I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sortera skivor - svårigheter...

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-12-21 19:37

Sortera skivor - svårigheter...

Om man sorterar sina skivor i bokstavsordning och säg att man har en hyllningsskiva till Olle Adolphsson med en massa artister som tolkar Olle Adolphsson. Vart ska man ställa den? Man vill ju inte gärna ställa den under "A" eftersom han inte själv är med... Vart ska man ställa den?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-21 19:38
Man ställer den natruligtvis på Olle!!
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2005-12-21 19:39
jag hade nog ställt den under A ändå
"Gasswand´ da koroban Waha!!!"

2005-12-21 20:03
Man kan ju för allt i världen inte ställa den på Olle!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-21 20:38
jag hade ställt den under V som i Various Artists
“I have all the money in the world but I’d trade it all for a little more.” -Charles Montgomery Burns

2005-12-21 20:47
Jag hade sorterat färdigt alla andra skivor först, och sedan lämnat en avdelning för skivor som inte platsar nån annanstans.
Still in the bridge

2005-12-21 21:38
dagens I-lands problem?!
owen-shearer

2005-12-22 12:12
under "G", som i ett gäng olika artister som tolkar Olle Adolphsson.
Att sortera skivor är en ytterst privat och personlig företeelse mellan skivorna och den som har dem i sin hylla.
Det är ju inget bibliotek liksom.

Men ändå så bör ju systemet vara så pass raffinerat att när en viss artist eller skiva efterfrågas under exempelvis ett kalas ska man kunna säga att "den är där till höger, tredje raden uppifrån, mellan ohio players och parliament."

Attans, det är klurigt det där, men min katalogisering brukar främst vara geografisk, även om undantag givetvis finns...

http://fredpajorden.com

2005-12-22 12:36
Jag sorterar inte mina skivor, vilket i praktiken innebär att jag köper skivor, lägger i dem i hyllan och sedan laddar ner skivan som mp3 och lyssnar på datorn. Jag har inplastade skivor som jag lyssnat sönder :)

2005-12-22 14:11
Haha... Ja, det brukar ju bli så numer. Att man köper skivan mest för att ha den liksom. Ofta köper jag en skiva efter att man har lyssnat på den tusen gånger.

Men för att återkomma till poängen tror jag kanske att Tobbelito P27 kanske inte helt är ute och cyklar... Så får det nog bli.

2005-12-22 19:44
ställ den under o som i olle och olika artister, win-win situation
http://www.kommandot.se/wp/

2005-12-23 20:03
Har man över typ 3-400 skivor kan man börja sortera efter genre... Fast får man ju ännu större svårigheter. Vilka genrer (genres?) ska sorteringen innefatta? Pop/indipop/indierock?

2005-12-23 20:46
Självklart sorteras den in på various artists facket såvida du inte har en plats för olle adolphsson + related.

När man kommer till splitsinglar börjar det bli ritktigt komplcerat.

2005-12-23 20:54
När man kommer till splitsinglar börjar det bli ritktigt komplcerat.

Artisten på A-sidan får den isåfall.
FUMF!

2005-12-24 12:21
A

2005-12-24 15:35
först sorterar du grovt i genrer,
sedan artist, bolag, producent, år, katalognummer.

En kille jag känner har sorterat sin vinylsamling efter färg på omslaget. funkar bra på hans samling på ett antal tusen skivor men det ser ju inte lika ballt ut om du har 70 skivor..

2005-12-24 15:36
ah, man får ju inte glömma kuriosaavdelningen med skivor som är mer roliga än intressanta.

2005-12-26 18:45
man sorterar efter efternamnet, alltså a som iadolphson även fast det är andra artister.

det jobbiga är när man köper nya skivor och måste få in dom på rätt ställe, det blir en himla massa flyttande
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2005-12-27 01:07
Enola - håller med om mecket vid skivinköp...jag får göra en massa omprioriteringar varje gång...tungt

2005-12-27 17:00
man ställer den ju under V ist som är various artists.

2005-12-27 19:11
psykel
jo, dom skivor jag inte lyssnar på brukar ibland kastas längs ner i benno hyllan...
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)