I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Laleh "Prinsessor" ute 6 dec!

Övrig musik - Rock, pop & annat

   
Manager

2006-11-25 19:42

Laleh "Prinsessor" ute 6 dec!

Hej mina vänner, hoppas ni njuter av livet och mår bra. Jag tänkte bara skriva till er innan från någon annan - att skivan kommer ges ut den 6 dec, jag är så glad, äntligen!

Skivan heter "Prinsessor", den har fått sitt namn efter en låt på skivan. Det är tolv låtar på skivan några tuffa och några mjuka varav en är en instrumental låt, och annan blev vad man nog får kalla ett klassiskt stycke! Som vanligt har jag varit ensam i studion vilket jag älskar. Dock - efter dom fantastiska upplevelserna jag och bandet haft ihop på våra turnéer så var det dags att bjuda in mitt lilla favoritgäng till studion och de är med på 4 av låtarna.

Det kändes svårt att låta bli att spela allt själv - för att det helt enkelt är så så otroligt roligt och befriande - men dom är så duktiga, dessutom krävs det annan teknik att spela in flera instrument samtidigt och som tekniker var det roligt att testa det också. Det var faktiskt kul att forma musiken och jobba på det sättet som producent, dom förstod vad vad jag ville komma åt, så det fungerade.

Här följer en lite mer ingående text om inspelningen för dom som är intresserade hoppa över annars till nästa del som jag markerat med "välkommen till verkligheten":
Jag har placerat dem (bandet!) i tre olika rum och stängt igen dörrarna (så inte ljud läcker in i någon annans rum) I varje rum mickar jag sen upp dom olika instrumenten, trummorna har minst fem mikrofoner, kontrabasen använder jag min sång mick till - fungerar bäst tycker jag. för El-gitarren mickar vi upp förstärkaren med en gammal Shure SM 57 mick, Leem NDR 40 line direkt boxen till basen, sång mick Neumann TLM 107, alla får hörlurar så vi kan höra varandra, sen har jag spelat in oss. Sen måste jag sitta med det där tills det låter bra. Som tekniker måste man se till att nivåerna fungerar samt att allt hörs bra, som producent förklarar man hur alla ska spela så det blir enhetligt och att visionen om låten blir förverkligad och sen efter att grunderna är klara kan jag börja lägga sång och körer, extra gitarrer och piano på allt det där. Det finns många olika sätt att jobba på men detta fungerar hos mig. Jag har bara tre rum i min studio (en källare) köket, stor rum, samt sångbås. Men alla rum kan änvändas till något. Bandet består av Henrik Ekberg, Magnus Larsson och Oscar Gezelius som ni säkert känner till är med på Closer, I know this, Vi som bestämmer (vem har lurat barnen) och lite på Our Town totalt fyra låtar och det är jag tacksam för, det har varit roligt att spela oss. Det har varit roligt att kombinera detta med resten av låtarna som jag har spelat in på egen hand som vanligt - som också är roligt så denna kombination fungerade väldigt bra.

Tillbaka till verkligheten.

Första singeln kommer heta "November", jag tycker att den passar efterssom den handlar om människor och gröna träd i november och plötsligt går det väldigt snabbt; det sägs att den skall spelas i P3 popnonstop idag Onsdag - vid ett-tiden - om du missar brukar ju alla deras program ligga på nätet numera!  

November skulle man nästan kunna säga att jag skrev när jag var på väg till studion, sommaren var &oum

Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw