I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När ni lyssnar in er på en artist?!

Övrig musik - Rock, pop & annat

2006-04-18 02:12

När ni lyssnar in er på en artist?!

Om ni "upptäcker" en låt med en artist som ni gillar som fan så är det ju klart att man msåte höra typ allt från artisten för att skaffa sig en uppfattning o höra mer bra musik. Men hur gör ni? Alltså klart man bara lyssnar men har ni nåt system. Typ lyssnar ni in er kronologiskt, kan ni lyssna på samma artist en hel dag bara för att ni är nykära i musiken etc.
Vad lyssnade ni in er på senast?

Själv så kör jag samma skiva hela tiden o sen sitter jag ofta o läser texter till de låtar som fastnar bäst hos mig. Detta funkar dock bara med band som inte släppt så jävla mycket skivor. Ta t.ex. Tom Waits så försöker jag lyssna mer o mer på honom o jag har gillat honom länge men hans musik är så jävla omfattande o många gånger är den svårlyssnad för mig så jag pallar inte köra bara Waits en hel dag (om jag inte har en flaska whiskey o en prettopolare med mig)..

Skåne!
"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2006-04-18 02:21
Tanka, lyssna, (om det är bra) köp.
A Profound Hatred of Man

2006-04-18 16:57
Tom Waits började jag lyssna på ungefär såhär: jag såg en pjäs, Woyzeck, där han hade gjort musiken. lyssnade på soundtracket. halvbra, men hans röst, lyrik, melodiskapande och framförande var ju coolt, så jag kollade vidare. lyssnade på "Beatiful maladies: The Island Years", en samlingsskiva som täcker en stor del av 80-talet, läste artiklar. han var tydligen bra på 70-talet säger dom. lyssnar på några låtar därifrån, lyssnar på hans senaste eftersom den är aktuell, den var bättre... ganska slumpmässigt men med en logik bakom det hela!

Best of-skivor gillar jag när man ska komma in i artisten. efter att ha hört på dom brukar jag kolla in "riktiga" album.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-04-18 16:59
Går in på ebay o beställer allt artisten släppt i stort sett.

Senast var det Children of Bodom.
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!

2006-04-18 18:22
Jag hörde t ex. "The Sounds - Song with a mission" på radio. Så tankade jag ner deras senaste album och tyckte om alla låtarna på den... men inte fan går jag och köper den bara för att jag tycker om den. Jag skulle möjligtvis betala pengar för att se en konsert, men varför köpa en platta man redan har på datorn? för att det inte är rätt emot dom som gör musiken? det skiter jag i. Nu var det inte det som den här tråden handlade om... men jag ville bara säga det.

För att komma tillbaka på topicen så brukar jag lyssna 25% på den musiken som är ny för mig och 75% på annat som jag vanligtvis lyssnar på.

puss på er! jag älskar allihopa!
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?

2006-04-18 19:26
I stort sett alla jag lyssnar på nu har gått till på följande sätt:

Jag ligger i vardagsrummet, pappa kommer in och slår på en skiva och säger:

Det här är skitbra, du måste lyssna på det här, det "tillhör allmänbildningnen"!

jag ber honom vänligt suga kuk och avlägsna sig ur rummet snarast.

Han går därifrån och jag slår av skitmusiken.

Sedan, 2 lr 3 dagar senare så smyger jag mig till stereon och lyssnar på skivan han försökte få mig att lyssna på. Sedan lysssnar jag på kanske 1 låt på skivan jävligt mycket, mest för att slippa erkänna at jag gillar bandet ifråga. Sedan lyssnar jag på hela skivan. Sedan lurar jag pappa att beställa alla skivor med bandet.

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-04-18 19:28
sen gäller det ju att veta lite, ett av banden jag har börjat lyssna på på det sättet är tex Genesis. Grejjen med gensesis är att nyare genesis (efter 1980) är jävligt dålig 80-talspop. Medans riktiga genesis låter heeeeeeelt annorlunda. Menmen, sånt lär man sig. Jag har knappt hört nya genesis och kommer aldrig att göra det, för jag vill inte ens tycka om det.
Just born to die

2006-04-18 19:50
Brukar sitta med en polare över msn och diskutera musik och skicka över låtar som är bra till varandra. Sen snappar man upp namn här och där, brukar också leta på last.fm om jag är sugen på någon viss musikstil. Sen kollar jag också på last.fm vilka låtar som folk har lyssnat mest på för att veta vilka låtar som kanske bäst kännetecknar bandet. Satsar hela tiden på att hitta guldkorn och på vägen till dem så måste man ta sig igenom en hel del skit.
Still in the bridge

2006-04-18 20:02
Kollar upp skivrecensioner lite här o var samt populära låtar på last.fm. Därefter plöjer jag genom en artist så gott det går. Har jag inte fattat tycke ordentligt efter några dagar tar jag bort allt från datorn.

2006-04-18 20:04
Jag brukar göra ungefär som Herr_Tamburinman . Plockar lite här och där. Läser lite om artisten och skivorna i fråga. Sen brukar jag göra lite som ColdE och sitta och fördjupa mig i texterna.

Senaste som jag satt mig in i är nog Keffat Liv-klickens musik.
Just nu lyssnar jag ganska mycket på Zappa, men han har ju gjort så jävla många skivor så det känns svårt. Har typ en 4-5 stycken på lp som jag lyssnar på nu.

2006-04-18 21:02
Det finns vääääldigt många artister som jag läser mycket om hela tiden och som jag vet att jag skulle gilla om jag abra hade hört dem.

Just born to die

2006-04-18 22:23
Börjar med en snabb readup om artisten, sen börjar jag med det senaste och arbetar mig bakåt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-19 11:06
Fan vad bra att jag startade denna tråden, kände inte till last.fm. Jävligt bra sida! Tack

Tack för alla svar, alla gör typ likadant med mindre skillnader iböand såklart
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"