I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-09-10 18:06

Gammal R&B

hejsan

letar efter sköna oldies ska ge nåra ex vad ja menar :

The Ronettes - Be My Baby
Otis Redding - Security
jr. Walker & the Allstars - Shotgun
The Isley Brothers - This Old Heart Of Mine

behöver inte va exakt samma lägg bara upp va ni kommer på..
allt uppskattas

tackar

2006-09-10 19:10
RIKTIG gammal R&B är ju The Who så..

The Who - Pinball Wizard
•pave paradise•

2006-09-11 08:38
ja the who är ju riktiga gamla om man gämför med fats domino och andra som enligt vad allt säger är riktig jävla RnB som det ska låta.

jag röstar dock fram jamaicansk RnB från 50-60 talet som den allra tyngsta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-11 14:24
Jag instämmer med storpajsarn. Kolla upp hela trojan boxen med jamaicansk RnB

2006-09-11 15:17
sen undrar varför den är flytat från soul/RnB, fan sjukt kul att folk har så skit dålig koll på musik historien på ett hiphop forum att det måste flyta trådar om det riktiga pionjärerna inom svart musik till övrig forumet. haha för i dag är ju RnB bara slämig producerad hiphop/pop med rump dansande damer och pälsar samt diamanter. mr fats domino rullar i sin grav och skriker av smärta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-11 15:23
clarence "frogman" henry är den mäst spelade hemma hos mig just nu och vill ni höra mer av samma kaliber lirar vi rostig RnB på weekdays på lördag melan 13:00-17:00 köp en byxa och vaga i takt till det smitande gunget hos RnB pianot. sweet shit kommer det bli men även galen rockstady och ska sammt lite annat gosigt som calypso m.m.

2006-09-11 15:57
första tråden i Soul & R&B forumet: Justin Timberlake

hahahahahaha

Den om RnB flytas till övrigt musik, skönt att veta vem som förtjänar sin namn på RnB himlen.

2006-09-13 06:40
ingen som rädds svara? ska tråden dö? menar kan inte personen som flytade tråden i alla fal motivera varför en tråd om ren RnB ska flytas från soul/RnB forumet? fins det ett bäst före datum på musik jag inte kände till som råder här där allt äldre än 30 år blir övrig musik även om det är musikens ur grunder? ska brukar också hamna här och inte i reggae dancehall har jag märkt och nu flytar ni RnB trådar ur RnB forumet? menar många frågor fins det.

känns bara som annars har ni cp hård kol på vad folk läger trådar men om musik admins musik kunskaper liger så lågt att det placerar in musik trådar fel och så borde nog någon gå en krus eller kanske börja administrera annat forum.

2006-09-14 13:45
uppar tråden och undrar varför ingen kan svara på mina funderingar?

2006-09-14 15:19
Jag hade gärna sett att den här tråden och diskutionerna fortsätter. Jag unskar också att jag visste mer om sådan gammal Soul/RnB men jag har noll koll på dessa årtal. Har tagit hem de som krivs längst upp och jag älskar det. Dett aär musik.

Annars lystnar jag på typ: Percy Sledge, James carr, Marvin gaye och smokey robinson samt en massa gammal motown osv.

2006-09-14 18:49
1. onefiftytwo: jag tror du behöver the four tops. allt du kommer över med the four tops.

2. the who? THE WHO? nej, the who har ingenting med detta att göra.

3. fats domino gjorde en väldigt urvattnad "barnvänlig" version av sin dags rnb, vilket i mångt och mycket bidrog till hans stora framgångar. han var sin tids svar på typ negern i hootie and the blowfish, inte sin tids svar på r. kelly. så fats domino är ett dåligt exempel på hur RnB lät förr i tiden.
samtida RnB har alltid låtit som skräp för konservativa öron, storpajsarn: tänk på att den sortens RnB du hyllar brukade avfärdas på ungefär samma sätt som du gör med dagens RnB, då det begav sig. det är inte så mycket som har förändrats sedan dess - den tilltalar fortfarande de unga och de fattiga, samt avfärdas av de med "god smak" som vulgärt och smaklöst. men efter en inkubationstid på cirka 20 år så duger RnB väldigt bra, något jag tycker är konstigt.
http://wifebeaterlove.blogspot.com

2006-09-14 19:08
Jakpuk: Bra inlägg, har aldrig haft den synen på RnB

2006-09-14 19:46
jakpuk P22

klart som fan det fins mer obskyr RnB än fats men rent stil mässigt är det sjukt bra exempel på vad RnB är och låter som. blue berry hills piano komp är precis så ut vattnat och steriliserat att varenda mupp kan stampa med foten med det. alltså riktigt bra att dropa som exempel och helt klart värt att nämna. men vist vi kan ha tävling i att dropa obskyra gamla RnB singar från 50talet om det är det som är meningen.

jag har för övrigt inte avfärdat skit jag i fråga sätter bara varför en tråd om RnB flyttas till övrig musik och Justin Timberlake är det som får stå kvar. Jag är väl den på den här kommunityt som är typ fatigast och intre gamal häler. Dock kan jag inte knytta i hop Justin med begrepet RnB jag rottar runt i med gamla Boogie RnB från 50 talet. Jag ser ingen som hälst kopling melan det två och förstår inte varför man sätter just Rythem and Blues som benämning på Justin. I tex gamla laurel aitken låtar kan jag helt klart hita rytm och melankolisk blues rötter men det kan jag fan inte hita i en väl producerad justin hit som spiner lös på mtv dygnet runt med en video med flimrande ljus efekter. det är frågan om hur man kissar på allt som är för gamalt för det är inget problem att med att folk inte skulle uppskata dagens RnB det gör mer än till räkigt med folk men ska man ta begrepet i munen ska man fan också kunna se på vad det är också även från början utan att flyta ur tråden ur forumet och behandal skiten som en gamal relik från medeltiden.

det är inte fråga om vem som var obskyrast 1958 utan frågan om vad fan som lever kvar i benämningen RnB i dag. du kan se utväklingen i metal, ska, punk m.m. och förstå sambanden och varför man benämner det som man gör men koplingen melan då tiden piano lunk och dagens snurande disco justin har jag svårt att se.

sen att säga att det alltid är fatiga och unga som alltid ska på något vis lida brist på uppskatning av annat än stunen musik är att pissa på jävligt många och en krass bild av musik historien. vist den skappas ofta av unga och hungriga men sen att det skulle vara så att unga inte skulle kunna vara vidsunta nog att förstå musiken i sitt sammanhang är bull shit.

2006-09-14 19:56
sen är jag bitter och vresig som fan den här veckan därför är tonen i inlägen mer aggro än vanligt. men efter år av att ehoas admins inte flytar ska och rocksteady trådar till reggae forumet fick jag ångest och gråa hår över att det flytar bort en RnB tråd från RnB forumet.