I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Årets Black Metal släpp?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2006-07-19 21:08

Årets Black Metal släpp?

droppa den/de skivor som ni anser vara ÅRETS black metal släpp, samt en kortare motivering till varför just den/de plattorna förtjänar den ärofyllda utmärkelsen ^^

lägger min röst på:

Drudkh - Blood In Our Wells

Episk black metal från Ukraina(!) som trollbinder lyssnaren med en enorm atmosfär. låttips är den dystra "Solitude" samt den något muntrare "Eternity". kan nästan jämföras med Burzums "Filosofem", dock mycket bättre produktion, och mer talangfulla musiker.

Wikipedia
rescension

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2006-07-20 00:06
bra bra! mer mer! ^^
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2006-07-20 18:32
jorå, det finns en hel del band som lever i det skymundna. Drudkh är ett av dem. Hate Forest ett annat. de "stora" inom black metal verkar ju dock ha kommit vilse. allsång på arvikafestivalen Satyricon? nej tack.

2006-07-21 12:39
DarkNecroSatanicus - True grim & necro 666
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-23 13:45
^^ helt klart den vettigaste musiken som finns. intellektuella och anti-religiösa texter passar mig alldeles utmärkt.

2006-07-23 15:33
Killar med smink,läder och svärd är inte vad jag anser vara vettigt och intellektuellt.

Nämnde jag svärden?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-23 15:46
refererade du just till några av de fjolligaste banden någonsin inom BM scenen? ser inget smink och fjoll när man kollar på Hate Forest och Drudkh t.ex.

för övrigt så går det inte ens att jämföra med dagens hiphop, pop, rock m.m. när det gäller hjärndöd fjollighet. vart är världen på väg egentligen? men mer behövs väl inte för att ni ska få er hjärncell stimulerad. bling bling biatchos

2006-07-23 15:52
jag kanske inte ska uttala mig om vad jag tycker om hiphop och pop ;)

2006-07-23 15:55
hehe antagligen detsamma som jag ;)

^^ helt klart den vettigaste musiken som finns. intellektuella och anti-religiösa texter passar mig alldeles utmärkt.

där menade jag främst att det är texterna, och inte sjävla imagen, som är intellektuella. skön omväxling mot det som man vanligtvis hör på radio (om man nu skulle lyssna), krogen och ser på TV.

2006-07-23 17:16
satyricons nya är väl det enda bmsläppet jag hört i år... om det ens kan kallas bm längre. så jag får säga Satyricons nya. Bra skiva.

2006-07-23 18:49
^ både Dimmu och Satyricon är BM, de har bara tagit den till en ny nivå, vilken borde räknas som den 3:e generationens black metal (där Venom, Celtic Frost, Hellhammer = 1:a, Mayhem, Darkthrone, Emperor = 2:a) och kännetecknas starkt av det intensiva användandet av synthar.

southis- P18

gillar den inget vidare, bra musik men jag stör mig alldeles för mycket på sångaren, t.o.m. Varg låter maskulin i jämförelse ;P, tacka vet jag Hate Forest med ondskan själv i förgrunden. men smaken är väl som baken antar jag :)

2006-07-23 19:04
www.dheadbangerszine.com

det är ju sminket, lädret och svärden som är det härliga med bm!

2006-07-23 19:25
southis- P18

hört Nortt någon gång? råder dig starkt att kolla in honom, speciellt skivan "Graven". extremt depressiv bm med spöklik, lidande sång och långsam, dyster musik. "Sorgesalmen" är favoriten på den skivan :)

Xasthur är ju också ett alternativ, gillar inte USBM något vidare dock. med undantag för Judas Iscariot.

2006-07-25 19:59
Nu är jag så sjukt fördomsfull, men ett band som heter Hat Skog (eller kanske då som uppmaning, Hata Skog, ännu bättre) har alltså intellektuella texter? Inga skogstroll eller besvärjelser, alt. meningslöst Jesushat? Jag diggar musiken hårt, men palla lyssna på dem när de gormar om absolut ingenting fast med stora ord. Burzum tycker jag är totalt jävla värdelös på alla plan däremot, lite som rockens Lilleman.

2006-07-25 20:06
Badan P19

oj vad det märks att du aldrig har hört Hate Forest (Hat Skog ^^). vet inte vad du räknar som intellektuella texter, men en text som framför sin politiska/anti-religiösa ideologi och anknyter den till naturen på ett stämningsfullt och berättigat sätt måste jag anse stå över det mesta. sen att bandnamnet är helt fel får man stå ut med

2006-07-25 20:19
Jag sökte lite snabbt på dem nu bara för att du insisterade på att de var intellektuella, och det känns som att det inte ens är lönt att läsa texterna nu när jag upptäckt att det är NSBM vi pratar om. Skogsmullenazism.

2006-07-25 20:26
dock så har inte texterna att göra med rasism, frontfigurerna däremot är verksamma inom extremhögern. detsamma gällde Varg Vikernes, väljer att bortse från personernas individuella åsikter och koncentrerar mig på musiken. att de sedan har hamnat i NSBM kategorin, som Drudkh också har lyckats göra på något mystiskt vis, är helt oförtjänt.

2006-07-25 20:29
HATE FOREST's art is based upon the Aryan/Slavonic mythology, Nietzschean philosophy, and the ideology of elitism

saxat från skivbolagets hemsida. visst det finns en ganska stark konservativ riktning på många av deras texter, men det är inte en grupp som står och vrålar "sieg heil" och klottrar swastikor på scenen.

2006-07-28 13:40
Inte direkt ren blackmetal men vintersorgs nya kan ju bli intressant.På svenska blir den.Ska bli ballt att höra om han går tillbaks till rötterna eller om han fortsätter i samma stil fast på svenska.

2006-07-28 14:39
har nyss införskaffat Dark Fortress - Seance. MYCKET bra blackmetal från tyskland. tungt, välspelat och stämningsfullt.