Faktiskt bra, intressant och originell post-rock
EFter att jag för ett tag sedan tog mig ur postrock-träsket har jag nästna helt tappat intresset för sagda genre bortsett från de gamla jag gillade, både större och mindre band. Dock har jag fortfarande kvar en massa anonym post-rock på datorn som jag inte riktigt orkar lyssna på. Så jag undrar till er : Har ni några bra, intressanta, originella band att rekommendera? Jag har antagligen hört det mesta redan, men skjut ändå. Shoot!
12.
sen om de är orginella vet jag int. lyssnar inte på postrock.
Skulle ju underlätta rejält om du droppade lite namn på band du redan hört, om du, som du påstår, har hört det mesta kommer denna tråden inte att bli så långvarig ^^
Look with your own eyes - See with your own mind
jag vet inte om de är post-rock, ett begrepp jag för övrigt hatar, men A Silver Mt Zion är ett av världens bästa. Framförallt "Born in to trouble as the sparks fly upwards" men även allt annat.
Red Sparowes är bra. Medlemmar från Isis och så tror jag.
•pave paradise•
allt på hydrahead är bra, fast det är ju ofta emometalpostrock. typ.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
NO NECK BLUES BAND. mer folk/drone/psych än "typisk" postrock. men den typiska postrocken har ju aldrig varit särskilt kul ändå.
Roky Ericksson & The Aliens - The Evil One, hans best of är tung med. gammal psykrock. chekkkit! Witchcraft från sverige etunga oxå, spelade förövrigt på 44'an för nån månad sen eller så.
Logh!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
A silver mt. zion tycker jag är lite överskattat, kom fram till det nyligen och jag gillar "he has left us alone"... mer. Har faktiskt koll på alla godspeed-sidoprojekt! red sparows är bra grejer! logh är inte särskilt bra, men kul att de kör... De andra namnen ska jag kolla upp! Pendragon - jag orkar verkligen inte namedroppa eftersom det är så många band för jag var insnöad på post-rock ett tag förrut.
12.
"men den typiska postrocken har ju aldrig varit särskilt kul ändå." sant, med några undantag.
12.
För övrigt för er som gillar genren, bör ni lyssna på grabbarna som faktiskt skapade den : Bark Psychosis. Deras album Hex är så underbart bra att jag ibland får ont i magen av den, ett av de bästa album jag någonsin hört.
12.
Russian Circles..kanske redan nämnt och kanske är mer instrumental rock..but still!
•pave paradise•
j-adD Har du Godspeed plattorna på vinyl? Kan rekomendera dem annars. Skitsnygga! Speciellt Ininity.. Man får med massa skumma grejer. bla ett platt mynt som är överkört av ett tåg.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Det är grejer handmålat på den också btw..
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Infinity menar jag så klart
lhabia - har inte lyssnat så mycket på russian circles men det verkar bra. nosferatu - nope, cd
12.
asmz har blivit ett rockband, med betoning på band . det är synd.
Red Sparowes är som sagt jävligt bra! Medlemar från Isis och Neurosis bla.. Sedan så kan jag verkligen tippsa om en ny skiva som heter Burning Off Impurities av ett band som heter Grails . Svinbra psykedelisk folk/post-rock!
Tack nosferatu men redan hört allt :) Såg dessutom red sparowes live för två veckor sen, med en guiness i ena handen och min flickvän i andra. good times, good times.
12.
så du har hört nya Grails! :) Vad tycker du om den? Jävligt bra enligt mig! Beställde den på en fet dubbel vinyl jag! :)
Pelican (som spelar på Roskilde i år) är ju lite post-rock/metal stuk.. Jävligt bra..
Samma sak med
Explotions In The Sky
jag har skaffat den men inte lyssnat så mycket. har hört förra, "black tar prophecies" lite mer men inte så mycket att jag kan säga vad jag tycker om bandet. säkert bra grejer, det låter så.
12.
Då får du se till att lyssna in dig på den då!! :)
nosferatu - allt du nämner är väldigt bra men typ det första man kommer in i och det mest originella/roligaste. finns mycket jag inte orkat höra på som typ god is an astronait, this is your captain speaking, upcdowncleftcrightcabc+start osv...
Här hittar man mycket post-rock, tyvärr låter det mesta rätt likadant enligt min mening :
the silent ballet det jag tycker är problemet med postrock i stort... men de riktiga bra, originella banden (eller de som kom först) är riktigt riktigt bra enligt min mening.
12.
Gillar du hårdare post-metal?
haha, genrer is the shit... ehm, jag har knappt lyssnat på isis och neurosis ens så jag kan väl inte säga att jag är inne i det. har du några rekommendationer eller?
12.