I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Indiepop/rock? nån mer än jag här?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-10-27 23:47

Indiepop/rock? nån mer än jag här?

Tja.
Nån som känner sig träffad när jag säger:
Maximo park
Bloc party
Arctic monkeys
We are scientists
Kaiser chiefs
The Kooks
Super furry animals?

Eller jag ensam på whoa att lyssna på detta? :P

2005-10-27 23:49
Hörde Kaiser Chiefs - I predict a riot på radion idag. Den var det bra ös i
Kuken mina damer är ingen leksak, det är en smaksak

"You´ll never walk alone" Liverpool FC

2005-10-28 01:29
haha jävla nme musik du lyssnar på :)
ja jag finns här också...
babyshambles
maximo park
kaiser chiefs
är mysiga.

2005-10-28 01:40
Jibril P20

hehe jaafan!
Tack för att du finns ;)

2005-10-28 01:55
Gillar Bloc Party skarpt. Kan droppa lite annat som skulle kunna tänkas vara indierock/pop.

The postal service (skön "electroindiepop")
Belle and Sebastian (underbar mespop)
My Bloody Valentine
Hüsker Du
The Arcade Fire
Broken Social Scene

De flesta känner säkert till de här banden men..riktigt bra musik ändå.
Still in the bridge

2005-10-28 02:40
*räcker upp handen*
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2005-10-28 08:32
callecuttar: Lucid här på whoa älskar alla band du nämnt, snacka med honom :)
•pave paradise•

2005-10-28 12:25
Indie är det nya hiphop. Och jävla Kaiser Chefs skitindie är det tråkigaste av allt. Överskattade Bloc Party också. Tråååk.

Istället:

Animal Collective
Architecture In Helsinki
Bear QuartetThe Embassy
Clap Your Hands Say Yeah!
Patrick Wolf
The Embassy

2005-10-28 13:12
Arctic Monkeys!!!!
Ska spela 'Mardy Bum' på repeat i resten av mitt liv.

Tja.

2005-11-23 23:01
Clap Your Hands Say Yeah!, haha deras artist namn lät inte lite gay. nämen, wolfparade är bra. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-23 23:16
Eksem

alltså, indie

är det verkligen det nya hiphop? som i det nya svart typ. indie länns lite gammalt ändå, det gick ju under innan mettan. beror ju iofs på vad man menar med indie

och angående animal collective, har hunnit igenom första låten på skivan, och hallå liksom. vad är meningen? jag blir bara knäppare och knäppare, inte bra knäpp utan förvirrat knäpp
"Gasswand´ da koroban Waha!!!"

2005-11-23 23:39
Lyssna på Rooney! Snuskigt bra rockpop
"Don't schsch me motherfucker"

2005-11-23 23:46
More-10

Är inte Mettans död det bästa beviset på att indie inte längre är en liten angelägenhet? Och dessutom, ponera följande:

Indie Rave på Street. Tusentals indieungar som dansar efter Terry Ericssons pipa. Det FANNS inte ens så många indieungar för fem år sedan.

Disco Bravo flyttar till Riddarkällaren. Alltså, Mettans gamla publik, Mettans gamla resident-DJs i Mettans gamla lokaler på Mettans tider med Mettans inträde. På fredag. Nostalgi eller katastrof? Jag stannar i vilket fall hemma.

Indie känns gammalt för de som var med redan innan Soundclash flyttade till Odenplan, och det är ju de som gått vidare och håller på att bilda någon slags ny scen ihop med de gamla rave-ungarna, som hänger på Kilotin och Neat.

Men de nya ungarna, som fyllde 18 förra året, de är långt fler än de som är 25 nu någonsin var.

Och Animal Collective är bara en del av min allmänna "muppig pop"-period. Det är CP-krångligt och jobbigt, och hur roligt som helst. Men nej, jag begriper inte ett dugg ;)

2005-11-24 00:32
Glöm inte mig men jag är bara indie i smyg ;)
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2005-11-24 00:32
Man får inte glömma Teengae Fanclub
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2005-11-24 01:42
Bright Eyes
Felt
Interpol
Deathcab for cutie (har inte riktigt riktigt hajjat hypen dock)
Pavement
The smiths
Neutral milk hotel
Ed Harcourt
kings of convenience
Johnossi
Franz Ferdinand
The Strokes
The Libertines
Babyshambles
Black Rebel MotorcycleClub
The Unicorns.

Osv osv.
Jag är egentligen inte hiphop.

2005-11-24 01:52
lets be honeys
Ackustisk pop. Gillar ni inte pop, skit i att gå in på länken. Jag gillar detta som fan. Sköna texter och skönt plinkande på gitarren. Väldigt pop helt enkelt.

2005-11-24 02:17
Pixies!!
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!

2005-11-24 10:55
Lite tråkigt att se många som nämner Babyshambles men inte Libertines.
You love New York / But New York don't love you

2005-11-24 14:28
du som gnäller på kaiser chiefs!, har du sett dom live? fanstastiska!

2005-11-24 15:34
Jag ser inte poängen med att köpa skivor med band för att de är bra live, om låtarna ändå är lika roliga som könssjukdomar. Dessutom fick inte Stockholmskonserten nyligen särskilt gott omdöme av bekanta som var där. Fantastiskt var knappast ordet som kom ur deras munnar. Snarare saker som "jävligt Happy Manday-känsla på publiken" och "jag är så trött på 90-talet".

2005-11-24 17:13
heavy

Helt klart. Snarare borde folk lyssna på vad jag säger.

2005-11-24 17:57
Att ingen nämnt Pipettes är ju bara ett tecken på att ni aningen inte har koll alternativt inte har någon smak.
"Dekker var en notorisk mytoman som berättade en massa lögner om sin sociala bakgrund och sin utbildning."

2005-11-24 18:20
dcfc duger minst sagt i krig! the embassy är ungefär lika bra som tta, det vill säga urusla.
baeng

2005-11-24 18:41
Eksem

Indie rave är ju galet, världens längsta kö och hur många under-tjugo-nånting-tjejer som helst... nästan så man känner sig snuskig och gammal

hade tänkt prova på disco bravo på riddarkällaren, jag menar på mondo var det ju horribelt. obligatorisk garderob som dom placerat högst upp i huset. smart

men det kanske är sant som du säger, kilotin är det nya mettan... fast lite svettigare och med lite mer strob

made_in_japan

är det inte lite så, att gillar man dom ena gillar man dom andra, och vice versa. men menar du på fullaste allvar att dom är urusla? dcfc kanske duger i krig, medan tta och embassy funkar i fredstid

2005-11-24 18:42
arctic monkeys är just nu världens mest överskattade band. förlåt, men DOM ÄR SÅ JÄVLA KASSA OCH KAN INTE ALLA BARA SLUTA SPELA DEN DÄR JÄVLA LÅTEN NÅN GÅNG!
jag tar tillbaka allt jag skrev

2005-11-24 19:58
More-10

Alltså håller du med mig? :)

Själv skulle jag lägga pengarna på den där New York-festen på Kulturhuset (fucking Tim Sweeny och Smif n Wessun i samma hus, samma kväll! Crazy!), men jag har magkatarr och kan varken dricka eller röka, och det är som bekant 80% av nöjet med att gå ut, så jag stannar hemma och spelar in samlingsskivor med Lisa Nilsson och Christer Sandelin istället.

heavy

Så länge de jag refererar till är min lilla klick smakelit borde jag komma undan med det. Men hey, om du gillar stagnerad britpop ska jag inte hindra dig. Det är det många unggubbar som gör.

made_in_japan

TTA är för pöbeln, The Embassy är för finsmakarna. Jag är hopplöst töntig och gillar både och. Men jag tycker DCFC är väldigt överskattat, och då är jag ändå kär i Adam Brody.

2005-11-24 20:13
Eksem

såklart jag är med dig ;)

jag vet inte, men den där new york-grejen kändes inte så himla hipp... mettan-nostalgi it is

och lisa nilsson går ju an, men christer sandelin?

2005-11-24 20:25
More-10

Det är ganska töntigt att det är nån slags MTV/Nokia/Metro-gala eller vad det nu är, men kom igen, Tim Sweeny! När han var på Marie Laveau är det bästa jag varit på i år i klubbväg. Sen är ju liksom Kilotin, Smif n Wessun och Black Moon bara bonus. Och det är en sjuhelvetes jävla bonus, liksom.

2005-11-24 20:36
Just ja, angående Sandelin. Kom hem till mig så dricker vi billig cava från sydspanien tills det bubblar ur hårbotten på oss och sen spelar vi Hon har ett sätt på repeat. Sen kommer du hajja :)

2005-11-24 20:48
kan man refusera ett sån inbjudan? men om det är sandelin som skrivit den tar jag tillbaka allt ont jag sagt om honom

2005-11-24 20:59
Heartbeats av José Gonzales är ju en sjuktskön låt..
sen är inte mark kozelek och damien rice så dåliga heller
.:SEX, DROGER OCH DANSBAD:.

2005-11-24 23:13
Jo, har snöat in på indiepop på senaste tiden... Bright Eyes, Death Cab For Cutie, Nada Surf, Bloc Party, Interpol osv
"Today is the tomorrow that you should have feared yesterday."
- Pitch Black

2005-11-25 06:26
heavy

Jag trodde vi pratade om Kaiser.

tompabompa

Vad är landsortsindieattityd? Jag föreställer mig 50 Hertz. Alla indieungar som flyttat in till stan från landet som jag hängt med gillar 50 Hertz.

2005-11-25 14:25
meandyoursister

Ja, de är fan tråkiga, men jag fick så bra vibbar först (värst vad man kan bli lurad av bra bandnamn), men det räckte inte särskilt länge.

2005-11-25 15:20
Väntar spänt på Carl Barats Dirty Pretty Things album.

2005-11-25 17:53
hey_ P17
Du är nog den enda jag har träffat som jag vet lyssnar på Wolf Parade, förutom jag då. Jag gillar dom skarpt!

2005-11-25 18:05
Wolf Parade är ganska bra, Dear Sons And Daughters Of Hungry Ghosts är min favoritlåt på skivan.

2005-11-25 20:22
Lukie

Samma här!
You love New York / But New York don't love you

2005-11-25 20:33
tompabompa

"Om ett halvår kommer inte Tiefschwarz, Marie Laveau, Tomas Anderson och The Embassys lamullströjor kännas lika spännande längre och då kommer du att vara sjuuukt nere med bulgarisk crunk eller vad som nu kommer att vara hett om sex månader."

Givetvis. Jag ser förstås inget som helst problem med att jag bara gillar ny musik och tröttnar skitfort på allting. Det är ingen obstinat wannabeattityd (sån är jag också proppfull av, men det tar sig helt andra uttryck) utan bara ett förhållande till musik som jag är väldigt nöjd med. Vissa människor letar efter tidlösa klassiker. Jag hatar tidlösa klassiker (nej det gör jag inte, jag gillar Rolling Stones och Beatles gamla skivor jättemycket). Jag vill att musik ska vara färsk! (min åsikt om TV-spel är märkligt nog den motsatta) Det har dock ingenting med mina anspråk på att vara smakfacist att göra (jag är en mycket dålig smakfacist förresten). Det är mest en restprodukt av att ha vuxit upp under en tid där av/på-attityden drevs till sin allra löjligaste spets, på fullt allvar.

Eh, vad jag egentligen vill poängtera ut är att jag inte medvetet anpassar min smak efter vad som är hippt för tillfället. Det sker snarare undermedvetet.

2005-11-25 23:14
Det är ingen som hittar en i den tryggaste vråen (pojkrummet) lyssnandes på indiepop, kom igen stå upp för det men ligg kvar där ni är!

2005-11-25 23:22
Det kanske blir som man säger det blev med disco-eran, de stora skivbolagen hoppade i och satte båten i sank.

även trots att det här med stora skivbolag inte stämmer in med begreppet indie, kan ni väl ändå föreställa er.

(tänk idol2006)

nu är jag rädd att jag tog i (med tidigare inlägg med)

2005-11-25 23:32
More-10 P20 - haha "fredstid", ja där fick du onekligen till det.. japp jag tycker dem är urusla, på fullaste allvar. och då har jag ändå gett dem båda rejäla chanser. och jag lyssnar ändå på pop. eller ja, om man nu ska kalla det pop. alla har ju så jävla specifika och sjukt utvecklade genrenamn nu för tiden så man har ju ingen koll längre..

Eksem - haha, adam brody är min GUD, mitt ALLT. jag höll på skita på mig av lycka när jag hörde att han också gillar dcfc.
men faktum återstår; embassy och tta är dåliga.
baeng

2005-11-26 01:08
Sufjan Stevens, The Decemberists, Iron & Wine, DCFC, The Ladies and Gentlemen, The Tenderfoot, The Bravery, Eels.

Är dock inte lika sjukt "In The Know" som vissa här inne. Gillar bara musiken.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause

2005-11-26 11:12
made_in_japan

och jag tycker dcfc är tråkiga, men vi kanske kan vara kompisar ändå?

2005-11-26 13:21
More-10 P20 - always! *bryter kompishjärta*
baeng

2005-11-27 02:10
haha tompabompa och eksem är så söta, dom vill egentligen fråga chans men vågar inte... :)

2005-11-27 14:39
made_in_japan

fint, då är jag nöjd