I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-04-10 12:30

Vysotskij

Aloha!

Tänkte bara fråga om någon har koll på vilka skivor med svenska (eller engelska) Vysotskij-tolkningar som släppts?
Det enda jag hört hittills är Dan Fägerquist & Eldsjäl "Sånger av Vysotskij" och lite som en bekant från plugget spelade när jag fixade ett gig åt honom på studentpuben för ett par år sen...

Skulle ju helst lyssna på originalspråket, men jag fattar inte många ord ryska, så det får bli andras tolkningar : /

Helt apropå: är det någon som har ackord till Vysotskij-låtar förresten? Skulle glädja en kass trubadur som jag :)

10-4, over...

"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2006-04-10 20:50
Jag har hittat en bok med Vysotskij-melodier och ackord på biblioteket för ett tag sen. Kolla ditt, dom kan ha... nere i nått magasin eller så.

Jag känner tyvärr också bara till Dan Fägerquist tolkningar.
Men lycka till med letandet. Skriv gärna här ifall du hittar nått bra.
Fred mellan folk - Krig mellan klasser

2006-04-11 12:17
det finns ett band där jag känner ett par och hört några gånger live som tolkar vysotskij på svenska dom spelar ute hyffsat mycket också . har inte namnet på dom i skallen får återkomma med det
//thugz4hugz marremuff representerar klenhet vekhet kärlek och tuffhet allt i en gosig och flottig pizzaförpackning,,, //

2006-04-11 12:24
Sweet =)

Hittade f.ö. lite sidor på nätet som sa att Fria Pro-teatern hade givit ut (minst) en platta där det fanns några Vysotskijlåtar, men sen hur lätta de är att få tag i är ju en annan femma...
Även nån grupp kallad Bastukvintetten hade släppt en hel skiva med tolkningar.

10-4, over...

2006-04-11 16:45
Fria Pro - Teaterns skiva med tolkningar är grym.
Den är lätt att hitta,om man letar på rätt ställe :)
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2006-04-12 15:09
Men vad är rätt ställe då? (som inte är ett illegalt nedladdningsalternativ ;) )
Och framför allt: vad heter skivan?

10-4, over...

2006-04-13 15:24
Coolt, visste inte att det hade gjorts tolkningar, måste kolla upp.

Mabanade finns en hel del tabs på http://www.kulichki.com/vv/pesni/menu/in ..
Det är ju dock på ryska.. är det nån speciell låt du är ute efter så kan jag kanske hjälpa dig. Han spelade ju även på en 7strängad gitarr, men för en kass trubardur som dig kanske det kvittar om det låter exakt eller bara likt ;)

2006-04-14 02:34
babbe - Gracias! Nu gäller det bara att lyssna igenom alla ryska bootlegs och försöka matcha dem med Fägerkvists versioner :D

7 strängar är ingenting, jag har 12 ...och en banjo! ;)
(d.v.s. jag är inte ute efter exakthet, utan bara ackord så att jag kan göra mina versioner :) )

De som Fägerkvist & Eldsjäl har spelat in är i alla fall:
Bodaibo
Sanningen och lögnen
På sjukhuset
Klippklättrerskan
Den döde
Vargjakten
Mot toppen
Mina hästar
Sagan om den lilla skatan
Balladen om kärleken

Om någon lyckas göra en matchning mot nånting på kulichi-sidan blir jag massivt imponerad =)

10-4, over...