I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-03-29 22:09

flummusik?

hej..kan någon nämna lite grupper som spelar riktigt riktigt flummig musik, gärna 60tals-psy-rock i still med tidig pink floyd,the doors men även gärna lite mer ambient som shpongle dock ingen psy-trance-shit...tack på förhand

DillSound like whoa....
för mer info: maila eller gör nåt annat

2006-03-29 22:18
doktor kosmos? ^^
WoooP!

2006-03-29 22:23
Mmmm. Det här borde jag vara bra på.

Hawkwind, Måste kollas in!!! det är space-rock. Mkt hårdare än floyd och the doors och sånt. Tänk typ, Sabbath med orglar, synthar, texter om rymden, stonehenge, nakna dansare och en jävla massa LSD. Onekligen världens första punkband i vilket fall som helst.

Min favvo skiva är PXR5. En hyfsat ny skiva, 78 tror jag den är gjord. Deras guldålder var väl runt -75. PXR5 är hursomhelst grymt bra, 6 spår på A-sidan, denna sidan är lite mer rockig och lite mindre flum, men sedan har vi den B-sidan. 3 låtar är det tror jag.

Sjukt bra iaf.

Sedan har vi ju också Tangerine Dream. Skiljer sig en del från floyd, då de har lite mera, hmm, "kyliga" ljudlandskap. Nu snackar vi inte låtar, utan ljudlandskap. 3 tyska killar med varsin arsenal av synthar att lattja med. Jag har bara en skiva med dom, men den är grym. en live från -78.

När det gäller Pink Floyd, så var de ju som mest flummiga runt -71 typ. Atom Heart Mother är väl mest psykedlisk. Och såklart Umma Gumma. En skiva med konstiga art-rock grejjer, lite småkul ibland, men mest hysteriskt och konstigt. Men sen är skiva nr 2 en live platta med Pink Floyd i sitt esse!

Set the controls for the heart of the sun, a saucerful of secrets och Careful with that axe euguene är flummiga som satan.

Sen har beatles gjort skumma grejjer. Har ingen koll på dem dock.

Hmm, sen har vi ett svenskt band, The spacius Mind, som är gryyyyyymt feta. Har sett dom live en gång, och det räckte fan. 40 minuter oavbruten uberpsykedelia på en gratiskonsert i en liten jävla lokal.

Dom har en hemsida, googla.

Bo hansson är också bra. Jag tycker att hans bästa skiva är Sagan om ringen (Lord of the rings på engelska, duh!). Flummigt, instrumentalt och bra. Hela skivan är såklart baserad på Sagan om ringen böckerna. Sen är El-Araiha bra tror jag. Har inte orkat lyssna lika mkt på den. Den är baserad på "Den långa flykten". Det är två kaniner på omslaget.

The Grateful dead är skitpsykedeliska live. Typ Dark Star från Woodstock.

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-03-29 22:40
Fläskkvartetten fo sho! helt sjukt dåligt enligt mig, men det är ju det du är ute efter så..
Anima Sola

2006-03-29 22:48
fantalight P15 en del helt ok grejer..

till er andra...nej nej inte massa progg...vi snackar alltså orglar,störda mixar av ljud som man tyckte va ball då...bra exempel på låt Pink Floyd's första singel "See Emily play" och låtar i stuk med de 2 första Floyd skivorna ifrån 67 som är de bästa..
DillSound like whoa....

2006-03-29 23:14
upp & svar snälla
DillSound like whoa....

2006-03-30 01:14
oztric tentacles är ju sköna, lite nyare dock, men minst lika bra
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-03-30 02:19
bo hansson

2006-03-30 02:26
sagor och swing också, sjukt bra.

2006-03-30 08:05
nu har jag hittat ett par fina grupper

The Electric Prunes
The Association
DillSound like whoa....

2006-03-30 09:11
Gillar du tidiga Pink Floyd så kolla in gruppen Tomorrow där Steve Howe från Yes ingick. Ingen progg-rock utan ren Brit-psych. The Nice (med Keith Emerson från ELP) också fast de var mer jammiga och mindre låt-orienterade. Sen har vi självklart the Pretty Things med deras mästerliga psych-rock-opera SF Sorrow (deras tidigare skivor är dock ren garage/tidig Stones rock och senare gick de åt ett bluesrock håll). Soft Machines första borde också falla dig i smaken. Själv gillar jag deras andra ("2") mer men den är mer jazz-rock proggig även om det är mycket sjuka orglar och grejer. Håller med om Hawkwind men tycker själv att deras storhetstid var typ 71-73. Funkadelics två första, "Funkadelic" och "Free your mind and your ass will follow" är också obligatoriska, brukar glömma att nämna dem i såna här trådar eftersom de klassas som ett funkband men sanningen är att de var mer psykedeliska än de flesta vita banden, bägge dessa skivor är GULD och ingen discofunk utan rent Hendrix flum fast tyngre (nästan hårdrock stundtals). Tredje skivan Maggot Brain är också svinbra fast där är också några raka soullåtar med vilket kanske inte är din grej. Deras senare skivor är mer vanlig 70-talsfunk fast tyngre, mer gitarrbaserat och rockigare, skitbra men inte vad du söker...

Vad gäller svenska band så kolla in Pärson Sound som var en föregångare till Träd, gräs och Stenar vilka du självklart också ska kolla in även om det inte är mycket orgel där. Fläsket Brinner och Älgarnas Trädgård var också svingrymma...

Sen har vi givetvis tyskarna där Amon Duul II kan rekommenderas, Can var mer rytmiska, inte så mycket orgel där.

För lite rakare (men ändå ganska psykedelisk) orgelrock så kolla in
Atomic Rooster, Death walks behind you är min favorit med dem. Quatermass var också bra.

Slutligen:Van Der Graaf Generator-grymt band. Alla deras tidiga skivor är bra...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-30 09:16
Vad gäller Grateful Dead så kunde man ladda ner gratis konserter helt lagligt på sidan www.archive.org. Vet inte om det fortfarande går men om det gör det så kolla in konserterna från 68, de var mycket bättre Live än studio, deras mest psykedeliska studioplatta är Anthem of the sun från 68 som du borde gilla om du gillar knäppa ljud och skumma mixar... Även Aoxomoxoa är riktigt skum om du hittar originalmixen, tyvärr är versionen som finns på cd (och i 99.9% av alla nedladdningsbara versioner) ommixad 1971 för att låta mer som en countryrockplatta med alla psykedeliska effekter bortplockade...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-30 12:03
tackar som fan!
DillSound like whoa....

2006-03-30 12:45
Men genesis är bäst. inte psykedelia, men fan så bra. Om du inte gillar prog, så är Genesis det ultimata nybörjar bandet. liksom en mjukstart, sedan kan du fortsätta med typ Van der graaf och King Crimson. Och såklart Yes. Har aldrig kunnat lyssna på Yes förut, men nu diggar jag dom som fan. Har lyssnat jävligt mkt på close to the edge de senaste dagarna. Låten alltså. Farsan har väl typ alla deras skivor. Ska börja lyssna mer aktivt på dem snart.

Även King Crimson - Starless and bible black har gått varm i cdspelarn. Och en ny skiva, THRAK. Den var cool.

2 andra band som jag inte hört mkt av, men som jag gillar just för konstighetens skull, är Sparks och Roxy Music. Roxy music brukar räknas som lite poppigare och glammigare, men den enda låten jag har hört (minsn inte vilken) var iaf fet. Från -71 var den. Såg den på Vh1 Classics.

Sparks har jag också bara hört en låt med, this town aint big enough for the both of us tror jag den hette. Typ som enblandning mellan, hmm, Queen och typ Kansas. Också lite glammiga.
Just born to die

2006-03-30 12:48
för älgarnas trädgård samples, checka www.silence.com.

klicka sedan vidare till banden (tex Älgarnas trädgård) för att lyssna på sample låtar, Även Bo Hansson samples finns där.

Älgarnas trädgård är sjuka som satan. Döper man en skiva till "Framtiden är ett skepp förankrat i forntiden", så då fan är man skum. Jag kan inget om Krautrock, men Älgarnas trädgård tror jag brukar räkna som svensk Kraut.

Just born to die

2006-03-30 13:21
om vi snackar The Beatles är Magical Mystery Tour och det vita albumet bäst och flummigast.

The Velvet Underground. kolla in t ex albumet "White Light/White Heat".

The Grateful Dead måste också kollas in. "The best of Skeletons from the closet" är en ganska bra samlingsskiva från 1974.

Jefferson Airplane, Canned Heat, Joe Cocker.... whatta fuck! kolla in alla som uppträdde på Woodstock!
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-03-30 13:54
Om man villha lite rockigare 60talspsych så är det ju som sagt woodstock som gäller. Men för flummigare skit så är det inte det.

De mest psykedeliska skivorna är ju typ med Harold Budd och i den stilen. Men det är ju typ ambient avslappningsmusik.

Just born to die

2006-03-30 14:32
Flummusik ?

Den ultimata flummusiken måste vara Ralf Lundsten.
David Bedford är en annan riktig flummare.
Vangelis har också gjort grymt mycket bra. En del tillsammans med YES sångare Jon Anderson.

För övrigt håller jag med fantalight. Du bara måste ge dig in i YES och Genesisträsket. Deras tidigare skivor kommer du bara älska. Finns inget bättre, i mina ögon och öron.

2006-03-30 21:43
yes - Ritual - Nous sommes du soleil

Är ganska flummig. Genesisträsket är jag redan djupt ner i.

Ahh, vangelis hade jag glömt. Men han är grym. Anastetuphosos Vangelis tror jag han heter. Världens kanske krångligaste namn? Inte konstigt att han bara kallar sig sitt efternamn.

MEN, nu över till värdelöst vetande, Vangelis spelade keyboards i bandet 666 i slutet av 60-talet. 666 är världens coolaste bandnamn. Dom släppte nog bara en skiva om jag inte vet fel (är värd flera tusen i orignalutgåva). jag har aldrig hört den, men det verkar cool.

På omslaget står det:

He who has understanding will recognise the number of the beast, for it is the number of men, its number is 666.

Hihi! Samma bibeltext som är med i Iron Maiden - the number of the beast.

Just born to die

2006-03-31 00:07
Några jag kan komma på förutom ovan nämnda :

Boris - Pink (helt fantastiskt om än väldigt stökig, kan vara jobbigt att lyssna på. väldigt ny, typ förra året)
Dungen - Ta Det Lugnt (nytt och svenskt, yay)
Jethro Tull (typ Aqualung kanske)
King Crimson (om du inte hört, typ In The Court Of The Crimson King)
13th Floor Elevators
Gong - Gazeuse! (enda jag hört, underbar skiva)
Can - Tago Mago (m.m.)
Thinking Plague
Ash Ra Tempel (typ skivan Schwingungen)
Acid Mothers Temple
Captain Beefheart
Mike Oldfield (typ skivan Tubular Bells)
12.

2006-03-31 06:50
j-adD:Captain Beefheart känns inte riktigt rätt i sammanhanget, mer kaotisk/brötig än flummig. Däremot är han fruktansvärt bra, betydligt mer intressant än sin mentor/kollega Zappa enligt mig...

2006-03-31 07:35
ville ju tipsa om en låt till er som gillar mer ambient musik men ändå är fans av 60 & 7 talet...

låten heter Return to Tunguska och är med Alan Parsons gästartiser på låten är Shpongle & hör & häppna David Guilmore från Pink Floyd han är alltså inte bara samplad utan har varit med och skrivit låten och spelar gitarr på den...

peace
DillSound like whoa....

2006-03-31 12:51
För er som ännu inte hittat de här fantastiska internetsajterna vill jag tipsa om följande

www.progarchives.com

En sida där du kan hitta allt inom flummusik och annan progressiv musik. Grymt bra !

Sen finns en lysande webbradio också.

www.deliciousagony.com

Lycka till !

2006-03-31 12:57
fantalight
Av alla de fantastiska YES skivor som gjorts har jag alltid haft Relayer som min stora favorit. Den växlar mellan det vackraste man hört och det mest avancerade på ett sätt som gör att jag får gåshud.
Tales from the topographic ocean som Ritual är med på är ju också helt makalös.

Intressant det här med 666. Har jag aldrig hört. Måste man ju ha tag i. Frågan är bara hur ?

2006-03-31 13:00
kolla in art of noice. riktigt snöiga ibland... Försök hitta en skiva som heter "The Ambient Collection". kan va svårt och hitta men den e grym rätt igenom...

2006-03-31 13:44
wiseguy5 P45

Ebay.,
Just born to die

2006-05-30 21:36
well, det här är väl lite sent ute, men du bara måste lyssna på JETHRO TULL - THICK AS A BRICK

så är det bara...
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2006-05-30 21:57
witchcraft, en nyupptäckt favorit.

2006-05-31 00:41
Witchcraft är skitbra, ett svenskt band att vara stolt över...

2006-05-31 09:26
Kan inte nämna några bandnamn, men den andra delen av DJ Shadows Diminishing Returns kan vara vad du letar efter...
http://www.toptensomething.blogg.se

2006-05-31 10:28
Kebnekaise var ganska så flummiga live. Tanka hem Kebnekaise 2.

Just born to die