I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

50,60,70-tals eran/2000-talet

Övrig musik - Rock, pop & annat

2007-06-24 16:12

50,60,70-tals eran/2000-talet

efter många många diskussioner med föräldrar, vänner, 40-talister etc kände jag att det var dags att starta en diskussion här på whoa angående dagens "musikklimat". personligen har jag en väldigt bred musiksmak men gillar väldigt mycket 60 och 70-tals musik men även "modern musik" till en viss del.

i alla fall, poängen är att under de senaste åren har jag reagerat mer och mer på det massiva musikutbudet som finns idag, vilka som får utrymme på den "stora scenen" och den musik som exponeras inför en stor publik. jag och mina vänner har lyssnat väldigt mkt på hiphop men på senare år så har det blivit mindre och mindre och väldigt många söker sig istället till 60-70-tals musiken. min far är otroligt musikkkunnig och han har sagt gång på gång hur annorlunda dagens musik är i kontrast till musiken för 30-40 år sedan (ja visst "det var bättre förr-mentalitet men whatever") idag känns det som att vem som helst får skivkontrakt och kan spelas på radion, så länge man antingen är skitsnygg och har en hel del sex-appeal, gör trallvänlig pop eller gör musik som man vet kommer sälja och är kommersiellt gångbart. musik med politiska budskap eller har någon form av samhällskritiskt innehåll får inte alls samma utrymme. plus att mtv i sig står ju för, och på så sätt sprider, ett väldigt ohälsosamt skönhetsideal. (varannan musikvideo inneåller ju lättklädda damer som kråmar sig antingen framför blingbling rappare eller för sig själva, typ på en stång). tycker det är jävligt trist att framförallt kvinnliga artister måste simulera orgasm och klä sig i bikini i sina videos för att sälja sin musik. det känns mer som att media-jättarna såsom mtv säljer personen snarare än musikinnehållet.

mycket musik under framförallt 60 och 70-talet där artisten verkligen har något att säga,något form av budskap verkar inte finnas i samma utsträckning idag. de kanske finns, men får inget utrymme. jag menar inte att man som artist måste ha ett påtagligt budskap för att det ska anses vara "bra" musik men hellre det än de skräddarsydda produkterna som skivbolagen producerar idag.

så, vet inte riktigt om jag får fram min mening men hoppas på att någon kan läsa mellan raderna och har orkat läsa igenom.

speak!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-24 16:29
Det är ju en tuffare marknad nu och bolagen vågar inte satsa på annat än det dom redan vet säljer. Tråkigt men sant.

F.ö. finns det sjukt mkt bra musik från 70-talet och mycket av musiken som släpps idag är bara kopior från det dom gjorde på den tiden.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2007-06-24 17:32
Men du får inte glömma att 60-70-talet hade en hel del blaha artister också.
Hela Phil Spector grejen är ju i motsvarighet till Max Martin.
Och det där med sexifieringen, om man kollar på skivomslag från 70-talet så är det mycket mer vulgär nakenhet. Finns en bok där man samlat en massa 70-tals skivsnusk, kommer dock inte ihåg vad den heter...

Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2007-06-24 21:58
Kanske politisk och samhällskritisk musik inte får utrymme på MTV eller på de flesta kommersiella radiokanalernas spellistor, men nuförtiden finns det dock väldigt mycket mer kanaler att sprida musiken på. Främst internet med sidor som myspace men också antalet indielabels stiger ju också hela tiden. All sorts musik är helt enkelt mycket mer tillgänglig nuförtiden, vilket verkligen är en positiv sak förutom att "slit och släng"-attityden ökar. Artisten ska vara fresh, slå hårt med några hits och maximal exponering, men vad händer sen? De glöms helt enkelt bort.
Still in the bridge

2007-06-25 14:31
enola
men just vulgoomslagen på t.ex roxy music-skivorna var ju där mest för att provocera, inte för att sälja en artist, ett ideal och berätta hur sex går till
http://www.kommandot.se/wp/

2007-06-26 13:19
det var så fruktansvärt myckt bättre förr...
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2007-06-26 13:32
ja visst var det bättre förr. lättillgängligheten har ju verkligen urholkat hela industrin där det nu är viktigare att sälja sitt utseende och sensuella videor på bekostnad av musikskapandet och kvaliten.

http://www.kommandot.se/wp/

2007-06-27 00:43
Jag säger bara 50-tals rock(;
Grrr rockabilly är de ända rätta!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-28 11:03
Både gruppen och programmet "Pussycat Dolls" säger ju en del om musikindustrin idag. gruppen består utav 6 tjejer, varav EN av dom sjunger. Dom övriga tjejerna smeker sig och klär sig så slampigt som möjligt i musikvideorna och nån kanske mimar något ibland. Annars gör dom mest miner.

Och sen programmet "Pussycat Dolls", fifan. Såg lite på det igår (jag har flickvän) , och man undrar vad fan programmet går ut på. Mest slampa vinner? Sedan satt dom och prata om sin moral och värderingar efter att dom hade uppträtt i typ korsett, stay-ups och push-up behå.

2007-06-28 17:51
ack så fel du har, robert_froberg. allt detta du klagar över fanns även förr i tiden, det kommersiella, det utseendefixerade.

"idag känns det som att vem som helst får skivkontrakt och kan spelas på radion, så länge man antingen är skitsnygg och har en hel del sex-appeal, gör trallvänlig pop eller gör musik som man vet kommer sälja och är kommersiellt gångbart." - exakt så var det på sextiotalet också.

en annan sak du gör fel är att ni sätter likhetstecken mellan "musik med politiskt budskap" och "bra musik". den allra allra största delen av uttalat politisk musik är pinsam, pretentiös och kass i största allmänhet.

sen får inte glömmas att den musik som blir ihågkommen från förr allt som oftast blir den som var riktigt bra, som var kvalitativ och som står emot tidens test, och inte låter hopplöst daterad och poänglös några år senare. därförkan det lätt verka som att musik från förr höll högre kvalitet än den som görs nu.
http://wifebeaterlove.blogspot.com

2007-06-28 18:08
Håller med om att den populära musiken var bättre på 60-70-talet, vad har hänt med folk egentligen? Förr gick folk ut på krogen och dansade loss till Creedence, Beatles och Rolling Stones, men nu är det ju konstant skitjobbig techno eller dålig reggaeton som dunkas.

Kan ju också ha att göra med att summer of love är över och hallucinogener, hasch och kreativitet får ge vika till nykterhet, utseende och som tidigare påpekat, generellt dålig musiksmak.
njut

2007-06-29 17:04
jakpuk

no offense, men varken du eller jag levde på 60-talet och kan säga exakt precis hur det var, det enda jag grundar det på är allt man hör från folk från den tiden, dom som upplevde det när det hände.

och jag sätter absolut inte likhetstecken mellan musik med politiska budskap med bra musik:

jag menar inte att man som artist måste ha ett påtagligt budskap för att det ska anses vara "bra" musik men hellre det än de skräddarsydda produkterna som skivbolagen producerar idag.

min huvudpoäng är att dagens musikindustri har blivit så otroligt vinststyrd och kapitalistisk och det är inte längre musiken som står i centrum. det ska istället vara personen som ska tilltala vissa målgrupper som bolagen satsar på. vinst före kvalitét-mentalitet to the max.

och du har helt rätt om dåtidens musik och det du kallar tidens test, håller med dig fullständigt där. jag tror mycket kan handla om att från 50-talet och framåt när alla musikstilar exploderade med rocken bl a osv, så var det helt nytt för dom som blev lyssnare. det fanns ju absolut inte den tillgängligheten som någon nämnde på den tiden, man var faktiskt tvungen att gå ut och köpa skivorna. idag känns det som att musikutvecklingen har stagnerat och den musik som spelas för dom "stora massorna" är så jävla homogen så det är äckligt.