjar med att tipsa om en skiva från ett lite udda enmansband från Danmark:
Nortt - Gudsforladt (2004)

En skiva som man måste lyssna på i dess helhet. Låtarna vävs ihop genom skivans gång och därför är det svårt att välja ut en speciell "favorit"-låt. Med tanke på att det handlar om en slags Funeral Doom här så är Nortt knappast musik för alla. Här rör det sig om extremt långsamma riff som drar ut i flera sekunder samt sega, domedagsbringande trummor och ett slags ångestfyllda, människohatande "stön".
   Blir minst sagt lite nervig av att sitta och lyssna på den här skivan just nu. Musiken är komponerad på så vis att den tilltalar det allra mörkaste inom människan och kan väl enklast beskrivas som det mest depressiva jag någonsin hört.
   Nortt, som han kallar sig, har en fantastisk känsla att bygga upp en mardrömslik stämning som håller i sig genom skivans hela längd. Som sagt, det här är inte lättlyssnad musik utan det krävs att man vågar se de motiv som ligger bakom själva låtarna.
   Avnjutes bäst när man befinner sig ensam i ett stort och mörkt rum utan närhet till andra former av liv. Om det nu inte är möjligt så blir antagligen en av effekterna av musiken att man känner sig instängd och ensam ändå. Håll er undan från vassa föremål om ni nu är lagda åt det hållet :P

Nu kom jag med förslag på ett "extremt" band ändå men det behöver definitivt inte bli en trend i tråden.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-07 23:33
*stämningsfull
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-08 19:33
nu när du nämde lite doom metal, ingen musik jag direkt lyssnar på, men på Sunn O))) 's skiva Altar finns en låt som låter väldigt mycke som post-rock (iofs också något jag inte heller lyssnar på)
som heter The Sinking Belle (Blue sheep) som är både tung på sitt sätt och stämningsfull.
men blev först nu påmind om den så har inte så mycket att säga om den förutom det jag jusst sa.

2007-09-08 20:06
Sunn O))) ja, rätt skum musik. Tror att de kategoriseras som Drone Metal eller något sådant. Lyssnar vanligtvis inte heller på Doom Metal men det finns väl guldkorn inom de flesta genrer...kanske :P

2007-09-09 00:38
neurosis?
http://www.kommandot.se/wp/

2007-09-09 02:26
cult of luna så klart. och isis.

kolla upp come sleep också... har en demo med dom i skivhyllan och det är nåt av det bästa jag hört inom genren. tror dom finns på myspace, http://www.myspace.com/comesleep tror jag
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-09 09:00
tänkte just säga cult of luna också.. det är bra skit
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2007-09-09 10:27
Thergothon
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2007-09-09 14:48
Thergothon har jag lyssnat på..jävligt tungt och mörkt. Dock inte lika stämningsfullt som Nortt men hursomhelst jävligt bra :)
Har kollat in några av de band som nämnts och fastnade speciellt för Neurosis

2007-09-09 18:18
Opeth, behöver knappast beskriva. De som har hört vet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-09 21:13

Jo, har hört Opeth men exakt vad är det som gör dem "tunga"? Stämningsfulla är dem och duktiga som fan på att spela och komponera låtar men jag vet inte om jag skulle kalla deras musik för "tung". Sedan har vi säkert olika definitioner av vad "tung" innebär inom musik.

2007-09-13 23:24
Brad sucks.. de e najs.. o tungt.. men inte metall.. men tungt o stämningsfullt... så uppfattar jag honom iaf.. de måste ju inte vara metall för att vara tungt o stämningsfullt iaf =P
WoooP!

2007-09-14 06:51
Det behöver det absolut inte vara, därför jag skrev med det i första inlägget ^^

2007-09-14 17:22
Gör så du! Men som sagt så är Nortt svårsmält, har kompisar som lyssnar mycket på black metal men de stör sig otroligt mycket på att det går så långsamt ^^

2007-09-17 11:42
potatis:

Mja, men ta en låt som Ghost of Perdition, den är rätt och slätt tung. Stenhårda riff, snorbra growl. Men det som gör Opeth så unika är att det kan tokväxla från harmoniskt och melodiöst till becksvart och stenhårt. Bra skit helt enkelt. =)