I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bondegatan - Bondegatan (2007)

Övrig musik - Rock, pop & annat

2007-08-14 00:27

Bondegatan - Bondegatan (2007)

Tja, nu har jag spelat in min första seriösa demo, tog hjälp av några kompisar, också repade vi några gånger. Sedan direkt in i studion, där vi spelade in allt i stort sett live.
Så tycker vi fångat den där härliga live känslan rätt så bra på låtarna.
Kortfattat, projektet kallas för Bondegatan och är en inspelning med mig och vänner

ni får gärna ladda hem och lyssna

http://www.sendspace.com/file/l124si

lämna gärna en kommentar, posstiv som negativ, om någon gillar vad dom hör, så kan jag skicka ett ex för en rimlig peng!

2007-08-16 16:45
En liten detalj saknas för att jag ska chansa och ladda hem demot: vilken typ av musik är det? :)

Vill helst inte ha någon läskig house eller mespop, så upplys mig! :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-08-16 22:03
jaha oj, är så svårt att säga vad det är bara så där på rak arm
Skulle nog kalla det för något experimentell pop, några ganska raka pop dängor, blandat med starka country influenser samt dsitpedaler och mer åt singer/songwriter hållet

går även att kolla www.myspace.com/perkjell för några enstaka låtar

2007-08-17 00:59
Ah, då kan det kanske vara värt att chansa m.a.o. ;)

10-4, over...

2007-08-17 13:46
Lite kritik

Omslaget: Ganska snyggt, trots att det ser väldigt arrangerat ut. Påminner om nån gammal progg-LP jag har hemma :)
En liten detalj som gärna kunde ändras är att flytta bandnamnet / titeln från rummets hörn till bildens nedre högra hörn (under gitarren, mellan bordsbenet och jackan).

Sången: är för vek, om du tog i mer från tårna skulle det låta bättre och du skulle undvika att det lät falskt på de ljusare partierna. Jag vet inte om du siktar på att låta som Neil Young, men det är en skillnad i en "sprucken" röst och en som bara inte bär. Sen så kan uttalet tränas på lite mer.
Sångmelodin i verserna på Looking for a love känns f.ö. väldigt lånad : /

Bandet: känns som att de kan spela ganska bra. Inga direkta virtuoser, men det låter inte otajt och jag hör inga direkta fel. Trummorna kunde dock vara lite intressantare / varierade. Ni låter helt klart samspelta :)

Låtbygget: är ganska traditionellt. Inga direkt oväntade arrangemang, partier eller gästinstrument. Funkar helt enkelt.

I korthet: för att vara en demo så är "Bondegatan" okej, den visar på ambition och jag hoppas att gänget bakom den vågar satsa på att putsa till de delar som behövs putsas på :)

10-4, over...

2007-08-17 14:06
a men fan det var vettig kritik. Håller med om att sången är ganska så vek mellan varven, ibland är det helt och hållet med flit, men som i understand me s känns den bara inte lika bra som den borde vara
alla har vi våra dagar, hade sagt före att jag bara skulle ta en tagning på allt, vi snabb spelade in som sagt, kostade oss 2000kr inklusive mix, så blev bara å köra låtarna en gång var
Kul att du tar upp neil young, lookin for a love är "tagen" då det är en neil young cover
Kan även vara möjligt att man är för skadad på det där, att man lyssnat för mycke på young
Men tycker att du hade intressanta punkter, och har tänkt på dom själv också, tanken med projektet är väl att vi vill vara ännu bättre live.. och att allt skulle kännas väldigt så där spontant och ärligt, blir ett solo eller en sång inte bättre, ja då får det vara så (kan bero på våran klena budjet också)

2007-08-17 14:09
a just ja, det enda oväntade inslaget är väl att jag sjöng med megafon på underground, men det kanske man inte tänker på om man inte vet om det

2007-08-17 14:35
* "lookin for a love är 'tagen' då det är en neil young cover"
- Jag som desperat satt och försökte komma på vilken låt det var som ni "lånat" från :D
Har inte lyssnat på Young så mycket som jag borde m.a.o. :)

Tänkte faktiskt på att det var nån form av distning, men en megafon är ju tyvärr inte ett annorlunda grepp inom rockmusiken längre (även då det funkade bra på låten). En fet g-funk-vocoder hade garanterat skakat om mig i tofflorna, men samtidigt hade det nog inte platsat lika bra ;)

Klart en bonus att ni gick in och satte allt på första tagningen :)

Vem skötte mixningen förresten - en studiotekniker eller "nån polare"? Den kändes inte riktigt så proffessionell, tyvärr : /

Säg till när ni spelat in nästa :)

10-4, over...