I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Billiga gitarrlektioner efterlyses

Övrig musik - Rock, pop & annat

2006-01-18 15:50

Billiga gitarrlektioner efterlyses

Jag kan ingenting om att spela gitarr. Nu vill jag lära mig, då jag tycker det är underbart.

Privatlektioner från entusiaster funkar väl, om det finns pedagogiska kunskaper, men jag vänder mig helst till nån som jobbar med det. vart vädner man sig för att få en så bra deal som möjligt´?

för övrigt tjackar jag gärna en akustisk gura om nån har, men det betyder inte att ni måste flytta inlägget till köp/sälj.

Save the animals, eat the rich
-------------------------------------
SB-BPG-

2006-01-25 01:24
kom igen
SB-BPG-

2006-01-25 07:13
Kolla nån ABF-kurs.

2006-01-25 09:01
sätt upp en lapp på ngn musikaffär. Inga problem att få tag på skillade gitarrister som är arbetslösa och som gärna vill tjäna några hundra extra.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-01-28 02:11
100 kr / timme är det för mycket? Jag lär dig allt från grunderna.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2006-01-28 02:26
Lär dig läsa tabulatur, det är ganska logiskt. Ta några låtar du gillar som verkar lätta. Googla *låtnamn*+tab. spela. Upprepa.
Vips så har du lärt dig lira.
Det är inte kul i början, men när du sätter "come as you are" med nirvana med flyt första gången kommer du förstå varför du suttit och övat och övat...

2006-01-28 11:07
Tabs är olagligt. Mxtabs och Mysongbook.com är borttagna. Endast Ultimate-guitar är kvar. Jävla fascist Usa och jävla fascist skivbolags kukar.
Just born to die

2006-01-28 14:36
hmm. Ok. jag har fått för mig att den var nere. menmen.Mxtabs är iaf nere. Nu finns bara sputnikmusic.
Just born to die

2006-01-28 16:18
Sputnikmusic är alltså inte en tabbsida, utan bara en sida med typ rescensioner och skit.
Just born to die

2006-01-28 16:51
Grymma tips! tack!
SB-BPG-

2006-01-28 17:39
Här:

D
E a d g h e
0 0 0 2 3 2

G
E a d g h e
3 2 0 0 0 3

A
E a d g h e
0 0 2 2 2 0

C
E a d g h e
0 3 2 0 1 0

F
E a d g h e
1-3 3 2-1 1

Em
E a d g h e
0 2 2 0 0 0

Hm / Bm (engelska)
E a d g h e
2-2 4 4 3-2

Sök på vilken låt du vill och chords.
Tex: "No woman no cry chords"

Behöver du hjälp med något så säg till...

2006-01-28 17:52
vad betyder det där då?
SB-BPG-

2006-01-28 18:00
Hoffa P23
Det är akord.
Det börjar med tjclaste strängen E, a, d, g, h, e. Och se ser du vart du vilket band di sätter fingrarna. Tex, där det står 2 så ska fingret sättas på 2.a bandet.

2006-01-28 18:01
Det var så jag lärde mig. Jag lärde mig några akord, lärde mig några låtar, lärde mig fler och fler akord, fler och fler låtar, sen blev det sjuka akord och sjuka låtar, moll6or och jazzmusik och sen börjar alla fills och solo grejer rinna på atomatiskt.

2006-01-28 23:05
Jag började genom att sitta med min (läs:pappas) akustiska gitarr och ta ut Sabbathlåtar på E-strängen. Sedan lärde jag mig att ta hela powerackorden. Notera att jag inte visste att powerackord var ackord utan jag trodde att det var ett sätt att fuska typ. Sedan lärde jag mig typ bluesskalan, men jag kunde itne använda den. Så jag satt och spelade den fram och tillbaka.

Ungefär vi den här tiden började jag lära mig ta vanliga öppna ackord också ur en bok som jag hade där det stod några ackord. Jag lärde mig faktiskt the house of the rising sun. Sedan har det bara knallat på. Jag lärde mig fler skalor och fler låtar som tex Master of puppets och liknande.

Sen ville jag vara cool och jag lärde mig spela tappingen på Eruption.

Nu 1,5 år senare kan jag spela hela början av Yngwies Black star och lite av sweeparpeggiona. Dvs jag lärde mig svepa igår typ. Och jag kan improvisera solon i de flesta musikstilarna. Och jag kan spela en jävla massa rush, Megadeth, metallica och lite dream theater. Och jag spelar i ett band där alla är äldre än jag och har spelat i kanske 4-5 år men jag spelar typ ändå lika bra som dom.

Men då har jag inga vänner heller.
Just born to die

2006-01-29 04:16
Haha! Yngwie är inget att skryta om.

2006-01-29 15:55
nej. Jag vet. Jag skrev bara så för att testa. Vad man än säger att man kan så skriver ändå bara alla att det är enkelt och att dom kan det tusen ggr bättre själv.

Inga låtar är nåt att kunna.

"Vilken Idiot som helst kan lära sig spela andras solon jättesnabbt, men att själv skriva dom, det är det svåra"

tror jag robert fripp sa.
Just born to die