Skivorna från i år du borde ha hört
Eftersom jag är en snäll kille ahr jag hör satt ihop en lista över alla de skivor från 2005 du borde ha hört minst ett varv innan årets slut. Klipp och klistra in i ett Excel-ark och börja pricka av! (Jag har inte hört alla skivor själv, om någon nu undrar...). Så, årets 118 viktigaste släpp! (Fyll gärna på med egna förslag) 50 Cent: ”The massacre” Amadou & Mariam "Dimanche A Bamako" Animal Collective: ”Feels” Antony & The Johnsons "I am A Bird Now" Arcade Fire "Funeral" Architecture In Helsinki "In Case We Die" Babyshambles: ”Down in Albion” Bear Quartet: ”Saturday night” Ben Folds: ”Songs for silvermen” Black Rebel Motorcycle Club "Howl" Bloc Party: ”Silent alarm” Boards Of Canada: ”The campfire headphase” Bodies Without Organs ”Prototype” Boys: "In Loch Ness" Bright Eyes: ”Digital ash in a digital urn” Bright Eyes: ”I’m wide awake, it’s morning” Broadcast "Tender Buttons" Caesars: ”Paper tigers” Cardigans: ”Super extra gravity” Caribou "The Milk Of Human Kindness" CDOASS: ”Extra fingers” Celso Fonseca "Rive Gauche Rio" Clap Your Hands Say Yeah "Clap Your Hands Say Yeah" CocoRosie "Noah's Ark" Coldplay: ”X&Y” Colleen: ”The golden morning breaks” Common: ”Be” Cut Copy: ”Bright lights neon love” Dangerdoom "The Mouse And The Mask" David Banner: ”Certified” David Sandström Överdrive "Go Down!" Death Cab For Cutie: ”Plans” Death From Above 1979 "You're A Woman, I'm A Machine" Decemberists: ”Picaresque” Depeche Mode: ”Playing the angel” Devendra Banhart: ”Cripple crow” Differnet: ”Differnet” Domotic: "Ask For Tiger" Dwele "Some Kinda..." El Perro Del Mar: ”Look! It’s El Perro Del Mar!” Electrelane: ”Axes” Embassy: ”Tacking” Four Tet: ”Everything ecstatic” Franz Ferdinand: ”You could have it so much better” Freddie Wadling: ”Jag är monstret” Frida Hyvönen: ”Until death comes” Goldfrapp: ”Supernature” Hal: ”Hal” Hearin' Aid "The boom Lucy" Hellacopters "Rock & Roll Is Dead" Hello Saferide: ”Introducing...Hello Saferide” Hot Hot Heat: ”Elevator” Håkan Hellström: ”Ett kolikbarns bekännelser” Isolation Years: ”Cover the distance” Isolée: ”We are monster” James Blunt ”Back to bedlam” Jenny Wilson: ”Love and youth” Jesu "Jesu" John Legend: ”Get lifted” Johnossi "Johnossi" Josh Rouse "Nashville" Kano: ”Home sweet home” Kanye West "Late Registration" Kate Bush ”Aerial” Kristofer Åström & Hidden Truck: ”So much for staying alive” LCD Soundsystem: ”LCD Soundsystem” Legends: ”Public radio” Lil' Kim "The Naked Truth" Little Brother "The Minstrel Show" M 83: ”Before the dawn heals us” M Ward: ”Transistor radio” M.I.A "Arular" Madonna: ”Confessions on a dance floor” Magic Numbers "The Magic Numbers" Martha Wainwright: ”Martha Wainwright” Mattias Alkberg BD: ”Jag ska bli en bättre vän” Mitchell Brothers "A Fresh Breathe Of Attire" Moneybrother "To Die Alone" Monkeystrikes "You Hate My Beautiful Love" My Morning Jacket: ”Z” Neil Young: ”Prarie wind”
Oasis: ”Don’t believe the truth” Out Hud: ”Let us never speak of it again” Patrick Wolf: ”Wind in the wires” Paul Wall: ”The people’s champ” Plant Life "The Return Of Jack Splash" Platinum Pied Pipers "Triple P" Posies: ”Every kind of light” R Kelly "TP.3 Reloaded" Robbie Fulks: ”Georgia hard” Robyn: ”Robyn” Rufus Wainwright: ”Want two” Ryan Adams & The Cardinals : ”Jacksonville city lights” Röyksopp: ”The understanding” Sambassadeur: ”Sambassadeur” Sharon Jones & The Dap Kings "Naturally" Silver Jews: "Tanglewood Numbers" Similou: ”So hot right now” Son of a Plumber: ”Son of a Plumber” Sophie Rimheden: ”Sophie Rimheden” South Ambulance: ”South Ambulance” St Etienne: ”Tales from turnpike house” Stephen Malkmus: ”Face the truth”Moneybrother: ”To die alone” Stereo Total: ”Do the bambi” Steve Spacek "Spaceshift" Suburban Kids With Biblical Names "#3" Sufjan Stevens: ”Come on feel the Illinoise” Tears: ”Here come The Tears” Teenage Fanclub: ”Man-made” Thåström: ”Skebokvarnsv 209” Tiger Lou: ”The loyal” Timbuktu: ”Alla vill till himmelen men ingen vill dö” Timo Räisänen: ”Lovers are lonely” Tough Alliance "The New School" White Stripes: ”Get behind me Satan” Vitalic: ”Ok cowboy” Wolf Parade "Apologies To Queen Mary" Ying Yang Twins: ”United States of Atlanta”
Måste fylla i med 'Paperboys - When Worlds Collide'. Bästa skivan jag hört i år.
Göteborg på låtsas.
Och Zion I PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
Att du orkar, men jag tycker minsann att Jay-Jay Johanson ska få vara med. Och så kan jag aldrig låta bli att charmas av HipWhips
"Gasswand´ da koroban Waha!!!"
och vadå? har du hoppat över Jeans Team med vilje?
Oj, Jeans Team var ju värsta missen, jag fick för mig att den kom förra året nämligen :) (och först fick jag för mig att Junior Boys kom i år, se vad minnet kan spela en för spratt).
Anthony Hamilton - "Soulife" Looptroop - "Fort Europa" hallå där!
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX
öhh?? Du har glömt ett av de bästa släppen de senaste 5 åren. Opeth - Ghost Reveries
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
hahaha, av alla listade så har jag hört två.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Misery_chick jag har inte hört nån......
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
Misery_chick Du har mycket att ta igen, med andra ord :)
Eksem: Jag skulle nog säga att Frida Hyvönens skiva Until Death Comes platsar där. Helt fantastisk.
Rehab is for quiters.
Sigur Rós - Takk bör väl ändå definitivt vara med på listan? Sen kanske System of a down skulle vara värda att nämna, och Redrama släppte nyligen en skiva som är rätt bra.
Still in the bridge
clone Men den är ju med? Clydisch Ja, helt rätt, jag sätter ihop en ny lista om ett tag när alla jag har glömt har blivit nämnda :)
Eksem: Äh, den var inte där igår, jag är nästan helt säker.
Rehab is for quiters.
jag skulle även kunna sakna Francoiz Breut, Regina Spektor, New Buffalo och kanske även Laleh
och sen kanske man skulle ha med.. sigur rós - takk.. circa survive - juturna thrice - vheissu coheed and cambria - Good Apollo I'm Burning Star IV, Vol. 1: From Fear Through the Eyes of Madness system of a down - mezmerize/hypnotize ...and you will know us by the trail of dead - worlds apart B - alkaline trio - crimson B - foo fighters - in your honor B - funeral for a friend - hours B - millencolin - kingwood against me! - searching for a former clarity propagandhi - potemkin city limits the mars volta - frances the mute explosions in the sky - Travels In Constants vol.21-The Rescue lagwagon - resolve B=bubblare.
•pave paradise•
a silver mt zion - horses in the sky lyssna!! jag skulle lägga mig framför en buss för det bandet.
Det finns en anledning till att ingen gör listor på bra EPs :)
Bob Dylan - No direction home då?!?!?!?! VAKNA
Anima Sola
Men, Vashti Bunyan. Lägg in henne på listan, direkt! Phluphphelicious P19: Japp. Alla är idioter, du är det missförstådda geniet.
Eksem: fan vilken dålig lista, kan du inte försöka göra ett lite mer precist utval istället för att på måfå slänga upp allt som kan verka ballt?
http://wifebeaterlove.blogspot.com
Black Market Militia LP Geto Boys - The Foundation O.C - Starchild, för att nämna några.
jakpuk Jo, det kan jag, men det var inte meningen här, det här är helt enkelt alla de album från i år man borde ha tagit sig tid att lyssna på. Årets bästa svenska house-tolvor, årets snyggaste nordtyska hårdrock och årets intressantaste brittiska retroindie ska förstås ha helt egna trådar. Men måfå var det minsann inte, det ligger ganska så mycket eftertanke och metod bakom den här listan (i huvudsak att sammanfatta alla pålitliga bästa-listor jag läst i år, de bästa mp3-mapparna jag sett på Direct Connect och så förstås min egen skivsamling). Jag gjorde listan mest för min egen skull, och det här forumet är en bra plats att komplettera med sådant jag missat att ha med. Så när den legat här ett tag borde jag ha en komplett lista. För att vara säker på att inte missa något bra, helt enkelt.