I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-04-04 17:21

Metal + låttips

nån som har någe tips på några bra metal låtar där dom inte growlar allt för mkt? gärna speed metal...

Jojon är återigen en statussymbol, Så börja Joja!

Om jag var en pingvin skulle jag..

2006-04-04 17:25
fråga fantalight
•pave paradise•

2006-04-04 17:51
höhöh. Fråga mig.

Megadeth - speedmetal/thrash/heavy metal utan growlsång. Du måste förmodligen vänja dig vid sången dock.

Jag är inte någon höjdare på growlfri musik, då i stort sett all growlfri metal antingen är powermetal, eller dåligt av andra anledningar.

Men jag kan ju alltid tipsa om lite sån skit också.

Rhapsody tex, är ju typ speed/power. Ungefär. Alldeles sådär smaklöst bombastiskt och pretentiöst. Men småkul ibland faktiskt.

Annars, typ Pantera. Dom är bra. Phil Anselmo growlar nästan. Eller, han sjunger bara väldigt hårt. På Cowboys from hell kör han lite sentida Rob Halford falsettskrik också. Men Pantera är alltid bra.

gammelmetallica är bra också. Alla 3 första är svinbra. Den första är lite mer punkig/thrashig/motorheadig.

För lite övrig metal med growlsång:

The Haunted
At The Gates
Sepultura
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-04-04 17:52
As i lay dying är också bra, trots att det är metalcore.

Förövrigt så lyssnar jag inte så mkt på hårdrock som många kanske tror.
Just born to die

2006-04-04 17:52
oj, det var låtar du sökte. Då orkar jag inte.
Just born to die

2006-04-04 18:10
hahahaha
•pave paradise•

2006-04-04 19:17
ägd av mig själv, samt mitt intresse att skriva ner musik jag gillar :/
Just born to die

2006-04-04 19:43
2Dope

aldrig hört. Säg nåt som liknar istället.
Just born to die

2006-04-04 21:48
om jag minns rätt påminner A Beautiful Lotus om Isis och liknande
•pave paradise•

2006-04-05 10:21
Gillar du speed-metal så kolla in TIDIGA Helloween (fram till Walls of Jericho, sen blev det fjollig powermetal för hela slanten). Fanns många tyska band på den tiden som gjorde sån musik även om Tyskland var mer känt för grisig brutalthrash typ Sodom och Kreator-Iron Angel och Angel Dust (tidiga skivorna, nu gör de också Power-metal) var bägge helt okej. Anthrax på 80-talet borde också falla dig i smaken även om de var ganska thrashiga också, "Spreading the disease" är mest speed. Hursomhelst var de ett av de få thrashbanden med HELT ren sång. Judas Priest "Painkiller" brukar gillas av speed-metal fans även om 70-tals skivorna är bättre enligt mig...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-05 12:17
carnivore, peter steele är inte bara type o negative
http://www.kommandot.se/wp/

2006-04-05 13:26
suicidal tendences är rätt röj! raddakka me. sepultura är väl lite growl de me med dom röjer rätt bra dom me. och "power metal" med judas priest
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-04-05 13:51
speed metal? Då blir det inte bättre än Angel Dust . Väldigt svårt att hitta renodlade speed band.

Min lista:
(skiva - album)
Stormwarrior - Northern rage (power/speed)
Angel Dust - vilken skiva som helst (power/speed)
Hibria - Defying the rules (heavy/speed)
Blind guardian - alla plattor innan a night at the opera. (power/speed)
Anthrax - vilken skiva som helst (thrash/speed)
cryonic temple - vilken skiva som helst (heavy/power/speed)
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2006-04-05 14:01
cryonic temple = übergay powermetal

Om du nu menar dom från piteå. Ett gäng 40åringar so m skuttar omkring i spandex och nitar.
Just born to die

2006-04-05 14:02
Judas - priset painkiller har väl growlsång? Eller typ, vad man nu ska kalla det. Inte så mycket likheter mellan hans growl och typ Glebn Benton.
Just born to die

2006-04-05 14:15
übergay powermetal? Knappast. Mer heavy influerade än power influerade. Sen spelar fan inte åldern någon roll.
Om du inte redan har lagt märket till det, så hoppar även thrash/death/black metalians runt i spandex och nitar, .

Judas priest, growl? HAHA!!

Malevolent Creation, Dark Tranquility, Amon Amarth, Morbid Angel, där har du growl. Jämför sångare från respektive band med Rob Halford så lär du märka skillnad.

2006-04-05 15:56
frost:Det vimlade av renodlade speed-metal band på 80-talet, problemet är att ingen riktigt vet hur genren definieras. På 80-talet var det många som använde termerna thrash/speed växelvis och kallade "Reign in blood" och "Masters of puppets" för speed-mästerverk. Även idag råder det förvirring eftersom bäde 80-talsband som gjorde Motörhead influerad röj-rock såväl som "Judas Priest-med-galopp-gitarrer" benäms speed, jag har på fullaste allvar mött folk som kallar såväl Venom som Motörhead för speed. Drar man in band som låter som en blandning mellan Priest/Maiden och Motörhead så finns det många guldkorn på 80-talet. Mina personliga favoriter är Zoetrope som hade en svart sångare som sjöng GRYMT bra och kallade sin musik för "street metal"-rått, punkigt men samtidigt med 80-tals metal influenser intakta. Impaler körde samma stuk fast hade Iggy/Stooges influenser också-skitbra. Sen får man inte glömma Exciter som väl räknas som det första speed-bandet (många kallade dem thrash då men det är det inte med dagens mått)-"Heavy Metal Maniac" och "Taken by force" är grynna, resten av deras skivor suger tyvärr... Faktum är att Slayers debut "Show no mercy"också låter betydligt mer speed än thrash i mina öron fast där är ju sången growlig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-05 16:13
jakob

Jag tror att du missuppfattade mitt inlägg. Jag menade "vadå judas priest growlar?".
Sen har jag inte påstått att growl och speed metal inte går ihop.

För övrigt håller jag med dig i det du säger. Att definiera speed metal är svårt, oftast blandas speed med andra stilar.

2006-04-05 16:16
frost:Det där med Judas Priest och growl kommenterade jag inte ens, ville bara skriva att det finns massa speed metal men att genren är svårdefinierad, för mig är det glasklart vad som är speed/inte speed men det finns nog lika många åsikter som det finns människor så det blir lätt subjektivt...

2006-04-05 16:27
Aaah ok, då missuppfattade jag ditt inlägg en aning, apolygize.

2006-04-05 18:09
frost P19

vad gör han då? Han sjunger ju inte särskilt likt på typ Breaking the law eller living after midnight som han gör på Painkiller (låten alltså).
Just born to die

2006-04-05 18:12
Han sjunger med harsh voice, vilket INTE är det samma som growl.

2006-04-05 19:05
Isf growlar inte typ Dani Filth heller. Och inte ens Max Cavalera. Han sjunger också bara med "harsch voice".
Just born to die