I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

mest underskattade album

Övrig musik - Rock, pop & annat

2006-04-01 21:38

mest underskattade album

verkar vara nya trenden att lista musik och musiker som av en eller anna anledning blivit antingen över- eller underskattade så shoot...

evil empire - rage. sjukt underskattad iom att deras andra skivor fått alldeles för mycket uppmärksamhet.

facelift - alice in chains. ja, vad ska man säga. metalrock när den är som bäst.

några fler?

http://www.kommandot.se/wp/

2006-04-02 00:22
Deftones - s/t
Väldigt underskattat..väldigt många som säger att det är denna platta som får Deftones att tappa försprånget de hade på alla andra liknande band (tyvärr räknas Limp Bizkit och typ..Korn som liknande band) men är i själva verket det alster som tar de till nya höjder och till platser efterföljarna aldrig kommer nå. Deftones bästa låt, Battle-Axe är på denna skiva tillsammans med förkrossande "Hexagram" och lugna "Minerva".

Lagwagon - Blaze och Resolve
Båda skivor bevisar att Lagwagon är bland kungarna i skatepunkens förvirrande värld. På bägge skivor så är låtarna så Lagwagon som de bara kan vara, alltså roliga, studsiga och snabba. Sanslöst bra.

A Perfect Circle - Mer De Noms
Har ingen större koll om vad världen tycker om detta alster men skivans första halva måste vara bland de bästa på 2000-talet.

Muse - Absolution
Denna skiva har verkligen inte fått nog med cred. Att lyssna på den är en ren vansinnesfärd, liksom "Origin of Symmetry" som förtjänas att höjas till skyarna.
•pave paradise•

2006-04-02 11:51
Metallica - And justice for all

Den är kasst producerad, och det är ingen ba spå skivan så vitt jag har märkt, men den är ändå hyfsad. Den kom ju lite i kläm, efter världens bästa metalskiva, Master of Puppets, och före världens selloutskiva, The black album.

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-04-02 12:43
Jag trodde alltid att Evil Empire var, liksom, RATM-plattan nummer 1? Men det kanske bara är för att jag tycker att den är bäst.

2006-04-02 18:47
Eksem P23

nää, det är ju första plattan som är klart fetast!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2006-04-02 18:52
Slayer - Dabolus in musica, mycket prat om reign in blood men dim når nästan gamla höjder. otroligt bra skiva som avfärdas i onödan av vissa.

Kraftwerk - Komputer Welt, kraftwerks skivor är märkbart olika i tyska och engelska utgåvor den tyska versionen av, computer world är deras starkaste skiva men det är das model och autobahn det pratas om. Ingen direkt hit på skivan därav bortglömd.

där var två till.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2006-04-02 19:18
ok, ministry - filthpig. har aldrig hört nån annan som gillar denna överfeta skiva

2006-04-02 20:09
Legoland P20

jag tycker den är ganska dålig. Faktiskt. Diabolis in musica alltså. Snygg artwork och så dock.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-04-04 10:52

The Strokes - Room on fire
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2006-04-04 11:01
a silver mt zion - born into touble as the sparks fly upward

helt otrolig skiva i mina öron och ögon. nämns alldeles för sällan.

2006-04-04 14:27
Lawrence Arms - The Greatest Story Ever Told
Vet inte riktigt om jag är rätt ute när jag kallar den underskattad, den är väl knappt skattad öht. Men jag vill belysa den här skivan lite extra. Riktigt bra punkrock. Snyggt, metaforiskt konceptalbum.

Green Day - Insomniac
Nu är ju inte jag direkt ett stort fan av Green Day. Jag var väl snarare det en gång i tiden på mellanstadiet i skolan. Men den här skivan tycks det aldrig pratas om. Den hamnade i kläm mellan Dookie och Nimrod. Varför vet jag inte.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2006-04-04 15:40
filbunke: helt jävla rätt, Insomniac är en klar favorit och förbannat underskattad.
•pave paradise•

2006-04-04 15:44
trots att du var snäll och höll med mej nu så måste jag hacka lite på dig :)

Lagwagon är det bra att du tar upp.. men du kunde väl nämnt lite roligare skivor? Inget fel på skivorna, men lite synd att du nämnde just de två senaste albumen. Vart tog "Duh", "Trashed" och "Hoss" vägen? :)

2006-04-04 15:51
filbunke: Grejen med Lagwagon är väl att varje gång jag läst om deras senare plattor har de sågats för att de inte når upp till tidigare prestationer såsom "Duh!" osv.
•pave paradise•

2006-04-04 15:57
ok ok..

2006-04-04 18:05
Blue Öyster Cult - Tyranny and Mutation
Min personliga favorit med bandet, tycker den är klart skönare än Secret Treaties, som ofta utnäms vara bandets bästa.

2006-04-04 20:02
ok, slow, deep and hard har fan kommit i skymmundan, precis som life on a plate. två tunga skivor som fått för lite uppmärksamhet p.g.a bandens andra släpp

2006-07-18 12:22
"deftones - s/t
Väldigt underskattat..väldigt många som säger att det är denna platta som får deftones att tappa försprånget de hade på alla andra liknande band (tyvärr räknas Limp Bizkit och typ..Korn som liknande band) men är i själva verket det alster som tar de till nya höjder och till platser efterföljarna aldrig kommer nå. deftones bästa låt, Battle-Axe är på denna skiva tillsammans med förkrossande "Hexagram" och lugna "Minerva"."

jag håller med!!!

men jag skulle vilja stryka battle axe och få in when girls telephone boys samt bloody cape...men överlag är det en jämn, grym skiva. min deftones-favorit tvivelsutan!
skriv kort, helst inte alls

2006-07-18 12:36
Those unknown - And they give us scraps
Världens mest okända album av tidernas mest okända grupp.
Del av dessa fulla Irländare gick vidare och skapade gruppen Hudson Falcons som har fått ett fint genomslag i staterna och i skinkretsar i europa.
Dock är detta legendariska album helt bortglömt och nämns alldrig i sammanhang med USA´s punkhistoria.
Kolla in detta album och speciellt låten "No rhyme no reason" & "Cries of a nation"
Shooo bree

2006-07-18 13:49
is this it av strokes tror jag är en kandidat.

2006-07-18 14:44
Vaddå underskattat?
This is it är ju fan känd liksom.

Världens bästa platta tycker jag är Songs to fan the flames of discontent av Refused, men det är inte så många som ens har hört den, är den underskattad då?
Förvisso verkar de flesta tycka att Shape of punk to come är Refuseds bästa, alltså är songs to fan..plattan underskattad?

På andra plats i listan hamnar Erykah Badu's Baduizm, men som sagt, är den underskattad?
Eller pratar vi om skivrecensioner?
I don't get this..
<br>

2006-07-18 14:57
Äh, Chino Moreno låter ju som skit. Aldrig sett nån dödare person på scen än han nuförtin

Jeff Buckley - Grace

Den är underskattad. Skrämande bra och skrämande att den fått så pass lite uppmärksamhet som den fått
"Don't schsch me motherfucker"

2006-07-18 17:25
håller faktiskt med om jeff buckley - grace.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-18 19:36
Jeff Buckley - Grace hyllas jämt och ständigt, HUR är den underskattad?

Sedan är det bara...FEL att använda "underskattad" och "The Strokes" i samma mening, mer sönderhypat band får man leta efter.
•pave paradise•

2006-07-18 23:24
haha, nu blev det jävligt fel. jag menar såklart inte is this it utan room on fire. jag tycker det var ovärd dålig kritik.

ibland går fingrarna snabbare än hjärnan.

2006-07-18 23:41
Som tidigare nämnt, 2 gånger, Imsomniac med green day. Sen inom sverige är allt med millencolin underskattat.

2006-07-19 04:16
Amnesiac - Radiohead
Figure 8 - Elliot Smith
Strangeways here we come - The Smiths
Welcome to the infant freebase - Soundtrack of our lives

Måste också säga att det inte finns en skiva med Metallica som är underskattad, snarare tvärtom.
”... hittas Git strypt och instoppad i ett kylskåp i Pelles lägenhet. Polisen misstänker självmord”

2006-07-19 12:41
säger som okakim

Figure 8 - Elliott Smith

men även

Eiter or - Elliott smith

och iof typ alla hans andra plattor.. bland det bättre som gjorts musikväg

2006-07-19 13:35
_rookie

Songs to fan the flames of discontent
och Shape to punk to come
är båda två väldigt hyllade i undergrounden och är väl erkända som bland dom bästa hardcore plattor som gjorts

guns n roses har även dom gått ut med att Songs to fan the flames of discontent är en av deras favorit skivor

och när dom splitrades och startade velvet revolver så har dom lyssnat väldigt mycke på den skivan under sin egen instpelning...
ta och lyssna på contraband.. dom har nån låt dom som dom kallar för a la refused song när dom spelar den live :)

sjukt inspirerat och rätt ballt om man är refused fan

och ja Refused är sjukt underskattade om man tänker på hur stora dom är i världen och att inte så många tänker på dom här hemma i sverige
dom i gruppen kan fortfarande försörja sig på refused det säger ganska mycket om hur stora dom är/var

2006-07-19 13:37
Pantera - Reinventing The Steel

lätt deras bästa!
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?

2006-07-19 14:11
kjello
Jag vet att de är hyllade men min fråga var vad underskattat är..
I jämförelse med vad liksom..
Refused var så stora de gick att bli i Sverige när de körde, dessutom var hardcore-scenen större än vad den är idag så det är väl därför folk inte uppmärksammar dem speciellt längre..
<br>

2006-07-19 14:34
Jo det är sannt dom var stora här när dom var som störst.. men dom är fortfarande ganska stora runnt om i andra länder
säljer mest skivor i australien just nu, så det sprider sig väl

och näe det är sannt finns inte så mycket hardcore scen kvar längre, spelar själv i refused gammla replokal och i dom lokalerna brukar det vara hardcore spelningar med jämna mellanrum, men det är väl ett gäng som håller kvar lite i det gammla

riktigt svårt att säga om en grupp är underskattad eller inte.. men man kan ju vända det till att personer kan va överskattade eller underskattade istället

om man fortsätter på samma sak med refused så tycker jag david sandström som spelade trummor var underskattad på den tiden, nu har han startat solo karriär och har fått mycket bra recencioner och många hyllar han som en av dom bättre trummisarna vi haft..
men på refused tiden var det dennis som lyftes fram även fast han inte gjorde så mycket i refused låtar.. musik mässigt då

2006-07-19 22:13
Haha ja men säg den dag Umeå slutar gungas av hardcore..
Det måste ju vara samma dag Umeå raderas från Sverigekartan..

Vad det gäller David Sandström så ska han ha all cred han får, han var otroligt duktig på trummor men hans live-spelning med Frida Hyvönen (stavning?) på KB i Malmö i vintras var bland det bästa jag någonsin sett, rent musikaliskt är han fenomenal..
<br>

2006-07-20 01:29
arj-som-fan

Den plattan är ju hur känd som helst och hyllad , särskilt i metal världen?
”... hittas Git strypt och instoppad i ett kylskåp i Pelles lägenhet. Polisen misstänker självmord”

2006-07-20 14:57

jo jag tycker också att david sandström är ett geni, och det har han varit hela tiden ,men det var han som spelade in en hel del av både gitarr bas och turmmor på refused skivorna.. så han var väl den som gjorde mest medans dennis fick massa credd..

var och såg david live nu i veckan, var en väldigt rolg spelning han spelade mycket nytt som ska komma på nya skivan och så.. och det lät som att det kommer bli nånting riktigt bra :)
hoppas på att det blir nått i stll med the dominant need of needy soul is to be needed

2006-07-20 15:09
på tal om underskattade skivor så är ju david sandströms "om inget händer innan imorgon så kommer jag" en av de bästa svenska skivorna som gjorts.

2006-07-21 01:24
JonErik
håller med fullständigt 1968 är väl bland det bättre :D

2006-07-25 20:06
jag håller med om att chino är seg på scenen, hela bandet är ju grymt okarismatiskt...om än skickligt...men på skiva är dom 100-procentiga
skriv kort, helst inte alls

2006-07-26 07:04
Michael Jackson - Thriller

Mike Oldfield - Tubular Bells

2006-07-26 11:10
John Frusciante - Shadows Collide whit people

John frusciante gör en av världshistoriens bästa skivor.
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2006-09-30 02:07
Thriller - Underskattad?

No.
•pave paradise•
DJ

2006-09-30 02:16
Darkness On The Edge Of Town. Alla tjatar om Born To Run och Nebraska, Darkness knäcker dem STENhårt.

2006-10-01 20:19
Paus - Paus
http://www.toptensomething.blogg.se

2006-10-02 17:21
att "thriller" med MJ skulle vara underskattad MÅSTE varit ett skämt.. är inte det, typ, världens mest sålda album?

2006-10-02 18:08
Filbunke:

Typ :) GRYMT underskattad liksom..den har inte sålt 300 miljoner, bara 150 typ.
•pave paradise•

2006-10-02 20:41
jag vet inte om den är underskattad, men jag hör tamejsjutton aldrig någon höja Bauhaus-Mask till de skyar som den så väl förtjänar.
Den är så fullkomligt komplett även när det börjar sticka iväg mot obskyra höjder.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)