I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-12-17 11:30

Fuzion Jazz

Någon som har bra tipps om olika band och artister inom denna generé?

Blir mkt glad om jag får bra tipps =)

Tack på förhand!

Peace!

There is no way to peace and love, peace and love is the way.

2005-12-17 14:48
hmm, testa typ Bruford - The master strokes

jag vet inte riktigt vad fusion är, men jag tror att det är fusion. Alan holdsworth på gitarr förövrigt. Annars typ Wether report/Jaco Pastorius.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-12-17 23:47
varnig på fusion alltså...

mer musiker-musik får man leta efter.....men kolla upp lite mer obskyra grupper som typ svenska "kornet" och liknande, dom har gjort en del coola plattor...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-18 02:30
Mahavishnu Orchestra bör du kolla in! Lite funkigare fusion Jazz

Plattorna som följer med Mahavishnu som är värda att kolla in:

"Visions of the Emerald Beyond" Min absoluta favorit alla kategorier. Bästa plattan jag har faktiskt.

"Birds of Fire" Inte lika tung som Emerald men den funkar

John Mclaughlin "Innerworlds" (Gitarristen i Mahavishnu)
Om du har öronen med dig så kommer du att känna igen en del grejjer.

Billy Cobham "Spectrum" Enligt mig den grymmaste trummisen som finns.

Åsså självfallet plattan som skapade grenen Fusion Jazz
Miles Davis "Bitches Brew"

Hoppas att du finner det jag tippsade om ok.

www.myspace.com/PsyBoogie

2005-12-18 02:42
Du hittar nog ingen mer teknisk gitarrist än John förresten. Kännslan i hans lir går att snacka om.
www.myspace.com/PsyBoogie

2005-12-18 12:12
Kornet är från piteå tror jag. eller dom gick iaf på folkhögskolan (sedan sen blev musikhögskolan). Där gick även Morgan åström tror jag. Och nån till kile som också spelade med Zappa.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-12-18 12:54
Tack som fan för alla tipps! Hehe! fan vad passionerad du verkar över din musik MARNE, d e bra. Tack!

Om ni vet något liknande som fuzion eller något annat sånt som sätter en i det där härliga sinnestillståndet (ni vet vad jag menar), så e d bara att skriva! ALLT är välkommet!

TAck!
There is no way to peace and love, peace and love is the way.

2005-12-22 00:48
Brand X, måste du höra. Ett band där Phil Collins är bara trummis.
Satsa på en skiva som heter Unorthordox behavior.

Sen har du Return to Forever, med Chick Corea. Deras bästa är enligt mig, Romantic warrior.

Jeff Beck har gjort en riktigt grym skiva som heter Wired.

Jukka Tolonen är en asbra gitarrist som gjort mycket bra.

Kan för övrigt tipsa om en fantastiskt webbradio. deliciousagony.com

2005-12-24 01:37
socker-conny
Om du håller dig till att diskutera musik som du gillar så lovar vi att inte dissa din musik.

2007-08-24 22:41
var ska man börja?

Kolla in Return to forever,
Passport (fusion från Tyskland)
Definitivt mahavishnu orchestra ( jag har alla plattorna)
Lee Ritenour (en gitarrist),
Herbie Hancock (keyboardist)
George Duke (keyboardist)
skivan freak out med Frank Zappa,
Billy Cobham,
Miles Davis 70 tals grejor tex Bitches Brew ( men den är ganska svårlyssnad)
Stanley Clark (grym bassist som var med  i Return to forever)
Jeff Beck
Weather Report med joe zavinul på keyboard, jaco pastorius på bas och wayne shorter på sax)
Jan Hammer (var även med i Mahavishnu Orchestra)
Freddie Hubbard
Hubert Laws
Maynard Fergusson
Chuck Mangione
Vinnie Colaiuta

Svenska

Fläsket brinner
White orange
Janne schaffer
wasa express
kornet
Samla mammas manna
Morgan Ågren och Mats Öberg hette dom som snubben över snackade om som lirade med Zappa.

hoppas du finner något lyssningsvärt//

"det viktiga e inte att vinna, utan att alla andra förlorar",...,"behöver du nån som kan spika vet du vart jag finns"

2007-08-29 16:05
herbie hancocks band headhunters, sun ra, pharoah sanders och chick coreas skiva "light as a feather". Weather report gillade jag faktiskt mer tiden innan jaco, alltså när miroslav vitous spelade kontrabas med dem. Lite åt den gamla fusionkänslan finns på ECM,  gitarristen john abercrombie har gjort några grymma skivor med sin amerikanska(?) trio.

har nyss lagt upp en fusion-aktig kreation på min myspace, "sorceress power move".

2007-08-30 04:29
Johnny-V8:Håller med fullständigt, Weather Report var MYCKET bättre utan Pastorius. Det var väl iofs inte Pastorius fel utan snarare riktningen de gick i. Själv föredrar jag fusion där man kan höra tydliga rötter i 60-talets i post-bop och frijazz, det kan man i tidiga Weather Report...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-30 12:36
jepp, samma här + latininfluenserna... medans jag har svårt för fusion som drar mer åt rock/progressiv rock.