jag säger bara: cannibal corpse arch enemy amon amarth morbid angel six feet under hate eternal nile behemoth at the gates vader the duskfall eternal tears of sorrow kataklysm impious nasum napalm death bolt thrower spawn of possecion the forsaken och förövrigt så är INTE följande band döds: children of bodom slipknot sportlov satycrion chimaira mayhem soulfly metalica korn gorgoroth
Burzum, jag kan bara hålla med dej
???
ok, isåfall suger death metal rätt kraftigt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vad gör nasum till mer döds då? det är väl ändån grindcore låt folk kalla musiken vad dom vill din fisk
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nasum är mera grindcore ja...
???
psk:"slipknot är mtvpop" OCH?
ja och texterna handlar ju om andra saker med...
???
children of bodom slipknot sportlov satycrion chimaira mayhem soulfly metalica korn gorgoroth Mayhem ÄR deat metal. Jag menar, dom säger (sa) sjävla att dom lirar döds. Alltså gör dom väl det? definitionen är jävligt vag tycker jag. Även om black är mer stämning. Men Mayhems texter är inte särskilt sataniska (på de Mysteriis iaf). Dom är bara jävligt mörka.
we have no rights | we have no future | no reasons why Just born to die
jag anser nog också att dom lirar black. Dom hör hursomhelst till black metal scenen. Jag menar Ashlee Simpson anser ju att hon är "punk i själen" så...
vem bryr sig ärligt om vad dom själva anser sig vara? mayhem hursomhelst, jävligt rubbade killar där intressant historia faktiskt, det borde väl finnas en bok?
sen anser sig Burzum vara blackmetal fast han sitter och gör nintendo musik vid datorn
Har bara hört Mayhems "De mysteriis de satanas" eller vad fan den nu heter (bra musik, sanslöst fånig pretto-sång) och det är inte många sekunder death-metal på den skivan, har svårt att tänka mig många skivor som låter mer "ren" andra generationens black metal än den. Hur deras senare skivor låter har jag ingen aning om...
blazeandamaze:Det finns en bok, "Lords of chaos", om hela den skandalösa, tidiga norska black-metal scenen och Varg/Euronymous-fiaskot. Ganska dåligt skriven enligt mig men ändå läsvärd. Det roligaste i boken är att (den amerikanska) författaren skriver att Quorthon i Bathorys riktiga namn är Pugh Rogefeldt!!! Vet inte om de ändrat det i senare upplagor, helt sanslöst...
Dom ska även göra e nfilmav boken. haha. Den boken är ju hatad av alla blackmetalfans pga alla faktafel. Men bara så ni vet, allt som ni läser i Mayhem/Burzum intevjuer är ju bara dynga. det är ju uppenbart att dom ändå bara sitter och ljuger hela tiden.
blazeandamaze svar ja dom spelade grindcore men man placerar dom hursomhelst i dödsmetal facket om du inte visste de Komogant tackar, men mayhem är inte dödsmetall dom var ju med och skapade black metal genren till vad den är idag tillsammans med hellhammer bathory och darkthrone
Burzum P0 dock så räknas ju ändå Venomsom det första "blackmetal" bandet. Även fast dom inte spelar black metal i dagens benämning. Men dom skapade väl själva ordet black metal?? Bathory kallade väl sig själv Death metal?? iofs så hittade jag en Death Metal samlingsskiva från typ 80 där bla Helloween är ett av banden.....
fantalight:Är det den där Running Wild är med också??? Väldigt Death Metal men jag tror den är en raritet idag... Iofs är Hellhammer med med två låtar (bla den grymma Messiah) och dom anses ju, tillsammans med Bathory och Venom vara de som lade grunden för Black-genren. Hellhammer/Celtic Frost är förövrigt ett löjligt bra band, rekommenderar verkligen "To Mega Therion"
jakob ja running wild är med. Alltså jag äger inte skivan jag såg den bara på Google :P Förresten, finns det någon koppling mellan Hellhammer och Mayhems trummis Hellhammer?
fantalight:Nej, det tror jag inte. Han tog sig nog det namnet för att hylla Hellhammer. Dom och tidiga Celtic Frost är tydligen gudar i de där kretsarna. Tror att Euronymous också tog sitt namn från nån Hellhammertext eller låt men jag kan ha fel. Det enda jag hört med Hellhammer (bandet alltså) är deras ep Apocalyptic Raids och låtarna på Death Metal-samlingen, låter som en primitiv Celtic Frost prototyp (det var ungefär samma medlemmar), jävligt coolt men det har mer gemensamt med Venom eller tidiga Bathory än med "modern" Black Metal. De var hursomhelst väldigt tidigt ute med sån musik...
Insision är rätt mysiga. å Dissection också. vet inte om Penile Suffocation räknas till grindcore eller death. men bra dom me
annars har jag ett bra tips om ett lokalt jävligt brutalt band som heter degrade kolla in deras sida
www.degrade.tk
???
fantalight du har helt rätt att Venom la begreppet black metal och anses vara de första black metal bandet eftersom mayhem fått sina inspirationer därifrån med mera, men De tre band som gav genren en egen estetik och musikstruktur var Bathory från Sverige, Mayhem från Norge och Hellhammer från Schweiz, även senare Celtic Frost. Åren 1982-1983 var dåtidens black metals utformningstid. Just Bathory kom att återskapa genren flera gånger och ge den nya vinklar och metaforer. Den inledande satanistiska inställningen, som fungerade som en symbolisk krigföring mot kristen moralism, kompletterades senare med fornnordiska symboler och etniskt antiglobalt hat. Genren föddes på nytt i Norge när 1990-talet tog sin början, där band såsom Darkthrone, Burzum, Immortal och Emperor, med influenser främst från Bathory och Celtic Frost och diverse dödsmetallband, såg till att genren fick ett nytt fokus. Främst Burzum, ett enmansprojekt av Varg Vikernes, skapade en ny tappning av musiken genom att lägga in diverse bakgrundsljud och bygga sina texter runt nordisk mytologi och en äldre tid. Burzum sökte sig till slut bortom svartmetallens ursprung och blev ett rättesnöre för en naturlig utveckling av genren
Burzum har jag hört litegrann av. Förresten en fråga: Har han som gjort musiken till harry potter (mainthemet) snott av burzum? för på nån av burzumskivorna ( en lite nyare tror jag) så finns ett litet piano stycke som låter exakt som harry potter themet. Och skivan var typ från -95 dvs före harry böckerna ens. Kanske är lite långsökt menmen..... Förresten, kan man hitta nån låtlista för alla avsnitt av Black metal radio? Där finns ju i stort sett aalla banden samlade. Men vem fan orkar leta igen typ 500 låtar? inte jag iaf.
Burzum:De fyra första Bathory-skivorna är bara för jävla bra, framförallt Under the sign of the Black Mark och Blood Fire Death. Det de norska banden la till musikaliskt var väl blast-beats och arpeggio-och tremoloriff. Förövrigt var detr sydamerikanska bandet Sacrofago jävligt viktiga också, blandade primitiv gristhrash/Venom med otajta blastbeats redan 87 eller nåt sånt. Sen får man inte glömma Sodom heller. De flesta tänker på Sodom som ett thrash-band men deras första ep In the Sign of Evil från 84 låter enligt mig mer modern black än både Hellhammer och Bathorys debut. Även deras första fullängdare Obsessed by cruelty är också värd att nämnas, mer thrashig i låtstrukturerna men riffen är ungefär samma som Hellhammer/Celtic Frost...
Måste tillägga att Mayhems debut Deathcrush (som jag hörde först igår, dessa trådar är inspirerande) låter EXTREMT mycket som Sodoms Obsessed by cruelty...
Southis, jag de är tajt :)
???
Alltså vet nån nån bra Black metal UTAN blast beats? Blast beats blir skittrist i längden. Alltså typ som Burzum som jag började lysssna på idag. Han kör säkert mer blastbeats på nån låt men iaf de jag ahr hört gör han inte det..
åfan, trodde det bara fanns hiphopare här på whoa men opeth uppskattas hårt, älskar deras musik mickael åkerfeldt vet verkligen hur man gör musik intrumentalt
man ska inte supporta sånna monkeyz
Varg har ju slagit helt om nu...för tillfället, om man ska tro hans senaste krönika, så är han misantrop och funderar på att springa ut i skogen och gömma sig tills han dör. så fort han blir frisläppt vill säga..
och så vill jag såklart rekommendera
Aeon ,bättre dödsmetal finns inte!
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Mayhem och Darkthrone var ju Death Metal band först..sen när "Death" blev för "kommersiellt" bytte de till "Black"..Mayhems första fulllängdare "Deathcrush" är ju att räkna som death iallafall, speciellt om man ser till texterna. "De Mysteriis Dom Sathanas" är ju däremot klart Black Metal med satanistiska, mörka texter.. Angående Varg så tar han ju avstånd från Black Metal nuförtiden..han tycker att musiken har tappat sina ideal..
okej, den döda dödsmetaltråden
haha ja verkligen :S kom igen nu :D
???
för att återgå till ämnet: några bra Death Metal-skivor: Entombed- Left hand path Obituary- slowly we rot Dismember- like an everflowing stream Morbid Angel- altars of madness Autopsy- mental funeral Death- Leprosy Bolt Thrower- ...for victory Carcass- reek of putrefaction Unleashed- shadows in the deep sen orkar jag inte namedroppa längre
dismember - where ironcrosses grows har ett par jävla goa låtar med..
???
mazanovich:Du har suverän smak, samma favoriter som jag bortsett från att jag gillar Carcass "Symphonies of sickness" mer än "Reek..."
Cryptopsy är death oxå. Men Dying fetus klassas de mera som gore eller?
Hmja ?
Defleshed skall oxå nämnas, det är götta det :)
???
Hurdå?
Cannibal Corpse - Live cannibalism (!!!!!!!!!)
Jag finner inga svar, det finns inga svar!
power är ju fan helt kass :p
???
Cannibal Corpse - Eaten Back To Life (En av dom bästa skivorna som någonsin gjorts enligt mig) Obituary - Cause Of Death Behemoth - Demigod som nån annan nämnde, sjukt bra! Sen har jag fastnat som fan för Grindcore på senare även fast jag för något år sen sa att jag aldrig skulle kunna lyssna på det tack vare deras pigsquels, men idag sitter jag här som besatt. Job For A Cowboy från samma bolag som Cannibal Corpse, helt jävla underbara. Så sjukt tekniska och deras lågfrekventa "Boom"-ljud ger sån jävla känsla av röj i början på verserna och refrängerna. Låten "Kneedeep" är så sjukt jävla bra. Länge sen jag kände såhär om ett band. Annars så är Black lite mer favorit än döds men jag har lyssnat på CC sen jag var 5 år så det är ingenting som nånsin kommer lämna mig.
Worship Nothing Studios :Inspelning, mixning, mastring, design, musikvideos m.m:
http://www.wnstudios.se
skitsystem fick ju recensionen "årets metalplatta" för stigmata. gött. annars är gadget bäst i hela världen, fast det är väl å andra sidan grind kanske. och splitter också
http://www.kommandot.se/wp/
jag ska ha en whoaträff med wall of death i tanto på lördag, det blir jag och crunk_dude o massa annat folk, kom o mosha med oss
skriv kort, helst inte alls
hmm, vilka band spelar på tanto?
???
det blir väl lamb of god och finntroll och napalm death och hela den grejen
skriv kort, helst inte alls