I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Börja lyssna på elvis (och blues/rock)

Övrig musik - Rock, pop & annat

2005-10-20 17:25

Börja lyssna på elvis (och blues/rock)

Jag kör på den här rock/blues perioden och vill utforska den här genren och tycker att jag oundvikligen kommer till elvis presley och saker i den stilen.
Jag vet dock inte var jag ska börja. Speciellt då jag letar upp elvis på "musikkällan" och får upp typ 10 sidors listor att välja och vraka på utan att såhär på direkten ha någon kunskap. Så jag undrar om nån här har ett bra tips på nån skön samling eller någon skiva som speciellt utmärker hans bluesigare stil.

Annars uppskattas förslag på ytterligare artister i genren blues rock. Folk med skills på munspelet, gitarren eller särskilt roliga/intressanta lyrics är också uppskattat ;).

tack

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-20 19:44
ett tips är J J Cale
I was surrounded by powerful entitys of angelic emergence

2005-10-20 20:45
B.B King

2005-10-20 21:09
Ten Years After lyssnar jag mest på just nu. Elvis är typ jättelångt från blues. För lite klassiskt Ten Years After, tanka Im Going Home live at woodstock. Han är skillad på gitarren. Annars är Yardbirds jävligt feta. Och Typ John mayall.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-10-20 22:58
sister.
mm... nej
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-10-20 23:05
yardbirds har jag redan lyssnat på, de e grymma, särskilt när page hoppar in.

mjo elvis är fortfarande pop om de e det ni menar i jämförelse med alla hardcore noggers från slummen ;). men kom igen man hör ju att han har bluesinfluenser av alla fd svarta låtar han snott. det är därför som jag tänkte lyssna på han. trots att det e pop så kommer ju mainstream männskorna att relatera till hans svarta influenser.

2005-10-21 02:37
Finns ju sjukt mycket inom den genren, hela Britblues boomen från 60 talet. Med band som Taste (Rory Gallagher), Killing Floor, tidiga Zeppelin, Robin Trower osv.
Omnia est Faeces

2005-10-21 20:57
om du vill ha någon som är intressant så rekomenderar jag
Hassle Adkins,
rör sig visserligen mera åt rockabilly.

men här har vi intressanta texter (hugga av tjejens huvud och sätta upp det på väggen "no more hot dogs")
intressanta framföranden (skriken och slöddrandet i "she said" är ojämförbara)
när man sedan får veta att han spelar alla instrumenten själv samtidigt, och spelar in det i typ ett gammalt plåtskju,l blir det hela om ännu mera intressant
(det var för bökigt att starta ett band med massa olika medlemmar)

kolla upp honom lite grann på allmusic vettja.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2005-10-21 20:58
sorry
Hasil Adkins
(uttalas Hassle)
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)