I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-10-28 20:01

genesis

nån mer 'n jag som diggar dom? dm är ju fan sjukt bra!! jag ahr aldrig börjat lyssan på dom tidigare för jag trodde att dom lät som Yes, vilka jag hatar. Men dom är ju skadat bra. Särskilt love skivan Seconds out, även om det itne är Peter som sjunger på den. Men Phil sjunger ju typ exakt likadant ändå. Och den är fet också eftersom att både Bill Bruford och chester thompson spelr trummor på den.

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-10-28 20:04
genesis e coola som fan
http://www.sthlmmd.se

2005-10-28 20:09
Genesis är bra grejer.
Visst har de lika röster... men jag skulle inte påstå att de sjunger exakt likadant.
Sätter Peter Gabriel bra mycket högre än Phil Collins, utan att för dess skull tycka illa om den sistnämnda.
Mike Rutherford är ju en riktigt trevlig gitarrist dessutom :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2005-10-28 20:38
tur också att man har en pappa som äger alla skivor genseis har gjort. (föruutom deras sellout skit möjligen)
Just born to die

2005-10-28 20:38
men dock är min skivspelare trasig så jag kan itne lyssna på dom.
Just born to die

2005-10-28 21:00
Åh kan du inte lära mig hur man blir lika häftig som du? :D

2005-10-28 21:55
nej. tyvärr. Han äger förövrigt samtliga Yes skivor på både LP och CD. Lite mobbat att skryta om sin pappas skivsamling.
Just born to die

2005-10-29 10:46
hur mkt har du hört? Mer än dom 34 sekunder du lyssnade på min mp3 i torsdags alltså?
Just born to die

2005-10-29 12:22
najs det visste jag inte. Vilka skivor var det? tanka typ The lamb lies down on broadwy. btw, du hatar ju alla låtar som är enkla, då borde du älska genesis.
Just born to die

2005-10-29 17:30
förövrigt beställde jag just Foxtrot, selling england by the pound och en till skiva.
Just born to die

2005-10-29 17:32
Lite mobbat att skryta om sin pappas skivsamling.

jo.lite.
•pave paradise•

2005-10-29 17:44
Helt sjukt bra, favoriter är:
Abacab
Congo
Tonight, Tonight, Tonight
Land of Confusion
Invisible Touch
Jesus He Knows Me
My Louis slippers, polo top
linen shorts so my balls dont get hot

2005-10-29 20:14
Tycker själv att yes är betydligt bättre, Genesis (i gabriel-upplagan) känns för teatraliska och dramatiska för min smak. Genesis med Phil Collins på sång är så långt ifrån sånt jag uppskattar som det går att komma så de vill jag inte uttala mig om...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-29 20:16
Måste poängtera att jag menar 70-tals Yes som gjorde skivor som Fragile och Close to the edge, inte töntarna som gjorde Owner of a lonely heart (vet att det är samma band men det låter fan inte så)...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-29 22:54
men 80tals gensis då? fetare sellout finns väl knappt?
Just born to die

2005-10-30 06:02
Det står mellan dem och 80-tals yes. I princip vartyenda gupprockband var sell-outs på 80-talet utom King Crimson och Captain Beefheart...

2005-10-30 10:19
king crimsons 80-tals skivor är jääävligt hårda. Skummare skivor finns ju knappt. Apporppå sellouts, Eric Clapton. Snacka om att liksom förstöra för sig själv. Han är den obestridde gitarrguden och ändå börjar han göra massa smöriga radiopop låtar.
Just born to die

2005-10-30 11:13
Finns inte skummare musik i allmänhet än King Crimson :)
Ruggigt bra grejer! Robert Fripp är en gammal favorit dessutom.

Håller för övrigt inte med om att Clapton skulle vara den obestridde gitarrguden, visst är han en otroligt skicklig gitarrist med en enorm dos känsla, men i mitt tycke finns det ett antal gitarrister som slår honom på fingrarna.

Det var ju hur som helst inte det tråden handlade om ^^

2005-10-30 15:04
fantalight, men grabben, odla könshår innan du sitter och säger vilka som är "real" inom en viss genre vars tid du inte ens har upplevt.

2005-11-01 18:39
Man kan väl bara konstatera att tidiga Genesis och Yes är två grymma grupper. Det är svårt att hitta något liknande idag.

Jag har dock gjort det.

Blev helt lyrisk när jag hörde "The Watch". Låter som Genesis i tidig ålder, men ändå med en viss utveckling.

Finns det nån mer som hört dem ?

2005-11-04 00:10
BossHogg
Låtarna du nämner är ju bara Genesislåtar som kommit till efter att de blev ett mer kommersiellt band.

Gillar du inte de äldre alstren så tycker inte jag att du skall yttra dig om vad fantalight ska tycka.
Kan man inte gilla äldre musik om man är yngre ??
Förklara dig !

2005-11-04 00:22
wiseguy: Självklart är det de mer kommersiella låtarna. Det är det typiska 80'tals soundet med Phil Collins som sångare istället för Peter Gabriel. Är de inte bra för att de skulle vara kommersiella?

Klart man kan, men tyckte hans påstående var en aningen magstarkt.

2005-11-04 00:31
Själv tycker jag de mer kommersiella genesislåtarna är rätt tråkiga, med några undantag.

Den enda riktigt bra Genesisplatta med Collins som sångare, enligt min mening, är Wind and wurthering.
Den är mer som de äldre plattorna i sin utformning.

2005-11-04 00:38
Som sagt, beror ju på vilket sound man gillar.
Är en stor fan av Phil Collins soloalbum, med låtar som: Sussudio, Easy Lover, Something Happened On The Way To Heaven, If Leaving Me Is Easy etc. och de påminner mkt om det senare och "kommersiella" Genesis.

2005-11-04 00:42
Jag har en del Collins också, men han är inget jämfört med Gabriel, tycker jag. När han kommer med ett nytt album får jag nästan rysningar.

2005-11-04 00:51
Så vad har vi kommit fram till?

2005-11-04 18:37
Jag tycker att phils sångprestationer på Seconds out spöar allt studiomaterial med Gabriel. Jag har aldrig hört Gabriel live, men det är som att Phil lever sig in mkt mer i musiken än vad peter gör. Jag menar jämför Suppers ready på Seconds med studioversionen på Foxtrot.
Just born to die

2005-11-04 21:06
Jag har kommit fram till att BossHogg har världens sämsta musiksmak... 80-tals phil collins, jösses...

2005-11-04 21:25
Han tycker säkert att Eric claptons 80-tals smörpop låtar är skitbra också.
Just born to die

2005-11-04 23:48
Sätter som sagt Peter Gabriel en bra bit över Phil Collins på alla punkter.

2005-11-04 23:59
fantalight
Den första Genesisplatta jag hörde var faktiskt Seconds out.
jag är så att säga uppvuxen med den.
När jag sen hörde orginalen på låtarna på de tidigare skivorna så kände jag precis som du. Det är nog de bästa sångprestationerna Collins gjort.
Trots detta gillar jag Gabriel mycket bättre. Gillar hans musik bättre helt enkelt, men som sagt, wind and wurthering är grymt bra.
Ok, snackar en del mot mig själv, men vad tusan, när det gäller smak så är inte allt lätt att förstå.

2005-11-05 00:02
fantalight
Förresten, hur kan du hata YES när du älskar Genesis. Det fattar jag inte.
Relayer med Yes är den bästa platta som någonsin gjorts.
Jag har säkert lyssnat på den 500 gånger. Lika bra varje gång.

2005-11-05 04:12
Relayer är GRYM!!! Synd bara att alla Yes vokala partier (inte så många som tur är) sabbas av Jon Andersons fjolliga röst och sunkiga 70-tals melodipop (tänk Supertramp...). Deras instrumentalpartier (framförallt på Relayer och Close to the edge) är nästan i klass med King Crimson... Själv tycker jag dock att Fragile är den bästa plattan, bara bra låtar som inte känns smöriga...

2005-11-05 11:07
wiseguy5 P44

dom är jobbiga att lyssna på. Ok, hata är nog ett felaktigt ord. Jag lyssnar på dom lite då och då faktiskt. Jag misstänker dock att jag typ nästa år kommer älska dom. Bara att se utvecklingen

Först började jag lyssna på Pink Floyd
Nu har jag börjat lyssna på Genesis

Yes komemr ju naturligt efter det.
Just born to die

2005-11-05 16:34
hur kan man hata Yes?

nursery cryme like whoa!
12.

2005-11-05 16:39
genesis=medelålders gubbe med volvo.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2005-11-06 14:09
Enola:80-tals Genesis ja. Peter Gabriel med en stor blomma på huvudet känns inte särskilt Volvo...

2005-11-06 14:34
idag har jag lyssnat jävligt mkt på foxtrot.
Just born to die

2005-11-06 14:35
den bästa låten är fan det lilla gitarr mellanspelet före suppers ready.
Just born to die

2005-11-07 00:43
Jakob
Det jag bara älskar med Relayer är just kontrasten mellan de rätt svåra partierna och det obeskrivligt vackra i balladpartierna.
Till skillnad från dig har jag alltid älskat Jon Andersons röst.

fantalight
Hoppas du kommer in i den äldre Yesmusiken. Du kommer att ha många otroliga ögonblick framför dig.

2005-12-14 22:06
wiseguy5 P45

nha, pallar inte yes. ok, sound chaser lyssnnar jag på ibland då jag vill bli imponerad. Men jag tycker fortfarande att gensis är bättre.

jag äslakr att draupp gmla trådar.
Just born to die

2006-03-05 21:50
min gamla tråd rewievas nu.

Min favvoskiva är utan problem selling england by the pound.
Just born to die