I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

De 3 bästa metalskivorna ever med motivation!

Övrig musik - Rock, pop & annat

   

2006-08-29 20:02

De 3 bästa metalskivorna ever med motivation!

Alla stilar, kategorier, avarter räknas. Det enda som är kravet är att det inte ska vara rock iaf á la Rolling Stones (nog för att de är feta iofs, ;). Vissa kallar Guns' n Roses hårdrock och vill särskilja dem från grupper som t.ex. Cradle of Filth eller Brutal Truth, andra säger metal, spela roll, shoot!

(Inga samlingsskivor)

1. Metallica - Kill 'em all

Troligtvis den skiva jag lyssnat mest på av alla metalskivor och fortfarande kommer att lyssna på om 50 år. Nästan helgjuten skiva där så gott som alla låtar har odödliga riff. Cliff's bassolo kan diskuteras men jag gillar det, mest för att det var ett fräscht inslag i genren. Mer metal än såhär går det knappt att få, alla efterföljare till Black Album hade starka låtar men de var inte lika jämna.

2. Pantera - Vulgar Display of Power

Panteras överlägset bästa skiva med Cowboys From Hell på en nära andraplats. Många låtar har otroligt fascinerande riff som t.ex. Regular People (Conceit). Balladerna har ett väldigt eget speciellt sound medan t.ex. Metallica ofta gillade att göra ballader på A-moll, E-moll tillsammans med G t.ex. Mkt traditionella ackord d.v.s. Nästan exakt lika bra som Kill 'em All i mitt tycke.

3. Meshuggah - Destroy Erase Improve

Kanske ett förvånande val men om vi snackar genren tyngre Metal så överträffar denna skiva allt samtliga konkurrenter som t.ex. Cannibal Corpse mfl släppt genom åren. Mkt kan nog tillskrivas Tomas Haake som gjorde ngt som aldrig skådats i genren tidigare. Istället för att mata på enkel fyrtakt med dubbla baskaggar o.s.v. som så många andra gör så låter han istället trummorna följa gitarriffen eller sången och det skapar bland en extremt svårlyssnad takt. Många tar sig inte tid att ge Meshuggah en chans för de gillar inte "disrytmiken" i deras låtar men för mig är denna platta given på topp 3. Bland det tyngsta som går att få tag på.

Exempel på grupper som enligt mig borde vara med men inte lyckats fixa en 100% helgjuten enskild platta; T.ex. Iron Maiden, Guns 'n Roses, Slayer, Helloween, Black Sabbath, In Flames, AC/DC med många fler...

Alla har olika åsikter, vore kul att se era,

//Peace