I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför har Green Day blivit som dom blivit?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2006-03-12 13:32

Varför har Green Day blivit som dom blivit?

Sitter och lyssnar på Green Day´s klassiska skiva dookie.

Bland dom bättre skivorna som gjorts typ. Mycket nostalgi och ryssningar i kroppen.

Idag hatar jag doms musik .. det är såååån stor skillnad.
Varför gör dom så här??

Visst, visst kan dom inte köra precis samma sound i över 10 år .. men snälla nån, inte soundet dom kör idag..

känsligt ämne de här alltså.

2006-03-12 13:45
Håller med dig fullständigt, men dom vill väl tjäna cash som alla andra "NRJ-artister"
Kuken mina damer är ingen leksak, det är en smaksak

"You´ll never walk alone" Liverpool FC

2006-03-12 13:51
soundet de kör idag är ju ändå ett fall framåt jämfört med de senaste årens skivor.. jag har alla deras skivor original utom Warning som jag låtsas om att den inte finns.. den är så fruktansvärt kass
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2006-03-12 14:57
dom körde power pop då dom kör power pop nu. Jag tycker nästan dom blivit bättre sen dookie.
Better active today than radioactive tomorrow

2006-03-12 16:03
Ja varför blev inte Green Day precis så som du ville att de skulle bli?`För att de inte är du kanske.
12.

2006-03-12 17:13
men det är ju mycket sådant där att band vill testa nya saker och inte göra samma musik hela tiden. nu råkade det väl bara bli så att dom gick mot ett mer "accepterat" håll. fast ja, personligen tycker jag mer om dookie och nimrod.
kichi

2006-03-12 21:38
dom har familjer att försörja.

2006-03-12 22:04
blärh fjortis pop "punk"
WoooP!

2006-03-12 22:55
Utveckling kallas det visst?

Kalla det sellout, eller vad du vill. Men det är inte konstigt att de blivit så stora. De gör (fortfarande) bra, lättlyssnad musik. Inte konstigt att de kommit upp sig?
WE'RE GROWING UP
BY FALLING
DOWN

2006-03-13 00:19
Konstigt att dom luktar så jävligt, tycker jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-13 11:33
Kalla det sellout, eller vad du vill. Men det är inte konstigt att de blivit så stora. De gör (fortfarande) bra, lättlyssnad musik. Inte konstigt att de kommit upp sig?

det säger väl allt tycker jag..alltid varit ett fan av Green Day, kommer vara det ett tag till, även om jag ogillar hur de MARKNADSFÖRS nuförtiden.
•pave paradise•

2006-03-13 11:36
mtvslynor är dem hela bunten
DillSound like whoa....
för mer info: maila eller gör nåt annat

2006-03-13 11:41
Metallica spelas på MTV..Nirvana spelas på MTV..t o m Tool spelas på MTV..mtvslynor?
•pave paradise•

2006-03-13 11:42
Haha, fan vad ni är töntiga.

Skulle ett band inte utvecklas på tio år så vore det tragiskt. Skejtpunk är en lite "yngre" musik än t ex rock, så är det ju bara.

Och ni som säger att skivan är lättsmält kommersiell smörja har uppenbarligen inte lyssnat igenom skivan - tio minuter långa låtar som byter stil tre gånger har inte direkt hitpotential om man säger så.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-03-13 12:02
refused: 5 ggr byter båda låtarna stil, därför är de uppdelade i 5 delar. dessutom visas en av de på TV och spelas på radio rätt ofta.
•pave paradise•

2006-03-13 12:23
green day sålde 10 miljoner ex av dookie. fram till slutet av 2005 hade de sålt 5.2 miljoner ex av american idiot. de har helt enkelt blivit mer underground nu!
http://wifebeaterlove.blogspot.com

2006-03-13 12:31
lhabia:

ok, fem ggr, länge sen jag lyssnade på dem =) kul att de spelas på radio iaf då, kör de alltså hela låtarna då? kommersiellt lättsmält är det ju hur som helst iaf inte.

2006-03-13 12:36
Nu när jag tänker efter tror jag faktiskt jag hört Jesus of Suburbia på radion. Skön låt.

2006-03-13 12:40
mdubbelc: bra där! håller med fullständigt.. senaste skivan är tokmycket bättre än t ex skitplattan "warning" som du nämner..
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2006-03-13 12:41
för övrigt så har green day funnits i ca 15 år.. inte 10..

2006-03-13 12:51
jag har (KÖPT!) alla green day skivor fram till warning.
den och den sista skivan är helt jävla kassa. deras nya image är så sjukt störande att jag nu tillomed hatar dom jävlarna.

att dom sen går runt och säger att dom är bättre och mer inovativa än Sex Pistols, bevisar deras totala värdelöshet.
om dom låg på sina dödsbäddar och det fanns dödskort med rubriker som "jag hatar er, hoppas ni dör en lång plågsam död", "jag ska pissa på era gravar" etc så skulle jag skicka sånna till dom.
Jag är bra - du är dålig.

2006-03-13 13:00
danger:

väx upp.

2006-03-13 13:08
Nimrod då? Tycker ni den plattan var bra.. för mej känns också den som "nya" green day.. det var då det gick utför lixom.. finns ett par riktigt fina låtar på den, men merparten är skit.. (se upp! personlig åsikt)

skivan efter dookie, "insomniac" var den sista som var riktigt bra tycker jag.

2006-03-13 13:15
refsued : du kan växa upp.

2006-03-13 14:04
Tobbelito: green day kontra linkin park? Nu tog du väl ändå i lite?

2006-03-13 14:13
Tobbelito ; Jag gämför inte Green Day med Sex Pistols, och jag håller med dig helt och hållet i att det inte är samma musikstil.

Däremot har Green Day gämfört sigsjälva med Pistolerna och sagt att dom är mer punk än vad Pistolerna var. vilket - som jag skrev - "bevisar deras totala värdelöshet".

2006-03-13 14:28
Tobbelito:

Du behöver inte gilla Green Day, men att du påstår att de har liknande stil som Linkin Park är ju bara löjligt. Båda spelas på MTV, eller vad?

danger:

Har du länk på det där uttalandet?

2006-03-13 14:44
Tobbelito:

Jag tror inte du har så fruktansvärt kass urskiljningsförmåga som du ger sken av. Troligare är att du har för vana att sortera in all musik du inte gillar under ett och samma fack. Tyvärr är det ju inte ett ovanligt fenomen. Dödsmetallare tycker att allt mjukare än det är vaggvisor, och gamla tanter tycker att allt hårdare än dansband är skramligt oljud. Ju mer insnöad man är på någon speciell genre, desto svårare har man att göra en något sånär objektiv bedömning av annan musik.

2006-03-13 14:50
Tobbelito:

Att bedöma hur nära två grupper ligger varandra musikaliskt går ju att göra någorlunda objektivt, och där kan vi nog båda två konstatera att Green Day varken är särskilt lika Sex Pistols eller Linkin Park.

Däremot är det ju mer av en åsiktsfråga var gränser för genrer går. Ofta är det ju (som med de grupper du nämner) en blandning av två eller fler.

2006-03-13 14:58
Tobbelito:

För att komma med en åsikt där måste jag lyssna in mig mer på Sex Pistols =)

2006-03-13 15:35
Refused jag vet inte riktigt hur jag ska länka. men om du skrollar längst ner på följande sida och struntar i Avril Lavigne's ANNU pinsammar uttalanden så kan du läsa

“The Sex Pistols suck, we’re more punk than they ever were.”
Billy Joe Armstrong, Green Day

2006-03-13 16:17
Vad jag kommer ihåg lirades Green day på nrj redan under dookie tiden samt spelades på mtv.
Jag gillar green day, dock har jag endast kerplunk, 1.8456464 smoth-något samt nya skivan. Men det känns som att green day har varit lika mycket mtv-punk då (dookie) som nu (american idiot). De två första skivorna kan inte beskyllas för att vara mtvpunk.
Vår Del Av Stan

2006-03-13 16:37
beeee: ja.. Dom var ju enormt stora och mainstreem redan 94..

roligt dock när man hör kommentarer från mindre begåvade människor som påstår att "American idiot" var deras genombrott..
eller i grövsta fall påstår att det är deras debut och att green day är ett nytt band.. better catch the fever!

2006-03-13 17:49
Det är ju ingen nackdel att ändra soundet. Dom har mättat hungriga punkrockers i över tio år. Och att dom ändrar sound betyder ju bara att dom mättar andra munnar. Vi som tyckte det gamla soundet var bättre kan ju alltid blicka tillbaka och gotta sig åt det vi hade då.
Om dom gigar live kommer dom ju alltid att spela såna låtar som vi tycker om också. Tycker det är brillijant att byta sound bara sådär, dom breddar ju bara sin publik.
We´re just ordinary people// SB´Jiggedy

2006-03-13 18:11
deras nya platta e mer seriös en dom andra... handlar om riktiga problems o grejjer inte som deras gammla där dom typ leker bara... men dom suger iaf....
WoooP!

2006-03-13 20:27
känsligt ämne de här alltså.

årets LOL! ^___^

2006-03-13 21:55
väldigt mycket dynga i den här tråden nu..visst, Green Day och Sex Pistols är olika men vilket band gick ut på turné 20 år efter deras enda skiva släppts, ENDAST för pengarnas skull? Sex Pistols. Vilket bands frontman höll i ett äckligt brittiskt celeb-program tillsammans med Jordan? John Lydon. (nu är han programledare för ett ännu pinsammare reseprogram...) och Green Day hatas av alla för att de gör enkla, catchiga, BRA låtar? för att de säljer miljontals skivor? jag vill inte försvara Green Day, de är waaaaay för mainstream och..konstiga nuförtiden, but get your facts right for fucks sake. om Carlos Santana och kvarlevorna av The Who kan gilla Green Day, kan även jag det.
•pave paradise•

2006-03-13 23:24
American Idiot är ju deras näst bästa platta efter Dookie!

VÅGA VARA POP!

hihi
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-14 09:24
angående sex pistols så kan man ju säga att dom var det första pojkbandet. de sammanställdes av managern malcom mclaren för att marknadsföra hans klädbutik Sex i london. och sen sög dom ju också.
http://wifebeaterlove.blogspot.com

2006-03-16 01:50
"doms" "ryssningar"
En del av Skåne Massiv.
http://www.myspace.com/skanemassiv
http://www.myspace.com/feffe

2006-03-16 07:39
Så jävla trist å se sånt här så fort en artist gör nått nytt.
Kan man inte bara tänka coolt " vilka brillijanta idoler jag har"
Jag är inte här inne här för att jag gillar Greenday för det gör jag inte.
Men tycker det är schysst att dom vill testa olika stilar.
Som jag skrev tidigare så breddar ju dom sin publik och musikaliska sinne. Det hörs fortfarande att det är samma gamla Greenday, även om det inte är den där "råbarkade" versionen som vi var vana med.
Men tycker att det är så tråkigt det här att alla ska hålla på och klaga så fort nån ny artist gör något nytt, speciellt på detta musikforum har aldrig vart med om maken. Skärpning gott folk..

Ha en bra dag.
We´re just ordinary people// SB´Jiggedy

2006-03-16 10:48
Dom spelade fjortisrock då och dom spelar fjortisrock nu det är därför man gillade dom så mycket när man var fjortisrockare.
Shooo bree

2006-03-16 17:04
green day ar pajjaser...utger sig for att vara sa bra och politiska anit kaptilister (republikaner) men i sjalva verket sa ar det vad dom ar....dom vill bara tjana pengar...risig dubbel moral
hej.

2006-03-16 17:41
varför glömmer folk jämt bort deras 2 första skivor "1:39 smoothed out slappy ours" och "kerplunk"?? de 2 är ju de bästa skivorna. dookie var ju ett kommersiellt nedfall precis som american idiot är ett nedfall sen dookie. ni fattar ju ingenting.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2006-03-16 17:46
Dookie är deras klart bästa skiva. Kom väl ut 94? Då var Green Day som bäst!

2006-03-16 18:14
det var de ju inte alls. de var som jag sa bäst 90-92 iochmed deras två första släpp.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2006-03-17 06:59
Dookie är en überkommersiell skiva, American idiot likaså...men där är ganska catchy låtar på båda...men Green day kan inte beskyllas för att vara speciellt intressanta musikaliskt sett...

Sex Pistols har mycket energi i sin musik, men dom är fruktansvärt dåliga, kan ju knappt spela sina instrument...och Sex Pistols är så " kommersiellt" som det kan bli, precis som någon skrev, ett jävla reklamband för en klädaffär, hur punk är det?

börja lyssna på the Clash istället....
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2006-03-17 09:41
insomniac/nimrod är det bästa de gjort. inget snack om saken.
•pave paradise•

2006-03-19 19:33
Håller helt och hållet med trådskaparn, när man sätter på skivan Dookie så får man fan rysningar. Deras musikstil då var grym, nu är den inge bra.

Så är även fallet gällande Millencolin. Dom senare plattorna var fruktansvärt mycket sämre än dom första!
DING DONG

2006-03-19 19:52
CiL P18

kerplunk är en av mina favoriter.. Christie Road och Welcome to Paradise så sköna.. fast WtP är ju med på dookie också
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.

2006-03-19 21:45
christie road var fan en av mina favoriter med :D
INGA TJEJER PÅ INTERNET!