I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

första metalgitarristen?

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-10-21 22:43

första metalgitarristen?

asså jag har funderat. Brian May måste väl vara den första föregångaren till metalgitarrister? Nej, Queen är verkligen inte metal. Och kom itne med nå skit om att "Iommi är den först" eller nåt. Alla hans solon (på alla skivor före typ 78 iaf) är ju blues solon. Sen så är det väl Eddie Van Halen som har utvcklat typ hälften av alla moderna metalgitarrtekniker?

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-10-21 22:44
vad jag menar är,at Queen int espelar metal, men Brian may är ju metalgitarrist.
Just born to die

2005-10-22 15:03
Hur du än vänder och vrider på det kommer de flesta att se Tony Iommi som en av de absolut viktigaste gitarristerna för meta, punkt.
Look with your own eyes - See with your own mind

2005-10-22 15:14
Det sägs att begreppet "heavy metal" (vilket var den första formen av metal i musiksammanhang) uppkom när en New York Times-recensent beskrev ljudet av the Jimi Hendrix Experience som "like listening to heavy metal falling from the sky". Såvida inte detta är en modern myt, måste Jimi Hendrix alltså vara den första metalgitarristen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-22 16:20
ni fatta rju inte. Iommi är blues gitarrist i grunden även fats han spelar heavy metal. Jimi Hendrix är ju om någon en blues gitarist.
Just born to die

2005-10-22 16:38
Och? Heavy metal utvecklades från blues.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-22 16:45
För övrigt måste du skilja på att inte förstå och att inte hålla med.

2005-10-22 17:20
och, spelar någon utav er gitarr? Annars kan ni ju omöjligt förstå någonting av det hela. Plus, det är skilllnad på metal och hårrdrock.
Just born to die

2005-10-23 02:01
fantalight:
Om Jimi Hendrix var den första att kallas heavy metal, måste han enligt definition ha varit den första metalgitarristen, för oavsett hur metal låter idag, började metal som en utveckling av bluesrock. Den som myntade begreppet heavy metal kan omöjligt ha haft fel.
Man behöver inte spela särskilt mycket gitarr för att förstå musikhistoria och helt vanlig logik, pojk. Att säga att Jimi Hendrix inte var metalgitarrist är som att säga att Picasso inte var kubist och Adolf Hitler inte var nazist.

2005-10-23 10:01
men vissa människor tycker att heavy metal är sak som hårdrock eftersom att det är så i Usa och england
Just born to die

2005-10-23 10:04
men om jag formulerar om frågan då som jag menade från början:

Vem var den första meetalgitarristen som spelade helt utan tydliga bluesinfluenser?
Just born to die

2005-10-23 11:33
fantalight P15

Jag har spelat gitarr sen du var ungefär 2 år gammal. Själv då?

2005-10-23 11:54
min farsa anser även han att Brian may är den första metalgitarristen. Och han har spelat i 30 år.
Just born to die

2005-10-23 11:59
George W Bush anser att Irak hade massförstörelsevapen.
Och han har sysslat med politik i jättemånga år!

2005-10-23 12:02
iofs. Men jag ändrade ju frågan.

du har ju också rätt. För jag formulerade frågan fel. Jag menar ju den första metalgitarristen som spelar helt uten blues influenser.
Just born to die

2005-10-23 12:05
Handlar mer om att vad din pappa anser inte riktigt kan backas upp med att han har spelat gitarr i 30 år, han kan ha precis lika fel för det.
Och att Brian May skulle spela helt utan bluesinfluenser? Skojar du med mig?
Lyssna på Brian May and Friends - Star Fleet Project.

2005-10-23 12:37
lyssna på queen - bicycle race då? 1,25 minuter in i låten ungefär. Eller queen - killer queen? Eller på Dont stop me now?
Just born to die

2005-10-23 13:22
metall är ballast när man blandar in bluesgrejjer med astunga distmattor ju. hehe, offtopik kanske. men sludge/doom snubbarna vet hur man gör:) iommi också...
Better active today than radioactive tomorrow

2005-10-23 18:14
fantalight P15

Hur kan du så fullständigt missa poängen?
Försöker du påstå att precis allt Tony Iommi spelar är ren blues?

2005-10-23 18:19
nej. Självklart inte. Hans riff är definitivt metal. Men inte hens solon.
Just born to die

2005-10-23 18:19
han är fö världens bästa riff gitarrist enligt mig.
Just born to die

2005-10-24 09:51
Jag fattar vad fanta menar men jag skulle nog säga Ritchie Blackmore istället...

2005-10-24 10:54
jo. Jag kom på det igår när jag såg ett deep purple coverband.
Just born to die

2005-10-24 13:03
Lyssna på Mark Knopflers andra gitarrsolo på Dire Straits låt Zultans of swing.
Skämt åsido är det väl faktiskt ett ganska känt faktum Hendrix var först.
////