I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-03-21 11:40

"College punk"

någon som kan ge mig alternativ på band som gör typ "Collegepunk" elr vad man ska säga, typ emo/screamo/skatepunk-liknande i stil med Something Corporate, FM Static och Mest :)

ni behöver inte droppa namn som finns på typ Fat Wreck Chords och liknande för dom vet jag redan, jag vill veta lite mer nya/okända :)

..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2006-03-21 12:34
Dashboard Confessional
Prime
TRUSTcompany

...jag har ingen aning fan!

2006-03-21 12:49
AFI
Still in the bridge

2006-03-21 13:31
naj! inte AFI!
dectär lit emera gnällemo

2006-03-21 13:45
checka honest don`s records och pink and black records.
Vår Del Av Stan

2006-03-21 13:50
go betty go
fabulous disaster
Vår Del Av Stan

2006-03-21 14:16
a New Found Glory
A Profound Hatred of Man

2006-03-21 14:41
besserwisser1: afi? gnällemo?

jag har inte hört senare AFI iofs.. låter dom så nu förtiden?
det AFI jag känner är långt ifrån emo.. typ "answer that and stay fashionable"-plattan.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2006-03-21 14:42
förövrigt gillar jag inte uttrycket college-punk.. går med på college-rock, college-pop, eller möjligtvis college-pop-rock.. :)

2006-03-21 14:59
Filbunke P19

nej jag tog i bara. men jag ville inte bara klassa det som collegepunk direkt.

2006-03-21 15:07
fast jag har iofs hört att deras senare grejer låter helt annorlunda.. "mörkare" och mer emo-aktigt?

för jag menar, låtarna från den plattan jag nämnde är ju långt ifrån det.. jag menar, en låt om frukostflingor (kommentar överflödig).. sen har vi ju "I wanna get a mohawk (but mom wont let me get one" :)

2006-03-21 15:14
jo alltså jag är verkligen inte en höjdare när det gäller emo, men afi lutar sig mer ditåt än mot collegepunk liksom. tycker jag, sen är det ju skillnad på vad som är fakta också!

haha just det :)

2006-03-21 15:44
ja dom är definitivt inte college-punk iaf..

2006-03-21 16:21
Kan tipsa om From First To Lasts nysläppta platta Heroine... mer åt screamo med elektroniska influenser... fet som få.
"Har du druckit bärs, din jävla bäver?"

2006-03-21 17:13
AFI's skiva "Sing the sorrow" är ju straight up lite hårdare poppunk än band som Blink 182 osv.
Still in the bridge

2006-03-21 18:03
åh fy vad jag mår dåligt av att höra någon kalla något för screamo i det här sammanhanget
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-22 11:48
tack_för_fisken P19

varför då?
med tanke på att screamo t.ex. Senses Fail och Alexisonfire har likheter med många emoband så valde jag att skriva det också.

tack alla andra för tipsen, AFI, From First To Last, Dashboard Confessional och New Found Glory har jag redan massor med men dom andra ska jag kolla upp :)
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2006-03-22 13:56

men att tro att screamo kan vara tillräckligt mainstream och tralligt för att passa in i facket college punk dvs något som college jocks skulle lyssna på är bara löjligt..

jushua fit for battle, saetia, wow, owls!, the kodan armada är liknande band är screamo.. inga jävla fjantband som alexisonfire som sjunger hälften av tiden och har vanliga punkriff
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-22 19:46
NOFX , MxPx , Lagwagon , goldfinger
RAGOSONE

2006-03-22 22:01
afi ar inte emo....afi klassas enligt dom sjalva som nagon form av ljus goth punk eller nagot liknande....
hej.

2006-03-23 08:52
tack_för_fisken P19

okej, men jag skrev in det ändå, förlåt mig så mkt om du blev arg ;)
men tack för tipsen, jag ska kolla upp dom :)

RAGO P60

tack men dom har jag redan massor av.

2006-03-23 12:55
ralf: källa på det här? Att AFI inte är emo förstår vem som helst, men ljus goth punk? Nej knappast.
Still in the bridge

2006-03-23 14:33
alltså, AFI måste ha förrändrats mer än vad jag trodde isf :)

2006-03-23 15:13
doktor_humor: ingen fara. ilskan var inte riktad mot dig egentligen, mer mot alla band som försöker ha en emo eller screamo image utan att alls spela den rätta sortens musik..

men kolla upp banden. saetia är helt underbara!

2006-03-23 15:27
som polyphonic skrev så är From First To Last - Heroine i en klass för sig inom screamo-genren. deras förra, "Dear Diary, My Teen Angst Has A Bodycount" är rätt bra den med.

emo/screamo-band:
story of the year
underoath
saosin
alexisonfire (gränsfall)
matchbook romance (poppigare)
thursday, taking back sunday, my chemical romance (tre av genrens sämre band)
funeral for a friend, lostprophets, bullet for my valentine (walesiska band)
dashboard confessional (akustisk emo)
the used

finns mångamångamångamångamångamånga mer..men där finns några jag tycker om och hatar
•pave paradise•

2006-03-23 20:14
flera fina band i screamo/emo svängen:

choidos
Cobra Kai
Daughters
Khayembii Communique
Louise Cyphre
Love Lost but not forgotten
These arms are snakes
The Apoplexy Twist Orchestra

2006-03-23 22:09
kalla for detta ar intervjuv/reportage programet om dom pa fuse tv.... bandet utalade sig om sig sjalva....
hej.

2006-03-24 21:02
Hahaha, nissen nämner Dashboard, story of the year, funeral for a friend, saosin, matchbook romance + 123413 andra skitband och sen har han mage och kalla thursday dåliga.
Humorn är på topp =D.
A Profound Hatred of Man

2006-03-24 23:16
Hoho tja, nog för att jag gillar Dashboard Confessional... men college punk? :D Va?
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-03-25 10:31
Blink 182 Där har ni skatepunk gossar.

2006-03-25 11:03
Aj aj, så får du inte säga Ferm. Nu kommer du att få halva forumets prettopojkar efter dig! Du vet, band som faktiskt säljer skivor blir per automatik dåliga, det har jag lärt mig på whoa!!!
Look with your own eyes - See with your own mind

2006-03-25 11:08
skell: haha..saken är den att..jag ogillar Taking Back Sunday vansinnigt mycket, och varje gång nån nämnt Thursday har man sagt att de banden låter likadant..:$ sen tycker jag inte att nån av de är skitband..förklara!

pendragon: dashboard är bara..emo typ..därför är de med i listan
•pave paradise•

2006-03-25 11:51
tack_för_fisken P19

okej okej, inga problem :)
har redan These Arms Are Snakes, men ska kolla upp dom andra, tack! :D

lhabia

har massa med alla där utom thursday, ska kolla dom :)

2006-03-28 13:12
tack_för_fisken

gillar du grupper som typ UnderOATH och Story of the Year?

2006-03-28 22:00
doktor_humor
vem gör inte de?
Invandrar tjejer samlar luft i kinderna för att sedan säga: - aBoo

2006-03-28 22:31
Doktor_Humor:

Story of the Year har jag faktiskt inte hört något av. Underoath tycker jag är tråkigt överskattade. Jag har ganska svårt för hardcore där "vanlig sång" blandas med hederliga skrik. Antingen eller tycker jag, annars känns det mest som man skriker för att vara tuff. Gäller inte för alla band men för Underoath känns det verkligt sant.

Om man ska sjunga och skrika så tycker jag att man får lov att ha lite mer inovativa röster och texter. bra exempel på hardcore med både sång och skrik är Choidos och Glassjaw

2006-03-29 07:39
glassjaw ebra och de va nån som skrev nått om fftl nya platta den e inte värd nett dkit den suger

2006-03-29 07:39
fan va bra jag skrev

2006-03-29 12:40
UnderOath är ett kristet band (!)
•pave paradise•

2006-03-29 16:25
tack_för_fisken P19

ah okej.
Story of the Year tycker jag är riktigt bra, du borde kolla upp dom :)
mja, jag har inte hört så mkt av UnderOATH, har ett album som jag inte lyssnat genom särskilt noga, men du har en poäng i vad du säger :)

2006-03-30 07:34
nää showbread-dead by dawn