I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-01-22 18:17

Grunge

tips på grunge!

rock on osv.

UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!
Moderator

2006-01-22 18:48
Nirvana, Pearl Jam, Alice in chains. mudhoney, soundgarden
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2006-01-22 19:01
Silverchair är vl grunge om jag itne minns fel. och Screaming Trees.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-01-22 19:30
soundgarden är väll inte grunge?
KOLLA MIN PROFIL!

2006-01-22 19:42
Soundgarden är väl typ Zeppelingrunge?
Just born to die

2006-01-22 19:49
jag söker inte zeppelingrunge
KOLLA MIN PROFIL!

2006-01-22 21:29
Stone tempel pilots tillhör väl samma scen, men det är väl knappst grunge? Iaf itn edet jag har hört. Det är gammal hederlig bakåtsträvande Stoner.
Just born to die

2006-01-22 22:01
Mudhoney, Tad, Surgery, Blood Circus, Melvins, tidiga Soundgarden, tidiga Nirvana, Steel Pole Bathtub, Green River, Bullet Lavolta

AIC, Pearl Jam, STP, Silverchair och co. var aldrig grunge men jag har tjatat så mycket om det förr här på Whoa så jag orkar inte gå igenom det igen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-22 22:21
jakob

Haha, jag tycker tvärt om, att Melvins, Nirvana etc inte är grunge utan att Pearl Jam och Silverchair är det :)
Eller, i vilket fall skiter jag i vilket, så länge Nirvana inte hamnar i samma fack som Pearl Jam.

Vad kallar du typ Pearl Jam och sådana band då?

2006-01-22 22:48
Ja tycker definitivt at pearl jam e grunge, ser hellre att nirvana får hamna i en annan grenre än att pearl jam gör de, sen tycker ja även att soundgarden e grunge...
min åsikt e att många misstolkar grungen eftersom nirvana e de hittils största grunge bandet genom tiderna, dom blev placerade i grunge kategorin eftersom dom kanske passade bättre där än i någon annan...
Nirvana e nån sorts överdriven version av grungen, men samtidigt tycker ja att soundgarden å nirvana ska in i samma kategori, om man skalar av låtarna e dom skrivna på samma sätt, musiken, inte texten dvs... många soundgarden låtar kan ja föreställa mig nirvana versioner av å vice versa, dom e inte så olika som dom kanske låter...
Men tänk hur många olika sätt hiphop kan låta, tycker alla ovanstående klassas som grunge...

Peace!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-23 09:50
appropå Nirvana, det finns 2 nirvana. Ett grunge nirvana och ett okänt konstigt prog band från 60-70talet.
Just born to die

2006-01-23 17:00
Eksem:Jag skulle kalla Pearl Ham ett vanligt retrorock-band med stadiumrock inslag. Finns inte mycket punk i deras musik. Alla som är lite äldre och som var intresserade av amerikansk indie-rock i slutet av 80/början på 90-talet vet att det var en grungehype i underjorden där framförallt skivbolagen Sub Pop och Amphetamine Reptile hyllades. De flesta av dessa band hade flanell, långt hår och blandade amerikansk punk typ Black Flag som de lät runt 83-84 med fläskig 70-talshårdrock och Stooges/garagerock/Blue Cheer. Nirvana (som de lät på Bleach) var ett sånt band, Melvins, Mudhoney, Tad, TIDIGA Soundgarden (Screaming for life och Ultramega OK) var alla såna band. När Alice in Chains släppte sin debut 90 var det INGEN som sa att det var grunge, de sorterades in i facket alternativ hårdrock, samma med Soundgarden när de storbolagsdebuterade och tog bort de flesta punkinfluenserna. När Nirvana släppte Nevermind så drabbades hela världen av en masspsykos och Seattle blev den nya hypen. Eftersom Nirvana ju tidigare varit ett av de största namnen på den så kallade grunge-scenen (som vid det här laget var mer eller mindre död) så började nästan ALL gitarr-baserad musik från Seattle kallas grunge. Pearl Jam hade floppat med sin debut men marknadsfördes efter Nirvanas genombrott helt plötsligt som det nya stora grungebandet (INGEN kallade "Ten" grunge när den ursprungligen släpptes) och deras tidigare band Mother Love Bone blev helt plötsligt ett klassiskt grungeband trots att de spelade mjäkig glamrock. Ett band som Screaming Trees som var ett av de ledande banden inom USA's neo-psykedelia scen blev helt plötsligt grunge, samma med AIC när "Dirt" släpptes-metal var ute då och grunge var det nya trend-ordet så då marknadsfördes de som det.

Det är viktigt att poängtera att INGEN av den musiken som slog igenom i början av 90-talet hade särskilt mycket med den ursprungliga scenen att göra...

2006-01-24 18:41
hiatus F16

Lustigt, du verkar tro att du har fler än 4 hjärnceller. Konstigt.
Just born to die

2006-01-25 10:04
Just benämningen Grunge som jag ser det var väl ändå mer image än musik, tycker egentligen inte att varken Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden eller Alice in chains låter lika varandra.
Men saken är väl den att man behövde väl kalla det för något, banden hade ju en del likheter på sidan av musiken, dom kom från Seattle, hade samma klädstil, flanell och långt hår och dom representerade väl samma livsöden på nått sätt, brokig barndom, att inte platsa in i samhället osv.

De amerikanska ungdommarna ville väl ha något nytt, hårdare.
Skivor som dom kunde lyssna på när dom blev förbannade på livet, sina föräldrar osv.
Kurt Cobain och Eddie Vedder blev troligen ofrivilligt talesmän för sin generation, unga arga män som kidsen kunde se upp till.

Hursomhelst var det här en hype som hade en väldigt intensiv men kort period i början på nittiotalet.
I dag görs inte grunge längre, ingen kallar det grunge iaf.
Pearl Jam är väl det enda bandet som fortfarande finns och gör musik.
Tycker också att Pearl Jam är ett av tidernas bästa band.

Men bra musik var det, även om det var grunge eller inte.
Ett tips vid sidan av tidigare nämnda band är Temple of the dog-skivan som var ett samarbete mellan Soundgarden och Pearl Jam som hyllar bortgångne Mother Love Bone-sångaren Andy Wood.
Riktigt bra skiva.

2006-01-25 13:58
Jag vet, gah får rysningar av den.. Alltid när introt går i gång händer nått i mig.
Är dock mest förälskad i Call me a dog, Chris Cornell körde den akustiskt när Audioslave lirade på hovet i sommras, å himmlarns vad vackert det var. =)