I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vilken musikstil är det?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-11-21 16:32

vilken musikstil är det?

satt här och klurade och jag kunde fanimej inte placera the streets i något musik"fack". så nu frågar jag världens mest musikkunniga (host host!) grupp människor (alltså er). vilken musikstil hör mike skinner aka the streets till?

UK

2005-11-21 17:00
Spoken Grime om det nu finns en sådan kategori
Shooo bree

2005-11-21 17:33
Killen är väl i princip självaste definitionen på 2-step och brittisk Garage?
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth

2005-11-21 17:43
Det är ju inte Grime iaf. Jag skulle säga en blandning av Spoken word, hiphop, drum n bass å Electronica.

Eller så vet inte jag vad jag pratar om alls....
Först Jesus, sen:

Hiphop, Soul, musik!!

2005-11-22 00:57
kalcidis
Killen är väl i princip självaste definitionen på 2-step och brittisk Garage?

Verkligen inte! Kan nån hjälpa mig att förklara hur fel detta påstående är? Jag orkar inte, jag måste gå och lägga mig...
don't get chumpatized

2005-11-22 01:56
mike skinner sa i en intervjuv att dom var garage
hej.

2005-11-22 11:32
kalcidis P21
Är du säker på att du inte bara hittar på nu?
Shooo bree

2005-11-22 11:36
brittisk rap är Klashnekoff och liknande.
men jag har klurat lite och tycker fr.o.m nu att the streets spelar garage. bra då var det bestämt :D!
UK

2005-11-22 11:38
the streets är pubrock!
http://wifebeaterlove.blogspot.com

2005-11-22 14:47
ralf
mike skinner sa i en intervjuv att dom var garage

Jag menar inte att The Streets inte alls är uk garage, han har helt klart en del gemensamt med den scenen. Vad jag protesterade mot var att säga att han var definitionen av uk garage och twostep, det skulle ju betyda att hans musik är ett typiskt exempel på hur uk garage låter, och det är den INTE.

Den är en väldigt udda variant av uk garage, nånstans långt ute på kanten, där det flyter över i brittisk hip hop och spoken word.

Så skulle nog jag sammanfatta det.

Och snälla säg inte "dom" när man pratar om The Streets. Det är bara EN person, trots att artistnamnet kan låta som att det skulle vara flera.
don't get chumpatized

2005-11-22 18:29
Men herregud, din fjärt. Jag sa i princip definitionen då han kommit att representera just den här genren för en hel del människor som inte är insatta.
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth

2005-11-22 20:35
"fjärt!"
Gud så otrevligt sagt.

Jag tycker fortfarande att det är sjukt fel, trots att du skrev "i princip definitionen" och inte bara "definitionen". Det är ju ingen större skillnad direkt.

Jag anser ju alltså att han snarare är så långt man kan komma ifrån garage och ändå fortfarande ha nånting med det att göra.
don't get chumpatized

2005-11-22 20:51
DonRuba; Fjärt är iofs den mest oseriösa förolämpning som kan sägas. Men om man frågar den gemene mannen om UK Garage/2-step och han svarar The Streets, Kano eller Dizzee Rascal är inte de grupperna då det som folk har som sin definition av genren? Jag påstår inte att han uppfyller alla genrekonventioner med sin musik eller är den definitiva definitionen.

Eller vaffan ... jaskiteri faktiskt. Om detta var ditt problem med mitt uttalande så kan det väl få fortsätta vara det. Ja, han ÄR hela genren i sig själv.

2005-11-22 21:22
Jag har ingen jävla aning om varför du lackar ur och inte kan föra en diskussion, men det är väl ditt problem. Jag antar att jag helt enkelt får ignorera det och fortsätta att resonera civiliserat.

Det verkar nu alltså som att vår åsiktskillnad mest beror på att vi har olika åsikter om hur man ska definiera vad som är typiskt för en genre, snarare än att vi har olika åsikter om hans musik egentligen.

Jag tycker inte att man kan utgå från hur folk som inte har nån större koll använder ordet. Vad är poängen med det? De vet ju inte vad de pratar om? Jag skulle ju inte fråga min farsa om jag ville ha en definition av vad som är typisk hiphop. E-Type är ju inte typisk hiphop, även om min farsa kanske skulle tro det. "E-Type rappar ju, och han är ju populärare än alla små undegroundrappare du kallar hiphop, då är det ju han som är mest typisk för hiphopen", kanske han skulle argumentera. Skulle inte han ha fel då? Jo. Helt jävla fel.

Sem måste jag också påpeka att det är ÄNNU mer fel att kalla det för twostep än för garage. Garage är en betydligt bredare genrebeteckning än twostep, twostep har en väldigt karakteristisk typ av rytmik och låter det inte så så är det helt enkelt inte twostep. Twostep kan sägas vara en specifik typ av garage. Inom garagen har det utvecklats en mångd undergenrer som ligger ganska eller till och med mycket långt ifrån varandra, som twostep, speedgarage och grime. Så kan man väl säga, lite förenklat. Och visst kan alla artister du nämnde på sätt och vis sägas vara garage, men inte speciellt typisk garage. Det man däremot inte kan säga alls, som bara är helt FEL, är att påstå att de är twostep.

Bla bla.
don't get chumpatized

2005-11-22 21:30
Bla bla bla. Bra sammanfattning. Jag misstänker att jag lackade för att du kom med en skitsunkig mästrande attityd i början till något som är fel enbart beroende av hur du tolkade vad jag skrev. Ungefärligt som att du försöker få fram en poäng endast för att påvisa att du är beläst på ämnet. Fattig poäng på ett fattigt resonemang liksom. Tyvärr.

2005-11-22 22:35
R2D2: Garage är det som Larry Levan spelade på klubben Paradise Garage, därav namnet garage. Hur man särskiljer det från house exakt vet jag inte riktigt. Sen finns det UK garage, det är nåt annat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-22 22:48
R2D2:

"Svara mig i stället för att mästra varandra med bullshit."

hahahahahah hahah fett bra sagt hahaha
OLAGLIGA WRITERS....BULLZ-EYE....GLOW........

2005-11-22 23:52
Okej, om jag förstår det rätt så tror du att jag avsiktligt tolkade dig fel bara för att du skulle verka okunng så att jag skulle kunna visa mig kunnig?

Du kan inte tänka dig att det var så att jag oavsiktligt tolkade dig fel, och att jag alltså inte på nåt sätt försökte verka spännig utan bara ville rätta det som jag tyckte verkade vara fel?

Jag tycker att det har blivit ganska tydligt att det var så det var, så varför fortsätter du vara otrevlig?
don't get chumpatized