I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

band i stil med Bigelf, Uriah heep osv?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-12-25 21:36

band i stil med Bigelf, Uriah heep osv?

Droppa bra band som låtertyp som Uriah Heep elelr bigelf. alltså tunga gitarrrif och fett med orglar och mellotron. Gärna lite småproggigt.

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-12-26 01:42
Atomic Rooster är givna (framförallt "Death walks behind you"-lpn), borde vara EXAKT vad du söker. Iron Butterfly är ganska tama men "Metamorphosis"-plattan är ganska tung och bra. För mer progg/psych mindre heavy så kolla upp Vanilla Fudge. Captain Beyond hade inga orglar eller mellotroner på sin självbetitlade debut (70-talets näst bästa heavy-platta efter "Masters of reality") men den lite tamare uppföljaren "Sufficiently breathless") är mer orgel/mellotrontung (kolla framförallt in låten "Drifting in space"). Vill du vara RIKTIGT tuff så kolla in japanska Flower Travelling Bands "Satori". Där har du både BLYTUNGA riff och småprogg... Colosseum var mer jazz/proggrock men vissa låtar som "Bring out the dead" (grym!!!) och "the kettle" (bäst!!!) borde passa.

Sen finns ett band som heter Deep Purple också, vet inte om du hört talas om dem:)...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-26 13:09
Men hur fan kunde jag glömma Bloodrock? Inte så proggigt men mycket orglar och feta riff...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-26 14:30
Förresten, vilka skivor med Uriah Heep är värde att äga? Jag har den första skivan och där är det ju framför allt Gypsy som jag gillar. Sen har jag hört enstaka låtar i samma stil som tex Rainbow deamon.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-12-26 19:16
fantalight:Mina vaforiter är Look at yourself (deras bästa) och Magicians Birthday. Den första är faktiskt en av de sämre, det är bara Gypsy som sticker ut. För ett lite proggigare, mer symfoniskt Uriah Heep så kolla in andra plattan Salisbury, också bra. Förövrigt kostade Uriah Heeps fem första skivor mej den totala summan 9 kr på en mynthandel i Göteborg om jag minns rätt. Iofs repiga (inte överdrivet dock) och trasiga, nerklottrade omslag men ändå...