I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

50,60,70-tals eran/2000-talet

Övrig musik - Rock, pop & annat

   

2007-06-24 16:12

50,60,70-tals eran/2000-talet


efter många många diskussioner med föräldrar, vänner, 40-talister etc kände jag att det var dags att starta en diskussion här på whoa angående dagens "musikklimat". personligen har jag en väldigt bred musiksmak men gillar väldigt mycket 60 och 70-tals musik men även "modern musik" till en viss del.

i alla fall, poängen är att under de senaste åren har jag reagerat mer och mer på det massiva musikutbudet som finns idag, vilka som får utrymme på den "stora scenen" och den musik som exponeras inför en stor publik. jag och mina vänner har lyssnat väldigt mkt på hiphop men på senare år så har det blivit mindre och mindre och väldigt många söker sig istället till 60-70-tals musiken. min far är otroligt musikkkunnig och han har sagt gång på gång hur annorlunda dagens musik är i kontrast till musiken för 30-40 år sedan (ja visst "det var bättre förr-mentalitet men whatever") idag känns det som att vem som helst får skivkontrakt och kan spelas på radion, så länge man antingen är skitsnygg och har en hel del sex-appeal, gör trallvänlig pop eller gör musik som man vet kommer sälja och är kommersiellt gångbart. musik med politiska budskap eller har någon form av samhällskritiskt innehåll får inte alls samma utrymme. plus att mtv i sig står ju för, och på så sätt sprider, ett väldigt ohälsosamt skönhetsideal. (varannan musikvideo inneåller ju lättklädda damer som kråmar sig antingen framför blingbling rappare eller för sig själva, typ på en stång). tycker det är jävligt trist att framförallt kvinnliga artister måste simulera orgasm och klä sig i bikini i sina videos för att sälja sin musik. det känns mer som att media-jättarna såsom mtv säljer personen snarare än musikinnehållet.

mycket musik under framförallt 60 och 70-talet där artisten verkligen har något att säga,något form av budskap verkar inte finnas i samma utsträckning idag. de kanske finns, men får inget utrymme. jag menar inte att man som artist måste ha ett påtagligt budskap för att det ska anses vara "bra" musik men hellre det än de skräddarsydda produkterna som skivbolagen producerar idag.

så, vet inte riktigt om jag får fram min mening men hoppas på att någon kan läsa mellan raderna och har orkat läsa igenom.

speak!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.