I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Thriller 104 miljoner sålda exemplar OFFICIELLT!

Övrig musik - Rock, pop & annat

2006-11-15 17:44

Thriller 104 miljoner sålda exemplar OFFICIELLT!

Hej alla glada

Det är officiellt nu. Thriller har sedan 1983 varit det bäst säljande albumet någonsin. 

I många år har jag hört att Thriller legat mellan 40 och 60 miljoner sålda exemplar världen över. Därför blev jag självklart chockad över att se vad som stod på Certifikatet Jackson höll i sin hand igår.

Plötsligt ligger inte Thriller på 50 miljoner sålda exemplar utan på 104miljoner sålda ex. Det innebär alltså en skillnad på sisådär 40 miljoner skivor ungefär, det är en hel del.

Guiness är kända för att ta fakta på allvar och vist, det kan också bli fel där, men på 40 miljoner skivor?

Därför bestämde jag mig för att kontakta Guiness World Record för att höra hur de fått fram den nya HELT OSLAGBARA siffran. Idag fick jag ett mail och sorry guys siffran är INTE fel. 

This is based on data from Sony and the RIAA (as of Oct 06): USA sales of 54 million and international sales of just over 50.5 million internationally.

Hope you find this information useful!

Best wishes

Craig

Craig Glenday
Editor-in-Chief
Guinness World Records

Så där har vi svaret. Isåfall är min fråga, hur många exemplar har då tex skivorna Bad, Dangerous och Off the Wall egentligen sålts i?