I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-04-09 22:44

Bitpop

Hur många här på whoa lyssnar på bitpop?

Jag upptäkte det för en sådär.. 5-6 månader sen och har inte fattat hur mycket underbar musik jag missar.

Ja, shoot.

UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!
Toastare

2006-04-09 23:18
Bitpop
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Bitpop is a type of electronic music, where at least part of the music is made using old 8-bit computers or game consoles. Popular choices are the Commodore 64 and Game Boy. Two major publishers of bitpop are Relax Beat & Bleepstreet Records. Examples of bands in the genre are 1987, Bodenständig 2000, Covox, firestARTer, David Sugar, GOTO80, The Hardliner, Huoratron, Teamtendo, Khonnor, Machinae Supremacy, Monster & Maskiner, Mr. Pacman, Pluxus, Pontonius, Puss, Slagsmålsklubben and Welle:Erdball

The name has incorrectly been considered as a pun on britpop and bit.

Related to bitpop are groups that write chip music such as She, YM Rockerz, AY Riders and dropdabomb.

Some related genres are Gamewave, Picopop, and electropop.

Jag skyller allt på Emma!

2006-04-09 23:26
slagsmålsklubben
gäddan & braxen
50 hertz
secret hideout

2006-04-10 00:02
chipmusik är inte bitpop. bitpop är en (synth/electro)musikgenre, typ synthpop fast mer lowtech influerat av chipmusiksoundet. Chipmusik i sig är ingen genre det är en samlingsterm för musik av olika genres gjorda till 100% av (gamla) digitala ljudchip som tex YM2149 (atariST), pokey (atari800XL) sidchippet (c64) etc.

en återkommande faktor i bitpop är talanglösa idioter som anammat nån slags retro-popstil eller "skojar till det" med någon form av lantisstadshumor, vilket leder till att man får ligga med tjejer födda på 90talet och komma undan med att man inte kan klä sig men tar ändå sig själva på mycket stort allvar och tycker att analoga synthar är chip. (duh)

jag håller inte med den där wikipediaartikeln om att chipmusik skulle vara relaterat till bitpop, det är snarare tvärt om, precis som mycket electro, ambient osv är relaterat till och influerat av chipmusik. Bitpop är nått (synth)popsnöre som dök upp efter millenieskiftet iomed den här 80tals retrotrenden, vi får hoppas att det går över snart så seriösa chipmusikutövare slipper förknippas med posers och nollor.
Jag tror inte heller att tex machinae supremecy, YMrockerz eller dropdabomb som nämndes i wikipediatexten skulle uppskatta att bli kallade bitpop.

så blanda nu inte ihop det grabbar! (och kanske flytta tråden till elektroniskt forumet?)
<_Monk_> oh man, you have some rigid, distorted, stubborn and obsolete opinions and attitudes

2006-04-10 18:32
all you basebasebase, are belong to us