I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-05-12 14:09

60-70s music

nån mer än jag som snöat in mig totalt på den mesta musiken från 60-70-talet? Jag syftar på artister som Jimi Hendrix, Janis Joplin, Led Zeppelin, Hawkwind, grateful dead, Kris Kristofferson, Supertramp etc. etc! Ge gärna lite tips på skön 70-tals bluesrock eller vadsomhelst därifrån egentligen, utom disco dårå!

Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-05-12 14:24
Är det bluesrock du vill ha så är ju sena 60-talet tdiga 70 talet proppat med det. Men för att namedroppa ett gäng:
Humble Pie (jävla sväng med gammla small faces sångaren Steve marriot).
Spooky Tooth (lite mer åt folk/soul hållet, mycket orgel. Kan föreslå plattan "spooky two")
Rory Gallagher/Taste (Irländsk Bluesrock hjälte).
Johnny Winter (behöver nog inte så mycket presentation, men välj gärna plattorna som Rick Derringer medverkar på).
Killing Floor (Lite svårt att hitta musik med dessa, men iallafall skönt flummig syraskadad bluesrock från england).
13:th floor elevators (om du gillar psykadeliarock från det senare 60-talet)
Blue Cheer (typ grundarna till stoner rock, mycket fuzz och trumsolo).
Steppenwolf (har gjort mycket bra låtar förutom den sönderspelade "born to be wild")
Captain Beyond (inte egentligen bluesrock i sin rätta mening, snarare åt psych hållet. Men deep purples första sångares gammla band, jävla sväng och mycket progg)
Canned Heat (bluesrock i sitt esse)

Kan även slänga med Buddy Miles, killen som lirade trummor med Jimi Hendrix ett kort tag, han har gjort många grejer.
Omnia est Faeces

2006-05-12 17:22
Vänta, jag ska hitta min mastodontlista.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-05-12 17:23
Hawkwind, Måste kollas in!!! det är space-rock. Mkt hårdare än floyd och the doors och sånt. Tänk typ, Sabbath med orglar, synthar, texter om rymden, stonehenge, nakna dansare och en jävla massa LSD. Onekligen världens första punkband i vilket fall som helst.

Min favvo skiva är PXR5. En hyfsat ny skiva, 78 tror jag den är gjord. Deras guldålder var väl runt -75. PXR5 är hursomhelst grymt bra, 6 spår på A-sidan, denna sidan är lite mer rockig och lite mindre flum, men sedan har vi den B-sidan. 3 låtar är det tror jag.

Sjukt bra iaf.

Sedan har vi ju också Tangerine Dream. Skiljer sig en del från floyd, då de har lite mera, hmm, "kyliga" ljudlandskap. Nu snackar vi inte låtar, utan ljudlandskap. 3 tyska killar med varsin arsenal av synthar att lattja med. Jag har bara en skiva med dom, men den är grym. en live från -78.

När det gäller Pink Floyd, så var de ju som mest flummiga runt -71 typ. Atom Heart Mother är väl mest psykedlisk. Och såklart Umma Gumma. En skiva med konstiga art-rock grejjer, lite småkul ibland, men mest hysteriskt och konstigt. Men sen är skiva nr 2 en live platta med Pink Floyd i sitt esse!

Set the controls for the heart of the sun, a saucerful of secrets och Careful with that axe euguene är flummiga som satan.

Sen har beatles gjort skumma grejjer. Har ingen koll på dem dock.

Hmm, sen har vi ett svenskt band, The spacius Mind, som är gryyyyyymt feta. Har sett dom live en gång, och det räckte fan. 40 minuter oavbruten uberpsykedelia på en gratiskonsert i en liten jävla lokal.

Dom har en hemsida, googla.

Bo hansson är också bra. Jag tycker att hans bästa skiva är Sagan om ringen (Lord of the rings på engelska, duh!). Flummigt, instrumentalt och bra. Hela skivan är såklart baserad på Sagan om ringen böckerna. Sen är El-Araiha bra tror jag. Har inte orkat lyssna lika mkt på den. Den är baserad på "Den långa flykten". Det är två kaniner på omslaget.

The Grateful dead är skitpsykedeliska live. Typ Dark Star från Woodstock.

Synd att typ alla banden jag droppade hade du redan nämnt.
Just born to die

2006-05-12 17:26
Grävde mer i gamla forum

Amon Duul II -Tanz delr lemminge och Yeti
Can-Tago Mago, Ege Bamyasi och Future Dys
Hawkwind-Space Ritual, In search Of Space
Grateful Dead-Anthem of the Sun, originalvinylen på Aoxomoxoa (cdn är remixad och inte psykedelisk alls)
Soft Machine-2 och 3 (kanske mer progrock/jazzrock än psykedelia men ändå)
Träd, gräs och Stenar

Vad gäller mer vimsig brittisk pop-psykedelia i stil med tidiga Pink Floyd/Sgt Pepper etc. :Tomorrow
Pretty Things-SF sorrow

Mer melodiös amrikansk folkpoppsykedelia:Love-Da Capo, Forever Changes
Jefferson Airplane-Surrealistic Pillow, After Bathing at Baxters
Just born to die

2006-05-12 23:13
The Who om inte någon redan nämnt dom

2006-05-12 23:44
rare earth.
inte så bluesigt alls.
snarare den mest blue eyed soul du kan hitta.
Men det har ett driv o sväng som är.. superbra, kort o gott!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-20 04:27
tacka gudarna för gammal hederlig hippiemusik

2006-05-20 12:22
roxy music yeah, shadows yeah, iggy yeah!
http://www.kommandot.se/wp/